Rýchlostnú cestu možno predbehnú lode

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Rýchlostnú cestu možno predbehnú lode

Odoslaťod rybana1 » 31. Okt 2014 08:43

http://spravy.pravda.sk/domace/clanok/3 ... ehnu-lode/

Jedno riešenie každodenných dopravných kolapsov pri cestovaní do Bratislavy sa črtá na vode.

Starostovia obcí na Dunaji pripravujú spolu s Vodohospodárskou výstavbou novú lodnú linku Dunajbus, ktorá by mohla prevážať obyvateľov zo Žitného ostrova do hlavného mesta so zastávkami v Šamoríne, Hamuliakove, Čunove. Ľuďom, ktorí budú ochotní vymeniť auto za kombináciu loď a bicykel, ušetrí čas, benzín a nervy, ktoré strácajú v zápchach.

Odľahčiť dopravu na ceste by mala pripravovaná rýchlostná cesta R7 z Bratislavy do Holíc. Jej odovzdanie sa plánuje až na roky 2017 až 2018. Nová lodná linka síce nebude mať takú kapacitu ako R7, spustiť by ju však mohli oveľa skôr. „Som presvedčený o tom, že sa to na budúci rok uskutoční. Chceme pomôcť ľuďom, ktorí dochádzajú do Bratislavy a v zápchach strávia hodinu, niekedy hodinu aj pol,“ povedal starosta Hamuliakova Jozef Schnobl. Z tejto dediny s 1 850 obyvateľmi chodí do práce alebo do školy približne tretina.

Na Dunajbus chcú starostovia obcí spolu s Vodohospodárskou výstavbou využiť eurofondy. Základnú podmienku na ich čerpanie už splnili, keď na konci tohto týždňa odovzdali do užívania pontóny pri Čunove, Hamuliakove a Šamoríne. Nie sú zo železa ako bežné pontóny na nábreží hlavného mesta, ale z betónu. Sú vybavené bufetom, toaletami, vedú k nim prístupové cesty a v Hamuliakove je v blízkosti aj parkovisko. Celkové náklady predstavovali približne dva milióny eur. Miesto pre novú zastávku pre Dunajbus sa hľadá aj v centre Bratislavy tak, aby mali ľudia dobré prepojenie s MHD.

"Takto sme sprístupnili obyvateľom Dunaj, pretože doteraz nemali poriadnu možnosť, kde by mohli nastúpiť alebo vystúpiť na loď. V ďalšej etape by sme chceli postaviť v tesnej blízkosti menšie móla, aby tu mohli pohodlne kotviť aj menšie lode. Vybudovanie pravidelnej linky bude už takou čerešničkou na záver,” naznačil Ladislav Lazár, generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba, ktorý je zároveň splnomocnencom vlády pre výstavbu a prevádzku Sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros.

O detailoch Dunajbusu sa ešte stále rokuje. Rovnako aj o cene lístka, ktorý by podľa starostov nemal byť výrazne drahší ako lístok na autobus alebo vlak. Vyjednávania prebiehajú aj so spoločnosťou Nautivia, ktorá už dlhšie pripravuje projekt ekologických lodných liniek na Dunaji a plánuje takto prepojiť Bratislavu s rakúskymi mestami Orth a Hainburg, jedna linka by mala viesť aj do Maďarska.

„O konkrétnom modeli sa ešte stále rokuje, je to predovšetkým záležitosť samospráv. Naša predstava o prepravnom plavidle je už ustálená. Jedna loď by mohla mať kapacitu 80 cestujúcich počas celoročnej prevádzky s tým, že v lete by sa dala využiť slnečná paluba,“ načrtol konateľ spoločnosti Nautivia Ľubomír Feješ.

Firma uvažuje nad ekologickým pohonom, využitím skvapalneného zemného plynu, ktorý je vo svete stále ešte v experimentálnej prevádzke. „Takýto pohon má niekoľkonásobne nižšie uhlíkové zaťaženie ako bežné motory. Ak by sa to podarilo, bol by to priekopnícky model na Slovensku,“ dodal Feješ. Skúsenosti z Amsterdamu, Rotterdamu či zo Štokholmu podľa neho ukazujú, že lodná doprava je pre ľudí vítanou alternatívou.
rybana1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 315
Obrázky: 18
Založený: 23. Apr 2014 09:00
Bydlisko: TT

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.