Radosť z budúceho slovenského tunela pokazená

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Radosť z budúceho slovenského tunela pokazená

Odoslaťod pecik » 08. Nov 2014 20:18

Radosť z budúceho slovenského tunela pokazená: V Chorvátsku by za jeho cenu mali také štyri!

Chorvátsky tunel Brinje je oveľa dlhší a lacnejší!
06.11.2014 20:00
ŽILINA - Po predraženom cétéčku máme my občania o dôvod viac používať kalkulačku. Napríklad na „tunelovanie“ slovenských diaľnic. Na 11-kilometrovom diaľničnom úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka začali raziť 687-metrový dvojrúrový tunel Žilina. Hoci je rozvoj infraštruktúry pre Slovensko požehnaním, ide o Pyrrhovo víťazstvo. Daň za luxus hodný Dubaja aj s prirážkou za cestovný ruch bude stáť asi 55 miliónov miliónov eur bez DPH, čo je napríklad v porovnaní s Chorvátskom enormne veľa!

„Celkové náklady na tunel Žilina predpokladáme vo výške 55,5 milióna eur,“ uviedol Michal Fúrik, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Ceny tunelov v rôznych krajinách a v rôznych geologických podmienkach sú podľa Fúrika ťažko porovnateľné. „Celková cena tunela teda závisí aj od geologických podmienok, v ktorých sa razí a od toho, či je jednorúrový, dvojrúrový a podobne,“ dodal hovorca NDS.

Chorváti stavajú za menej!

Keďže Slováci sú šetrný národ, rozmýšľali sme, či by sa aj na tejto výstavbe nedalo ušetriť. Na porovnanie sme vybrali chorvátsky tunel Brinje, ktorý bol vyhlásený za najbezpečnejší tunel za rok 2007. Dvojtubový Brinje vedie okolo 1 540 dĺžkových metrov pod zemou. Jeho vybudovanie stálo celkovo 36 miliónov eur, čo je o 19,5 miliónov menej, ako bude stáť 687-metrový tunel Žilina, ktorý je viac ako o polovicu kratší! Keď prirátame cenu s DPH rozdiel bude až 30 miliónov.

Radosť z budúceho slovenského
„Je tu plytké nadložie. Celý tento tunel bude dosť plytko vedený, v podstate v najvyššom mieste má 38 metrov. Je tu indikovaná geológia, ílovce môžu spôsobiť určité problémy pri razení. Ale tomu všetkému sa prispôsobuje nová technológia razenia,... dokáže sa prispôsobiť postupmi, aby sa nestalo nič vážne a aby sme to úspešne prerazili,“ vysvetlil Juraj Androvič, generálny riaditeľ spoločnosti Doprastav.

Použijú príspevok z eurofondov
Jedenásťkilometrový úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav - SK a Metrostav. Ide o projekt, ktorý je spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období.

Zmluva bola podpísaná v januári 2014 s odovzdaním stavby začiatkom roka 2018. Celý úsek má stáť 427,2 milióna eur, pričom príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur - z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur a zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia. „427 miliónov eur je zmluvná cena za viac ako 11-kilometrový úsek, na ktorom je 197 objektov, vrátane 11 mostných objektov a dvoch tunelov (2 367 metrov dlhý tunel Ovčiarsko a 687-metrový tunel Žilina),“ informoval Michal Fúrik, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

http://www.topky.sk/cl/10/1436247/Rados ... gn=nov2014
pecik
diskutujúci
 
Príspevky: 223
Obrázky: 38
Založený: 30. Mar 2014 14:21

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.