Ľudia zostávajú verní autobusom, bezplatné vlaky im dnes nekonkurujú
Vydané 21. 12. 2014 o 18:10 Autor: Vladimír Šnídl
Autobusári varovali, že môžu prísť o osem percent ľudí. K tomu zatiaľ nedošlo.
BRATISLAVA. Krátko pred zavedením bezplatných vlakov pre študentov a dôchodcov sa o slovo prihlásila jedna „ohrozená skupina“. Autobusoví dopravcovia varovali, že toto „pro-sociálne opatrenie“ vlády im odláka minimálne osem percent cestujúcich.
Skúsenosti z prvého mesiaca však majú k tomuto pesimizmu ďaleko – dispečeri spočítali, že v autobusoch za prvý mesiac ubudli len dve percentá ľudí.
„Čísla sú zatiaľ lepšie, než sme predpokladali,“ hovorí prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Pobeha.
Cestujúci si polepšili
Reč je predovšetkým o prímestských a regionálnych spojoch, ktoré si objednávajú vyššie územné celky a ktoré zároveň tvoria jadro autobusovej dopravy na Slovensku.
Pokiaľ by pritom na týchto trasách došlo k významnému odlevu pasažierov, účet za bezplatnú dopravu na železnici by sa ešte viac zvýšil. Dopravcovia totiž tvrdili, že by v takomto prípade museli žiadať od samospráv kompenzácie za výpadok tržieb.
Pre priaznivé čísla však podobné úvahy zatiaľ na stole nie sú. „Vývoj budeme sledovať a uvidíme, čo prinesú ďalšie mesiace,“ dodáva Pobeha.
Najväčšie výpadky zaznamenali autobusári v Prešovskom kraji. Cestujúci si však na tom paradoxne mohli polepšiť.
„Na niektorých linkách sme vozili sedemdesiat cestujúcich, teraz vozíme polovicu. Autobusy vďaka tomu nie sú zďaleka také plné ako niektoré vlaky,“ hovorí generálny riaditeľ prešovskej SAD Jozef Kičura.
Ďalší úbytok však podľa neho môže ešte prísť – nový cestovný poriadok na železnici totiž výrazne zahustil vlakovú dopravu. „Tieto zmeny s nami železničiari nekoordinovali, takže nevieme, aké budú mať na nás dosahy,“ podotýka Kičura.
Slovenský paradox
Bezplatná doprava na železnici má pritom stále ešte kam rásť. Zhruba 400tisíc dôchodcov a študentov, ktorí sa na ňu zatiaľ zaregistrovali, predstavuje len relatívne nízke číslo – Ficova vláda toto privilégium pripravila až pre 2,5 milióna obyvateľov.
Autobusári toto opatrenie od začiatku považujú za nezmysel. „Všade na svete sú autobusy lacnejšie než vlaky, len my na chudobnom Slovensku to máme naopak,“ hovorí k tomu Kičura.
Autobusy si však stále zachovávajú jednu podstatnú výhodu – pokrývajú oveľa väčší počet obcí než železnica. „Stojíme v každej dedine, takže ľudia nás stále budú využívať,“ dodáva Kičura.
http://ekonomika.sme.sk/c/7558389/vo-vlakoch-pribudla-patina-ludi-pre-neplatiacich-zavadzaju-kvoty.html