PPP obchvat Bratislavy: rozprávkami k miliardám

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

PPP obchvat Bratislavy: rozprávkami k miliardám

Odoslaťod MVO » 27. Aug 2015 08:22

PPP obchvat Bratislavy: rozprávkami k miliardám

PPP projekt bratislavského obchvatu nesie známky podvodu. Namiesto seriózneho vysvetlenia ministerstvo zdržuje a zahmlieva.

Pokúsim sa podrobnejšie ilustrovať problém o ktorom už písal Ján Kovalčík, ako aj Marián Leško. Ministerstvo a vláda nám tvrdia, že obchvat cez PPP sa oplatí, pretože inak by bol postavený najmenej o 7 rokov neskôr. Napokon presne tak sa dá v skratke interpretovať najdôležitejší záver štúdie uskutočniteľnosti. Prevádzka o 7 rokov skôr prinesie 1 miliardu socioekonomických účinkov. Najmä ušetrený čas a benzín. Bez nich by vyšlo PPP drahšie o 700-900 miliónov eur.

Odkiaľ sa však týchto 7 rokov zobralo? Nuž, čísla síce máme, len akosi nedávajú zmysel a pôsobia veľmi účelovo. Štúdia uskutočniteľnosti predpokladá mimoriadny pokles zdrojov na investície do dopravnej infraštruktúry od roku 2019. Tento pokles ministerstvo už vyše 3 mesiace nie je schopné INEKO vysvetliť.

Paradoxne, v rovnakej štúdii sa dočítame, že podľa predikcie má rozpočet ministerstva dopravy rásť. Načo teda pôjdu peniaze, keď nie na stavbu ciest? Tento absurdný rozpor najlepšie ilustruje nasledovný graf:

Obrázok
Predikcia celkového rozpočtu vs. plánovaný rozpočet na investície. Zdroj: tabuľka 17 a 69 štúdia uskutočniteľnosti D4/R7. Údaje v miliónoch eur. Celkový rozpočet za rok 2022 extrapolovaný (tab. 17 uvádzala predikciu iba do 2021)

Pokojne sa nato môžeme pozrieť aj z iného pohľadu. Máme historické údaje od roku 2001 až po rok 2015 (2001-2011, 2012, 2013, 2014, 2015). Slovensko podľa nich nikdy nedávalo menej ako 1% z HDP na investície do dopravnej infraštruktúry, ani v rokoch keď sme ešte nemohli čerpať eurofondy. Odporúčanie EK je dokonca 2-2,5% z HDP. Priemer medzi rokmi 2001-2011 je 1,35% z HDP. Porovnajme s údajmi v štúdii uskutočniteľnosti D4/R7. Do roku 2018 ešte dávajú zmysel, potom prichádza nevysvetliteľný pokles.

Historický priemer investícii do dopravnej infraštruktúry vs. plánované investície do cestnej a železničnej infraštruktúry (obvykle tvoria cca 90% investícii do dopravnej infraštruktúry)Historický priemer investícii do dopravnej infraštruktúry vs. plánované investície do cestnej a železničnej infraštruktúry (obvykle tvoria cca 90% investícii do dopravnej infraštruktúry).

Štúdia uskutočniteľnosti sa snažila presvedčivo ilustrovať, že najbližších 7 rokov nie je možné postaviť obchvat inak ako cez PPP. Poslúžila nato táto vtipná grafika:

Obrázok
Ilustrácia rozpočtovej beznádeje, graf č. 7 štúdia uskutočniteľnosti. Nekrytá potreba projektov cestnej a železničnej infraštruktúry vysoko prevyšuje “normalizovanú” úroveň zdrojov (červenou prerušovanou čiarou)

Graf však zaváňa hrubou manipuláciou.

Normalizovaná úroveň zdrojov na cestnú a železničnú infraštruktúru (červená prerušovaná čiara) je na úrovni 500 miliónov eur. To je však pod úrovňou roku 2005 (strana 29) a to aj za podmienky, že sem rátame čisto iba investície bez údržby! Od roku 2005 narástla slovenská ekonomika z 50 miliardového HDP na 75 miliárd a v roku 2020 sa očakáva HDP vo výške 100 miliárd eur. Takto nízke investície do cestnej a železničnej infraštruktúry nikdy v priebehu posledných 10 rokov neboli.

Nad „normalizovanou“ úrovňou zdrojov trčí nenápadnou farbou vyznačený kopec nekrytej zásoby projektov. Tento rozpor štúdia nerieši, zjavne predpokladá dobrú vôľu na dodatočné financovanie PPP, alebo odloženie iných projektov zo zásobníka. Len prečo táto štedrosť nevyhnutne podporená aj politickou vôľou neplatí aj pre model verejnej zákazky?

To však nie je ani zďaleka všetko. Na odbalenie čaká ešte kopec nepríjemných zistení ohľadom D4/R7. Spolu s INEKO sa ich snažíme postupne spracovať. Ide o naše miliardy eur, nenechajme sa uchlácholiť rozprávkami.

https://dennikn.sk/blog/ppp-obchvat-bra ... m/?ref=box
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.