Na D3 začali s razením ďalšieho tunela

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Na D3 začali s razením ďalšieho tunela

Odoslaťod mirsi » 14. Nov 2014 15:38

Na diaľničnom úseku D3 Svrčinovec - Skalité začali s razením druhého tunela s názvom Svrčinovec, ktorý bude dlhý vyše 400 metrov. Tunelári nezabudli na starú banícku tradíciu a tak svoje miesto si v ňom našla aj svätá Barbora.

SVRČINOVEC. SKALITÉ. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité bude mať dva tunely. S razením prvého s názvom Poľana, začali ešte v júni, nechýba v ňom soška sv. Barbory. Aj razenie druhého nazvaného Svrčinovec sprevádzala v minulých dňoch stará banícka tradícia. Tunel, ktorý je 420 metrov dlhý, situovali na začiatok úseku v smere do Poľska, pár metrov za križovatkou Svrčinovec.

Chcú odľahčiť aj oravský hraničný priechod

„Vybudovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SK/PL, ako i celého diaľničného ťahu D3, bude mať význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy, ktorá smeruje z a do Poľska. Odľahčí sa tým oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom, ako aj hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 t smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS)Michal Fúrik.

Ako ďalej povedal v mieste novovybudovanej križovatky Svrčinovec sa vyrieši prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa v tomto bode vytvorí možnosť prepojenia troch európskych štátov – Poľska, Česka a Slovenska. Celý úsek diaľnice D3 skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskom oproti existujúcej ceste I/12 o takmer 10 minút. „Diaľnica, ktorá povedie cez územie obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité, zásadným spôsobom zníži súčasné negatívne vplyvy dopravy a výrazne zlepší životné podmienky obyvateľov obcí,“ konštatoval.

Na úseku D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SK/PL bude 29 mostných objektov v celkovej dĺžke 3 782 metrov. Okrem tunela Svrčinovec je súčasťou úseku aj takmer 900 metrov dlhý tunel Poľana.

Na stavbe diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité pracovalo v lete okolo 520 robotníkov. Ako predčasom informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán v zime ich počet vzhľadom na klimatické podmienky tohto zložitého terénu klesne na približne 300 až 370. „V súčasnosti sa robí sanácia územia, pracuje sa na prístupových komunikáciách, zakladaní mostných objektov a portáloch tunelov Poľana a Svrčinovec. Stavebné práce budú pokračovať aj v zimnom období, pôjde najmä o tunely,“ informoval Fúrik. Jeho slová doplnil Halán, ktorý povedal, že na mostných objektoch sa zamerajú na spodné časti stavby a montáž oceľovej mostnej konštrukcie. Tunel Poľana je jeden z najvýznamnejších objektov na diaľnici D3 v úseku Svrčinovec – Skalité, ktorý bude zároveň aj tým najnáročnejším. Stavbári musia pracovať v zložitých geologických podmienkach v pásme tzv. flyša, kde sa striedajú vrstvy ílu a pieskovca v rôznom štádiu zvetrania a tektonického porušenia.


Použijú štyri technológie



Pri výstavbe mostov využijú stavbári štyri technológie. Pôjde o výsuvnú skruž, mosty postavené pomocou tyčových prefabrikátov, oceľové mostovky spriahnuté železobetónovou doskou, okrem toho použijú letmú betonáž. Najvyšší pilier pri mostoch bude mať 77 metrov, čo je rarita v rámci slovenských stavieb. Výstavba sa začala vlani 25. októbra odovzdaním staveniska zhotoviteľovi - Združeniu D3 Svrčinovec – Skalité. Členmi sú štyri stavebné spoločnosti Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav.

Zhotoviteľ sa zaviazal urobiť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. S najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur uspel v tendri. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité dlhý 12,3 kilometra chcú dokončiť v polovici roka 2016.

Ide o dôležité prepojenie

Diaľnica D3 má mimoriadny význam aj pre žilinský región, ktorým prechádza. Je dôležitou spojnicou, ktorá spojí Slovensko so severným susedom Poľskom - štátom s najvyšším HDP zo všetkých okolitých krajín. Rovnako dôležitým momentom je spojenie Slovenska a Žiliny s najväčším ekonomickým regiónom Poľska – Hornosliezskou priemyselnou oblasťou (Gornoslaski okreg przsemyslowy) s centrom v poľských Katowiciach. Diaľničný úsek D3, ktorý NDS rozbehla, je ďalším krokom k diaľničnému prepojeniu krajín stredovýchodnej Európy v severojužnom smere od Baltu po Stredomorie. Budovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité je dôležitým medzníkom aj severného napojenia ďalšieho strategického suseda Slovenska. Česká republika je najdôležitejším obchodným partnerom zo všetkých okolitých krajín. Svrčinovec je bod, v ktorom sa napojí rýchlostná cesta R5 na diaľnicu D3 a spojí tak obe krajiny druhým diaľničným prepojením (popri diaľnici D2 Brodské).

http://kysuce.sme.sk/c/7493523/na-d3-zacali-s-razenim-dalsieho-tunela.html
mirsi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 540
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 15:21

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 16 hostí.