Tunel Poľana na stavbe úseku D3 už prerazili

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Tunel Poľana na stavbe úseku D3 už prerazili

Odoslaťod juancarlos » 07. Sep 2015 14:25

Na stavbe 12-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité na Kysuciach prerazili jednorúrový tunel Poľana v dĺžke 898 metrov.
Baníci razili rúru pätnásť mesiacov zo západnej strany na východ, najskôr jednostranne a neskôr obojstranne. Stroje zdolali posledné centimetre v pondelok, informovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS). Výstavba úseku D3 za takmer 330 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (396 mil. eur vrátane dane) má skončiť pred koncom roka 2016, teda po troch rokoch od jej začiatku.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček pri príležitosti prerazenia tunela v pondelok v Skalitom povedal, že práce na jednom z najťažších diaľničných úsekov, ktoré sa na Slovensku v súčasnosti stavajú, pokračujú podľa plánu. „Dôkazom toho je aj prerazenie tunela Poľana. Verím, že nová diaľnica zlepší životy ľudí, prinesie viac práce a zvýši kvalitu života v regióne,“ uviedol. Výstavba diaľnice D3 je hneď po dokončení chýbajúcich úsekov D1 najvyššou diaľničnou prioritou súčasnej vlády. „Tento úsek nie je jediným, ktorý na diaľničnom spojení s Poľskom staviame. V plnom prúde sú aj práce na úseku Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a ďalšie prídu na rad v nasledujúcich rokoch,“ dodal Stromček.

Na začiatku úseku diaľnice, niekoľko metrov za križovatkou Svrčinovec, je situovaný ďalší o čosi kratší jednorúrový tunel Svrčinovec (420 metrov). Ten bol prerazený 23. júna. „Vybudovanie diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité, vrátane tunelov Svrčinovec a Poľana, bude mať význam z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy medzi Slovenskom a Poľskom. Odľahčí sa oravský hraničný priechod Trstená ako aj priechod Svrčinovec, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 tony smerujúce z Kysúc do Poľska a do Českej republiky,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Úľavu od nákladnej dopravy pocítia aj obyvatelia Tvrdošína, Nižnej, Dlhej nad Oravou, Oravského Podzámku či Dolného Kubína. „Po sprevádzkovaní diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité ušetrí osobné auto denne deväť minút,“ uviedla.

Zhotoviteľom stavby D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile je stavebné združenie na čele so spoločnosťou Váhostav – SK, a.s., ďalšími členmi sú Doprastav, a.s., Strabag, s. r. o. a Metrostav, a.s. Stavba je financovaná v dvoch fázach z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v dvoch programových obdobiach 2007 – 2013 a 2014 – 2020. Ministerstvo dopravy už zaslalo Európskej komisii žiadosť o preplatenie výstavby tohto úseku v objeme 272 mil. eur. Z medzinárodného hľadiska táto cesta podľa rezortu výrazne prispeje k diaľničnému prepojeniu krajín strednej Európy v severojužnom smere od Baltského mora až po Stredomorie.

Zo zdrojov EÚ boli na stavbe k 31. augustu zaplatené práce za takmer 116 mil. eur a zo štátneho rozpočtu za 20,5 mil. eur. Finančný plán bol k uvedenému termínu naplnený na 102,91 %. „V súčasnosti neevidujeme riziká neukončenia stavby v termíne október 2016,“ informovalo ministerstvo dopravy agentúru SITA. V auguste sa na stavbe dvoch mostov ukončilo špeciálne zakladanie a čaká sa na výsledky zaťažovacej skúšky na pilótach. „Pokračuje sa v zemných prácach, ktoré sú však závislé na ukončení stabilizačných pätiek a zárubných múrov. Na ďalších mostoch sa intenzívne pracuje a stavebné práce sú v predstihu asi jeden mesiac oproti harmonogramu,“ dodal rezort dopravy.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... prerazili/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 735
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 12 hostí.

cron