Stavbári: Viac než polovica tendrov je vopred ušitá na mieru

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stavbári: Viac než polovica tendrov je vopred ušitá na mieru

Odoslaťod ecce » 10. Dec 2014 07:51

Stavbári: Viac než polovica tendrov je vopred ušitá na mieru

Stavbári hovoria v prieskume o štátnych zákazkách. Každá druhá má vraj vopred určeného víťaza.

BRATISLAVA. Súťaž má byť pre verejnosť zárukou, že lepšie a lacnejšie riešenie než to, ktoré vyhralo, na trhu nie je. V skutočnosti však môže byť každá druhá verejná súťaž na stavebné práce iba „pro forma“ a víťaz vybraný dopredu.

Myslia si to predstavitelia stavebných firiem, ktorí sa pri zachovaní anonymity zapojili do prieskumu spoločnosti CEEC Research. Tá sa osobne či telefonicky zhovárala so stovkou kľúčových osôb v stavebnom sektore.

Z rozhovorov vyplynulo, že keď napríklad štát hľadá stavbára na pozemné stavby, ako sú práce na budovách daňových úradov, je pre vopred vytypovaného víťaza na mieru šitých 56 percent objemu všetkých verejných zákaziek.

Pri stavbe diaľnic či iných ciest je to o niečo menej, oslovení stavbári si myslia, že je na mieru konkrétnym firmám šitých 54 percent tendrov.

Preto robia aj krovie?

Tieto čísla len dokreslili to, čo už naznačil obdobný prieskum CEEC Research v roku 2012.

Vtedy oslovených stavbárov zaskočila otázka, aká je ich úspešnosť vo verejných súťažiach. Niektorí priznali, že chodia do tendrov nielen za víťazstvom, ale aj pro forma, teda ako takzvané krovie.

„Nestáva sa, aby sa firmy, čo i len v anonymnom prieskume priznali, že robia krovie,“ reagoval vtedy na výsledky prieskumu Peter Kunder z Aliancie Fair­play. Upozornil tiež na to, že bez pomoci obstarávateľa by sa niečo také robilo ťažko.

Víťazi tendrov s dlhmi

Menšie stavebné firmy pritom ani u víťazov tendrov, teda generálnych dodávateľov stavieb, pre ktorých pracujú, nemajú istotu, že ich vyplatia a urobia tak načas.

Víťazi tendrov pri stavbe ciest si v prieskume CEEC Research vyslúžili prvé miesto, keď mali oslovení stavbári odpovedať, kto im najčastejšie neplatí. Necelá štvrtina subdodávateľov pritom priznala, že ich meškajúce platby ohrozujú a paralyzujú ich podnikanie. Zhruba toľko isto opýtaných označilo tento rok z hľadiska platobnej morálky za ešte horší ako minulý rok.

Niektoré veľké firmy na kritiku reagujú tým, že v minulosti, keď bolo málo zákaziek, vyhrali súťaže s cenami, ktoré sa ukázali nereálne. Potrebovali vtedy vyťažiť svoje stroje a ľudí, aby fungovali.

„Stále evidujeme nemalý počet stavieb z minulého obdobia, o ktorých som presvedčený, že sa nemôžu skončiť inak ako v strate,“ povedal v rámci prezentácie prieskumu Ján Záhradník, obchodný riaditeľ Doprastavu.

Tento stavebný gigant sa v poslednom čase zviditeľnil najmä tým, že v rámci reštrukturalizácie veľkú časť dlhov voči partnerom škrtne. Záhradník dodal, že iné firmy majú stratových zákaziek aj viac.

Je možné, že narážal na spoločnosť Váhostav, ktorá obdobne ako Doprastav prechádza reštrukturalizáciou. So štátom má pritom spoločne s partnermi v konzorciách zazmluvnené diaľničné zákazky za stámilióny eur.

Očakávajú, že porastú

Práve pre rozbehnuté diaľničné zákazky firmy čakajú, že na budúci rok už stavebníctvo porastie.

„Na budúci rok sa síce avizuje nárast výkonnosti stavebníctva, ale očakávam, že budú stále problémy s financovaním za vykonanú prácu a dodané stavebné materiály,“ okomentoval v prieskume šéf Považskej cementárne Anton Barcík.



Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7538709/stavb ... z3LTWPjY00
ecce
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 660
Obrázky: 6
Založený: 10. Dec 2013 19:52

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.