Nechcú žiť pri betonárke

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Nechcú žiť pri betonárke

Odoslaťod pecik » 04. Nov 2014 09:15

Nechcú žiť pri betonárke
Výstavba diaľnice D3 nie je pre dodávateľské firmy jednoduchá. Ľudia nechcú vo svojom okolí betonárne. Petície spísali vo Svrčinovci, aj v Skalitom. Zdá sa, že čierny Peter zostal momentálne v rukách obyvateľov Čadce - U Sedláka.

ČADCA. Obyvatelia mestskej časti U Sedláka nechcú mať v blízkosti betonáreň. Spísali petíciu a svoj nesúhlas vyjadrili aj protestnou akciou pred Mestským úradom v Čadci.

 Mesto vydalo výzvu na zastavenie prác
„Mesto Čadca ako príslušný stavebný úrad na základe doručenej petície proti plánovanej výstavbe betonárne na pozemkoch medzi železničnou traťou, riekou Čierňanka a verejnou účelovou komunikáciou v časti U Sedláka vykonalo 1. októbra štátny stavebný dohľad. Na základe výsledkov vydalo výzvu okamžite zastaviť práce na stavbe,“ informoval Marián Kráľ z Mestského úradu v Čadci.

Podľa informácie tamojších obyvateľov však stavebná činnosť pokračuje. Mesto preto vykonalo 15. októbra obhliadku pri ktorej zistilo, že stavebník so výstavbou betonárne skutočne pokračuje: „Výzvu na okamžité zastavenie prác nerešpektoval,“ povedal Kráľ.

Na otázku, kto stavbu, ktorá je v blízkosti rieky a rodinných domov povolil hovorí, že Odbor starostlivosti o životné prostredie Okresného úradu v Čadci vydal rozhodnutie, ktorým v podstate súhlasil s umiestnením technológie. „Myslím si, že hodnotil aj vplyv betonárne na životné prostredie. Spoločnosť, ktorá ju stavia tvrdí, že potrebujú len toto povolenie. Podľa nás však ide o stavbu. V podstate o tri. Prvou boli terénne úpravy. Následne došlo k vybudovaniu spevnenej plochy, čo je podľa nás takisto stavebná úprava podliehajúca stavebnému konaniu. Následne začali montovať betonárne. Je to v podstate tretia etapa, ktorá mala tiež podliehať stavebnému konaniu,“ vysvetlil Kráľ. Dodal, že v súčasnosti betonáreň nefunguje, betón sa tam teda nevyrába. Podľa petície sa cíti dotknutých 125 miestnych obyvateľov.

„Okresný úrad v Čadci, odbor starostlivosti o životné prostredie vydal len súhlas na inštaláciu technologického celku podľa zákona o ovzduší, za prísne stanovených podmienok (odstup od obytných domov a pod.), nie na prevádzku betonárky. Prevádzkovateľ do dnešného dňa nepožiadal o súhlas na prevádzkovanie,“ informovala pracovníčka odboru, ktorá si neželala byť menovaná.

„Náš úrad nie je orgánom, ktorý rozhoduje o umiestňovaní takýchto celkov z pohľadu súladu s územnoplánovacou dokumentáciou. Posudzuje znečistenie danej lokality v záujme dodržania dobrej kvality ovzdušia. Ak je stavebný úrad alebo iný orgán štátnej správy presvedčený, že on je vo veci umiestnenia betonárky príslušný konať, a ak je jej umiestnenie v rozpore s právnymi predpismi, alebo inou dokumentáciou, je povinný v zmysle zákona aj postupovať,“ dodala.

Betonárne nikde nechcú
Dodávateľská firma, ktorá stavia diaľničný úsek D3 s problémami hľadala vhodnú oblasť na rozmiestnenie pomocných výrobných procesov. Patrí k nim aj betonáreň. Vo Svrčinovci sa pod petíciu proti jej výstavbe podpísala už v minulosti vyše stovka obyvateľov. Výstavba diaľnice si vyžaduje obrovské množstvo betónu. Ide o materiál, ktorý sa nedá uskladniť a od jeho výroby po uloženie môže prejsť len krátky čas. Z toho vyplýva, že musí byť k stavbe čo najbližšie.

„V zmysle uznesenia obecného zastupiteľstva je postavenie betonárne v Zatkoch pre obec neprípustná. Na základe toho Doprastav analyzuje iné lokality, doposiaľ sa však nerozhodol stopercentne ani pre jednu. Predpokladám, že jednu z tých, ktorú ponúkla obec, bude akceptovať a časť Zatky vynechá zo zoznamu,“ informoval predčasom starosta Svrčinovca Juraj Strýček.

Majú obavy zo skolabovania dopravy
Obyvatelia Svrčinovca uvítali budovanie diaľnice D3, obávajú sa však dopravných zápch. Úsek dlhý 12 kilometrov totiž povedie od poľsko-slovenskej hranice, pričom jeho vyústenie bude v centre obce. Tam je však situácia už aj tak viac než kritická. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne, ktoré tadiaľ prejdú, tvoria vyše 40 percent nákladné. Kamionisti sú nedisciplinovaní, nedodržiavajú predpísané vzdialenosti, dochádza ku kolíziám. Stred obce pretína štátna cesta E I/11, ktorá vedie až po štátnu hranicu s Českou republikou. Keďže ide o medzinárodný ťah, obec veľmi zaťažuje. Komunikácia nikdy nebola na takúto záťaž pripravená. Parametre zďaleka nespĺňajú normy pre cestu 1. triedy. Napriek tomu, že prechádza intravilánom obce, nie sú pozdĺž celého úseku vybudované chodníky. Často preto dochádza ku kolíziám detí a starších obyvateľov s motorovými vozidlami.

Obyvatelia Svrčinovca – Zatkov nie sú jediní, ktorí spísali petíciu. Rovnako je tomu aj v Skalitom, kde sa proti betonárni a stavebnému dvoru vyslovilo touto formou 233 obyvateľov. Problémom podľa nich je, že firma výstavbu naplánovala uprostred obytných zón, pričom vzdialenosť od najbližších domov bude len niekoľko desiatok metrov. V petícii okrem iného napísali, že výroba betónu, dovoz surovín a odvoz zmesi spôsobí výraznú prašnosť, hlučnosť a vibrácie, ktoré budú bezprostredne zasahovať do priľahlých obytných zón. Takéto prostredie by podľa nich mohla mať negatívny dopad na zdravie, dokonca viesť k vzniku chronických ochorení či alergií, najmä u detí. Ako ďalej konštatovali, výstavba betonárne a stavebného dvora by výrazne znížila investičnú hodnotu nehnuteľností a pozemkov, čím by majitelia utrpeli priame finančné straty.

http://kysuce.sme.sk/c/7469471/nechcu-z ... narke.html
pecik
diskutujúci
 
Príspevky: 223
Obrázky: 38
Založený: 30. Mar 2014 14:21

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.

cron