Analýza sfalšovaná v prospech Váhostavu ostane nepotrestaná
Za sfalšovanú analýzu o diaľniciach nikoho nepotrestajú. Čižnár odobril zastavenie stíhania.
Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto - TASR
16
Za sfalšovanú analýzu o diaľniciach nikoho nepotrestajú. Čižnár odobril zastavenie stíhania.
Bývalý šéf sekcie PPP projektov Peter Havrila definitívne nepôjde do väzenia za to, že sfalšoval analýzu o výstavbe diaľnice. Generálny prokurátor Jaromír Čižnár prípad uzavrel, keď odobril zastavenie stíhania, o ktorom pred niekoľkými mesiacmi rozhodol Úrad špeciálnej prokuratúry.
Čižnára žiadali o obnovenie prípadu predseda KDH Ján Figeľ a predseda Novy Daniel Lipšic. Generálna prokuratúra tento týždeň oboch informovala, že rozhodnutie špeciálnej prokuratúry bolo správne.
O čo šlo
Vláda v roku 2010 rozhodovala, či bude stavať diaľnice pomocou PPP projektov alebo klasického verejného obstarávania. Havrila, ktorý pracoval na ministerstve pod vedením Ľubomíra Vážneho, údaje v analýze upravil tak, že PPP projekty zrazu neboli drahšie o 546 miliónov eur, ale len o 29 miliónov eur. Vláda aj na základe toho schválila, že diaľnicu postaví pomocou PPP.
Malo ísť o kontrakt na výstavbu a 30 rokov prevádzky 75 kilometrov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Stavať malo konzorcium Slovenské diaľnice, v ktorom boli aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav.
Z kontraktu za celkovo 9 miliárd eur napokon nič nebolo, pretože po zmene vlády a začiatku krízy na finančných trhoch si firmy nedokázali na investíciu požičať.
Analýza bez nároku na presnosť
Prokurátorka, ktorá dozoruje aj kauzu nástenkového tendra, stíhanie zastavila s odôvodnením, že štátu nevznikla žiadna škoda napriek tomu, že falšovanie údajov je preukázané.
K tomu sa priklonil aj Čižnár. “Analýza je prognóza – kvalifikovaný odhad bez nároku na úplnú presnosť, ktorej závery a jednotlivé dáta sa vzhľadom na možné zmeny jednotlivých parametrov v priebehu 30 rokov nedajú žiadnym spôsobom objektívne verifikovať,” píše generálny prokurátor s tým, že analýza nemôže byť vydávaná za znalecký posudok, na ktorý sa vzťahuje prísnejší zákon.
Podľa Čižnára tak nie je možné zistiť výšku škody, pretože nikto nedokáže predvídať ekonomický vývoj.
V odôvodnení svojho rozhodnutia sa Čižnár odvoláva aj na svedeckú výpoveď terajšieho ministra dopravy Jána Počiatka, ktorý bol v čase falšovania ministrom financií. “Podľa stanoviska rozhodujúcej osoby Jána Počiatka by aj v prípade nezmenených údajov bolo stanovisko ministerstva v zásade rovnaké.”
Figeľ s Lipšicom si myslia, že Čižnár nerozhodol správne. Havrila sa podľa nich dopustil minimálne podvodu v štádiu pokusu.
Vážny je v súčasnosti podpredsedom vlády pre investície.
https://dennikn.sk/8767/analyza-sfalsov ... otrestana/