Stavebné práce na D1 napredujú pomalšie, než štát čakal

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stavebné práce na D1 napredujú pomalšie, než štát čakal

Odoslaťod Viktorius » 01. Dec 2014 22:08

Stavebné práce na D1 napredujú pomalšie, než štát čakal

Zdroj: http://ekonomika.sme.sk/c/7524047/stave ... z3KgNk8S1K

O tom, kedy sa dokončí diaľnica z východu na západ, rozhodnú ochranári aj výstavba tunela. Môže to byť aj o pár rokov neskôr než v plánovanom roku 2019.

BRATISLAVA. Vodiči by mali jazdiť medzi Bratislavou a Košicami po pohodlnej štvorprúdovke podľa plánov vlády v roku 2019. No tieto plány dostávajú vážne trhliny.

Problémy sa objavili pri príprave kľúčového úseku – časti D1 pri Žiline so 7,5­kilometrovým tunelom Višňové.

Najprv štát vyše dvoch rokov hľadal, kto úsek naprojektuje a postaví, teraz vybrané konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a firmy Dúha z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu nestíha stavať podľa predstáv štátu.

„Nepoznám žiadny dôvod, ktorý by dával vo finále nárok na predĺženie termínov,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš na margo tempa prác.

Podľa zmluvy majú čas

Talianska spoločnosť odkázala, že si je istá, že tunel úspešne postaví.

„Neviem že by meškali práce na tuneli Višňové,“ dodal Remeta.

O meškaní a možných následných sankciách by sa podľa neho dalo hovoriť až vtedy, keby stavbári nestihli splniť takzvané míľniky, ktoré majú v zmluvách.

V prípade Višňového je prvým míľnikom prvých sto začatých metrov tunela, ktoré majú byť hotové v lete na budúci rok.

Taliani s firmou Dúha tak ešte majú dosť času na prípravu staveniska či projektovanie budúcej diaľnice. Dôležité je, či budú v lete plniť zmluvu, alebo nie.

Taliani pritom nie sú jediní, kto s prácami na výstavbe ciest u nás nestíha. Gajdoš spomína pri bezdôvodnom meškaní aj španielsku firmu Corsan-Corviam, ktorá zastrešuje výstavbu takmer osem kilometrov rýchlocesty medzi Zvolenom a Pstrušou.

Španieli hovoria, že stíhajú výstavbu načas. No Gajdoš naznačuje, že iní stavbári už boli pri podobných diaľniciach o takomto čase ďalej.

Nestíhajú vraj ani Česi

Španielskych a talianskych stavbárov u nás spája aj to, že sú to ich prvé reálne skúsenosti s diaľnicami u nás.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák si myslí, že Taliani či Španieli sem možno neposielajú najlepších expertov na diaľnice.

„Tých najlepších si necháte na stavby v Taliansku či inde a na Slovensko dáte tretiu triedu,“ naznačil Čermák dôvody, ktoré môžu viesť k problémom pri stavbe tunajších diaľnic.

Bezdôvodné meškanie pritom štát vidí aj na časti D1 pri Ružomberku.

Česká OHL ŽS, ktorá tu zastrešuje stavbu medzi Hubovou a Ivachnovou, vysvetľuje, že diaľnicu ešte iba projektujú a že v tejto fáze treba brať do úvahy mnoho premenných. Práce museli prerušiť napríklad aj pre archeologické nálezy.

Menšinový podiel na tejto stavbe má firma Váhostav Juraja Širokého, ktorá je práve v takzvanej reštrukturalizácii. Znamená to, že škrtne veľkú časť dlhov voči subdodávateľom a bude fungovať ďalej.

Predtým, ako sa Váhostav dostal do ozdravného procesu, odmietali mu dodávatelia robiť na diaľniciach.

O problémoch s platením sa už šepká aj v prípade OHL.

Vážnejšie problémy inde

Keby mala jej ružomberská časť diaľnice meškať, rok 2019 ako termín na plnú prevádzku diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc by to nemalo ovplyvniť. Na ten tlačí hlavne tunel Višňové, ale tiež časť D1 medzi Turanmi a Hubovou.

Tejto diaľnici ešte ani nevybrali stavbárov. Dôvodom sú výhrady ochranárov, ktorí upozorňujú, že diaľnica môže príliš zasiahnuť chránené územie Fatry či preriediť rysy a medvede v tomto teritóriu.

Aj preto Čermák hovorí ako o reálnom termíne na pohodlný prejazd po diaľnici D1 až v rokoch 2020 až 2022.

Meškajúcich chcú meniť, no nie všetkých

Váhostav nemal na diaľnici dosť ľudí aj preto, že nechceli pracovať, kým im nezaplatí. To je objektívny dôvod na meškanie, myslí si štát.

BRATISLAVA. Ak stavbári svojím meškaním porušia zmluvu, štát ich môže napríklad pokutovať. Teraz uvažuje, že by v trestaní zašiel ešte ďalej a pomalým firmám štátne zákazky jednoducho začal brať.

Chystá sa vysúťažiť „záložných stavbárov“. Spomedzi nich by v zrýchlenom tendri vyberal náhradníkov za stavebné firmy, ktoré si neplnia termíny.

„Je to kľúč k tomu, aby mala Národná diaľničná spoločnosť nástroj, ako sa vyrovnať s nedostatočným výkonom stavebných firiem,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Už v lete by chcel mať uzatvorené rámcové zmluvy s firmami, ktoré by mohli nahrádzať nedostatočne efektívnych stavbárov.

Za takých však nepovažuje stavbárov z Váhostavu, hoci aj s partnermi v konzorciu meškajú s dvoma úsekmi na D1: medzi Jánovcami a Jablonovom a pri Martine. Aj keď na stavbe týchto úsekov chýbali stavbári zrejme preto, že neboli ochotní ísť pracovať, kým im Váhostav nepreplatí faktúry, diaľničiari vidia za meškaním objektívne faktory. To sú také, za ktoré firmy nemôžu.
Viktorius
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 19
Založený: 20. Nov 2013 18:09

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.