K pokrytiu problematických úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií signálom mobilných prístupových sietí sa operátori podľa Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) stavajú vlažne. Ako uviedol hovorca RÚ Roman Vavro, zástupcovia štátu, RÚ, Ministerstvo dopravy výstavby a regionálneho rozvoja SR (MDVaRR) a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vyšli mobilným operátorom v maximálnej možnej miere v ústrety, aby im uľahčili pokrytie problematických úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií. "Je to sklamanie, keď vezmeme do úvahy, že napríklad po obchvate Nitry, kde absentuje signál, prejde v oboch smeroch 20 tisíc áut denne a zabezpečeniu dostupnosti mobilných sietí a tým aj zvýšeniu bezpečnosti pre posádky týchto áut mobilní operátori nevenujú náležitú pozornosť," upozornil Vavro.
RÚ chce napriek minimálnej snahe zo strany operátorov hľadať cestu k zabezpečeniu neprerušovanej komunikácie v kritických úsekoch diaľnic a rýchlostných komunikácií. "Špecialisti z RÚ, rezortu dopravy, NDS, Orange, Slovak Telekom, SWAN a O2 pred približne rokom vytvorili pracovnú skupinu, ktorej cieľom je spolupracovať na dosiahnutí 100-percentného pokrytia diaľnic a rýchlostných komunikácií signálom mobilných prístupových sietí, respektíve odstránenie vypadávania hovorov," priblížil Vavro. Ako dôvod dosiahnutia 100-percentného pokrytia uviedol najmä ochranu zdravia a životov účastníkov cestnej premávky.
Zástupcovia NDS odovzdali operátorom informácie ku všetkým novým úsekom diaľnic, ktoré majú byť odovzdané do konca roku 2016. Upozornili, že mapa v súčasnosti prevádzkovaných diaľnic a rýchlostných ciest je dostupná na webe NDS a v cestnej databanke SSC. "Rovnako verejne dostupné sú informácie o pripravovaných úsekoch, zmluvách, termínoch a podobne. Taktiež uviedli, že v novo budovaných tuneloch sa inštalujú vysielacie (vyžarovacie) káble vhodné aj pre šírenie signálu mobilných sietí a pracuje sa na postupnej obnove káblov aj v starších tuneloch," dodal Vavro.
Zástupcovia štátu navrhli mobilným operátorom, aby pri výstavbe stožiarov pre základňové stanice uvažovali nad ich zdieľaním. Podľa regulátora to zrýchli výstavbu a zníži náklady, pričom zdieľanie infraštruktúry podporuje aj Európska komisia. "RÚ ponúkol mobilným operátorom aktívnu pomoc pri riešení lokalít - úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, v ktorých majú problém zriadiť základňovú stanicu. Požiadal ich o explicitné určenie takýchto miest, aby mohol následne v spolupráci s ostatnými štátnymi organizáciami podniknúť všetky kroky a byť nápomocný pri prekonávaní týchto problémov. Na túto ponuku nereagoval ani jeden z operátorov," doplnil Vavro.
Bezpečné a rýchlejšie cestovanie pre občanov - motoristov je možné dosiahnuť podľa RÚ využitím inteligentných dopravných systémov (ITS). Tie však na svoju činnosť potrebujú elektronické komunikačné siete. Pokrytie signálom elektronických komunikačných sietí je nevyhnutné aj pre fungovanie celoeurópskeho systému pre motorové vozidlá eCall, ktorý pri dopravnej nehode automaticky privolá záchranné zložky integrovaného záchranného systému. Európska komisia presadzuje, aby už od apríla 2018 mali všetky nové vozidlá zabudovanú túto technológiu. "K tomu, aby celý systém fungoval, sú potrebné prístupové siete. Zarážajúci je vlažný prístup operátorov k tejto problematike," uzavrel Vavro.
Zdroj: SITA, portál http://www.itnews.sk
http://www.itnews.sk/spravy/telekomunik ... -ru-vlazny