Kam potečú milióny z mýta, je stále nejasné

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Kam potečú milióny z mýta, je stále nejasné

Odoslaťod ANDi » 28. Nov 2014 08:33

Za každé euro, ktoré zaplatia kamionisti na mýtnom cez palivové karty, si bude vyše 6-percentnú províziu účtovať firma, ktorá má nejasné pozadie.

Štát uzavrel takúto dohodu s firmou Paywell, ktorá na overovaní platieb mýta palivovou kartou zarobí najviac 135 miliónov eur. Paywell vlastní spoločnosť Cromwell, nad ktorou vládne zase firma SVK Distribution. Vlastník tejto firmy, Evock Limited, sídli v daňovom raji na Cypre.

Navyše, ako vo štvrtok potvrdil sám minister dopravy Ján Počiatek, firma Paywell, ktorá sa okrem iného zrodila len pár dní pred tým, ako štát požiadal o prihlasovanie sa záujemcov do súťaže, použila referencie firmy Fleetpay. Fleetpay doteraz overoval platby za mýto cez palivové karty, prekážalo to však Bruselu, keďže firma sa dostala k zákazke bez súťaže priamym zadaním.

Fleetpay by na tomto biznise zarobil za 13 rokov až 140 miliónov eur. V pozadí Fleetpay stoja ľudia, ktorí predtým podnikali s podnikateľom Milanom Fiľom. "Nejde o žiadnu kauzu, ide o štandardné verejné obstarávanie. Keďže sme sa s Bruselom dohodli, že platby za mýto cez palivové karty riadne vysúťažíme, spravili sme súťaž. Na koho je prepojený majiteľ firmy Paywell, to nie je mojou úlohou skúmať,“ obhajoval vo štvrtok výber nástupcu firmy Fleetpay Počiatek. Počiatka si dali vo štvrtok zavolať poslanci na Výbor pre hospodárske záležitosti, aby im zaručil, že desiatky miliónov eur neodtečú z mýta do schránkovej firmy na Cypre.

"Prvá vláda Roberta Fica vybrala bez súťaže firmu Fleetpay, ktorá si mala účtovať 7-percentnú províziu. Európska komisia to kritizovala, keďže nebola riadna súťaž. Následne v súťaži vyberiete firmu Paywell, ktorá začala svoju existenciu tesne pred vyhlásením súťaže. Pritom v podmienkach bolo, že za posledné tri roky musela vykonávať činnosť v tejto oblasti. Kto sa teda za ňu zaručil?“ pýtal sa podpredseda KDH Pavol Zajac. "Mohli sa prenášať referencie, preniesli sa. Súťaž prebehla bez spochybnenia. Finančnú spôsobilosť preukázal Paywell cez firmu Cromwell, technickú a odbornú zase svojimi vlastnými zamestnancami. Pravda je, že referenciu na palivové karty má od firmy Fleetpay. Toto však samo osebe nie je nič protizákonné,“ potvrdil následne Počiatek.

Zajac vraví, že keď Fleetpay v súťaži ručil za Paywell, tak musí byť medzi nimi zmluva. "To znamená, že robil to doteraz Fleetpay a aj to bude robiť Fleetpay, len sa urobila akože súťaž,“ dodal Zajac.

Podľa KDH Fleetpay a po novom ani Paywell však nebude robiť nič, čo by nezvládla hociktorá banka, ktoré si za podobné služby účtujú maximálne dve percentá z transakcie. Podľa diaľničiarov sa však porovnáva neporovnateľné. „Na rozdiel od klasickej služby zúčtovania kreditných kariet je nevyhnutným predpokladom na poskytovanie tejto služby vybudovanie komplexného autonómneho systému autorizačných terminálov, zúčtovacieho centra, softvérovej výbavy,“ zareagoval na opozičné výhrady hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.

Systém funguje tak, že kamionista dostane od dopravcu palivovú kartu, aby nemusel pri sebe nosiť vysokú hotovosť a mohol pohodlne platiť za palivo a mýto na pumpe. Na benzínovej stanici potom pri platení vloží personál palivovú kartu do terminálu. Banka a doteraz Fleetpay následne overia, či je karta platná a či PIN bol zadaný správne. Ak je všetko v poriadku, prebehne platba a Fleetpay si z transakcie ukrojí svojich sedem percent.

"Celý problém je v tom, že Fleetpay sa k tomu dostal pred rokmi priamym zadaním. Potrebovali ste to očistiť, zlegalizovali ste to verejným obstarávaním. Nevedeli ste však ako sa vysporiadať s predchádzajúcim víťazom, s Fleetpay. Našili ste to teda tak, aby to vyšlo bez problémov a za ešte podobnú cenu,“ hovorí Jozef Mikuš, člen Výboru pre hospodárske záležitosti.

Fleetpay mal podľa Bruselu zarobiť za 13 rokov 140 miliónov eur. Podpísaním zmluvy s firmou Paywell však štát veľa neušetrí, keďže by mala dostať 135 miliónov eur. Do verejnej súťaže sa prihlásili štyria, no nakoniec zostali dvaja – Paywell a Kedros. V dozornej rade Kedrosu však figuruje rovnaká osoba ako v dozornej rade Fleetpay.

"Prečo sa druhý uchádzač neozval, prečo nikto nič vo verejnej súťaži nenamietal? Súťaže sa mohol zúčastniť ktokoľvek. Čo máme akože teraz robiť?“ pýtal sa poslancov na výbore Počiatek. Tí chcú, aby sa zmluva s Paywellom zrušila, nevylúčili tiež, že zvážia v parlamente návrh na odvolávanie Počiatka.


autor: Eva Žgravčáková, Pravda | 27.11.2014 20:00, aktualizované: 28.11.2014 07:00
zdroj: http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... e-nejasne/
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.