Na D1 začali raziť tunel Žilina, podložie je problematické

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na D1 začali raziť tunel Žilina, podložie je problematické

Odoslaťod Andrej » 05. Nov 2014 19:00

Na D1 začali raziť tunel Žilina, podložie je problematické
Autor: SITA, dnes 17:32

Začiatok razenia tunela Svrčinovec Foto: ilustračné, SITA/Milo Fabian ŽILINA 5. novembra (WEBNOVINY) - Na 11 kilometrovom diaľničnom úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka začali v stredu raziť 687 metrový dvojrúrový tunel Žilina. Tunel má byť prerazený na prelome rokov 2015 a 2016, celý úsek by mal byť hotový začiatkom roka 2018 a stáť 427 miliónov eur bez DPH, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur.


Technológiu razenia prispôsobia geologickým pomerom

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Doprastav Juraja Androviča napriek tomu, že ide o jeden z kratších tunelov, jeho vybudovanie bude náročné pre špecifické ílovité podložie v katastri žilinskej mestskej časti Bánová.

"Je tu plytké nadložie. Celý tento tunel bude dosť plytko vedený, v podstate v najvyššom mieste má 38 metrov. Plus tá geológia, ktorá je tu indikovaná, tie ílovce môžu spôsobiť určité problémy pri razení. Ale tomu všetkému sa prispôsobuje technológia razenia, nová rakúska tunelovacia je v tomto flexibilná, dokáže sa prispôsobiť postupmi, aby sa nestalo nič vážne a aby sme to úspešne prerazili," povedal Androvič.


Na razení bude pracovať 120 robotníkov

Diaľničný tunel Žilina začína v katastrálnom území žilinskej mestskej časti Bánová, odkiaľ bude pokračovať ponad údolie rieky Rajčanky. Na jeho razení bude pracovať približne 120 robotníkov spoločností Doprastav a Metrostav.

"V jednej osádke pracuje zhruba 15 ľudí, plus 15 na druhej tunelovej rúre, plus treba počítať, že sa robia aj nočné zmeny, to znamená 60 a potrebujeme ich aj striedať, takže nejakých 120 ľudí sa tu môže vystriedať. Na Slovensku je momentálne naozaj veľký boom razenia tunelov, takže aj tých odborných kapacít už nie je veľa a aj my máme naše kapacity tunelárov využité naplno," dodal Androvič.


Výstavbu financujú väčšinou z eurofondov

Jedenásťkilometrový úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období. Zmluva bola podpísaná v januári 2014 s odovzdaním stavby začiatkom roka 2018.

Celý úsek má stáť 427,2 milióna eur, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur - z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur a zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia.

Na 11,32 kilometrovom úseku bude 11 mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov). Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať ŽSR Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.

Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou Bytčicou. Úsek sa končí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.

http://www.webnoviny.sk/ekonomika/clano ... lematicke/
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.