Čo treba spraviť, aby bola diaľnica D2 bezpečnejšia

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo treba spraviť, aby bola diaľnica D2 bezpečnejšia

Odoslaťod rybana1 » 11. Nov 2014 07:57

http://auto.sme.sk/c/7479356/co-treba-s ... ml?ref=tit

Projekt Sensor, ktorý mapoval úroveň bezpečnosti ciest, ukázal, že stačí málo opatrení, aby sa zvýšila bezpečnosť diaľnic na Slovensku.

Na Slovensku máme dve percentá diaľničných úsekov, ktoré patria medzi svetovú špičku z hľadiska bezpečnosti. Ďalších sedem percent úsekov získalo len jednu z piatich hviezdičiek.

Len 41 percent úsekov diaľnic a rýchlostných dosahuje európsky bezpečnostný štandard (aspoň 3 hviezdičky).

Vyplýva to z výsledkov projektu Sensor, ktorý koncom roku 2013 mapoval takmer 2500 km ciest na Slovensku a hodnotil ich z hľadiska bezpečnosti.

Súčasťou projektu bolo navrhnúť opatrenia, ktoré by pomohli zvýšiť bezpečnosť na cestách a zároveň vypočítať, aké investície by pomohli zachrániť koľko ľudí.

Na diaľnici D2 sa nestáva veľa nehôd. Napriek tomu patrí medzi rizikové. Projekt ukázal, že sa tam nachádzajú úseky, ktoré môžu z havárie spraviť tragickú.

Pri ceste sú blízko stromy, chýbajú zvodidlá na strane spolujazdca, nie sú tam akustické vodorovné dopravné značky (keď po nich prejde vozidlo, hučia), krajnica pri stredových zvodidlách má šírku menšiu ako jeden meter. Bezpečnostnú situáciu zhoršuje najvyššia povolená rýchlosť 130 km/h.

Diaľnica D2 má preto až 61 % dvojhviezdičkových úsekov a len 35 % trojhviezdičkových a 4 % štvorhviezdičkových.

Najvyššia dovolená rýchlosť má veľký vplyv na to, koľko "bezpečnostných" hviezdičiek cesta dostane. Čím je vyššia, tým sa jej bezpečnostná úroveň znižuje.
Vplyv rýchlosti na bezpečnosť ciest

Nasledujúci graf ukazuje, ako veľmi môže o bezpečnostnej úrovni trojpruhovej diaľnice v každom smere rozhodnúť počet križovatiek v úseku. Platí to pre diaľnicu, po ktorej jazdí 35000 vozidiel denne, má stredové aj okrajové zvodidlá a križovatky sú mimoúrovňové.

Na X-ovej osi je rýchlosť v km/h, na Y-ovej je bezpečnostná úroveň cesty vyjadrená aj hviezdičkami.

Spodná čiara ukazuje vplyv rýchlosti na počet hviezdičiek pre trojkilometrový úsek diaľnice bez križovatiek, stredná ukazuje diaľnicu s jednou križovatkou a vrchná s tromi mimoúrovňovými križovatkami.

Ak by sa navrhované opatrenia prijali, diaľnica D2 by si mohla zachovať rýchlosť 130 km/h, no bezpečnostná úroveň by sa zvýšila. Celá "dé dvojka" by spĺňala európsky štandard.

Správcu diaľnice by odstránenie štyroch hlavných nedostatkov stálo približne 3,5 milióna eur. Počas 20 rokov by to ale pomohlo zachrániť až 160 ľudí pred smrťou alebo ťažkými zraneniami.

Ani jeden úsek D2 by nebol dvojhviezdičkový. Trojhviezdičkových by bolo 78 % z úsekov, štvorhviezdičkových až 22 %.

NDS upravuje diaľnice, aby boli bezpečnejšie

"V niektorých oblastiach nás projekt Sensor inšpiroval a v niektorých oblastiach potvrdil, že to, čo sa chystáme a robíme, robíme dobre," povedal Štefan Török, prevádzkový riaditeľ NDS.

V roku 2015 bude NDS meniť zvodidlá na 174 km diaľnic a rýchlostných ciest. Malo by to stáť približne 80 miliónov eur a spolufinancovať by to mali eurofondy. Zvodidlá sú jedným z hlavných faktorov, ktoré pomáhajú zachraňovať ľudské životy.

Ďalší prvok s výrazným vplyvom na bezpečnosť, je akustické dopravné značenie. NDS by malo podľa Töröka do roku 2016 vyznačiť takýmto vodorovným značením všetky diaľnice.

"Na D2 máme už natiahnutých 110 km akustického vodorovného značenia."

NDS zároveň "odstraňuje" pevné prekážky z blízkosti ciest. Umiestňuje k nim zvodidlá tak, aby minimalizovali riziko stretu vozidla s pevnou prekážkou.

"Stredisko špeciálnych činností už tri roky v podstate nič iné nerobí. Ročne montujeme asi 20 km zvodidiel. Možno si poviete, čo je to 20 km. Ale keď na "odstránenie" nejakej značky spotrebujete 100 metrov zvodidiel, dosť výrazne to zvyšuje bezpečnosť," vysvetlil Török.

Medzi pevné prekážky pri ceste patria aj stromy v blízkosti vozovky. Skôr, než bol projekt Sensor vyhodnotený, NDS nechala vyrúbať 4000 stromov pri diaľnici D2 a na tento rok majú schválený výrub ďalších 7000 stromov.

"Ak by sa meranie spravilo teraz, po roku, tak dosiahneme lepšie výsledky," skonštatoval Štefan Török.
rybana1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 315
Obrázky: 18
Založený: 23. Apr 2014 09:00
Bydlisko: TT

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.