Bystrica novú železničnú trať nedostane, štát ju modernizova

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Bystrica novú železničnú trať nedostane, štát ju modernizova

Odoslaťod DrX » 10. Sep 2015 13:43

Bystrica novú železničnú trať nedostane, štát ju modernizovať neplánuje
Vydané včera Autor: Marek Poracký
Zdieľať Zdieľať na Diskusia (13) Nahlásiť chybu Tlač

Priemerná rýchlosť na trati je necelých 70 kilometrov za hodinu.

BRATISLAVA. Cestujúci môžu dostať lepšie a kvalitnejšie služby na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, no nové koľajnice nie.

Taký je verdikt nielen štátneho správcu tratí Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ale aj ministerstva dopravy. Štát koľajnice, po ktorých nový dopravca bude po súťaži premávať, modernizovať nemieni.

„Nepredpokladáme žiadne mimoriadne práce na trati Bratislava – Banská Bystrica v súvislosti s pripravovaným tendrom,“ potvrdil hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

autor: TV SME, Jaro Kurpel
VIDEO
Cestujúci z Bratislavy do Bystrice nové koľajnice nedostanú
video
Spustiť len audio | Ďalšie videá nájdete na tv.sme.sk.

Nízka priemerná rýchlosť

Dôvody takéhoto rozhodnutia sú viaceré. Kóňa zdôraznil, že parametre koľajníc do Banskej Bystrice vyhovujú nielen osobnej, ale i nákladnej železničnej doprave. Všetky dnešné opravy koľajníc na linke medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sú súčasťou len bežnej údržby, ktorej cieľom je udržať pôvodné konštrukčné parametre trate. Dôvodom sú aj chýbajúce peniaze.

„Každá investičná akcia vyžaduje mať zabezpečené finančné krytie. V operačnom programe sa predmetná modernizácia nenachádza,“ povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Niektorí odborníci však majú opačný názor. Na nepriaznivý stav upozorňuje bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Prečítajte si tiež:
V železničnom tendri chystá štát pravidlá

Trať je podľa neho na približnej polovici z 230­kilometrovej trasy z Bratislavy do Banskej Bystrice jednokoľajná, pričom priemerná cestovná rýchlosť je na nej necelých 70 kilometrov za hodinu.

Najvyššia rýchlosť na tejto trati je 140 kilometrov za hodinu, ale len na približne osemnástich kilometroch úseku, najnižšia je 50 km/h, čo je podľa Kraveca na železnici rýchlosť najpomalších lokálok.

Na porovnanie – štátny správca tratí robí všetko preto, aby po trati z Bratislavy do Žiliny mohol vlak premávať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Modernizáciu platí z eurofondov.

Aj vodiči po rýchlostnej ceste R1 z Trnavy do Banskej Bystrice môžu ísť až 130 kilometrov za hodinu.

„Železnica na tomto úseku je len ťažko konkurenciou cestnej doprave,“ dodáva Kravec.

Podľa analytika Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého však modernizácia koľajníc s chystanou súťažou súvis nemá. Stačí, ak je železničná trať a všetky jej súčasti vo vyhovujúcom stave.

Rovnaký názor má i šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

„Nevidím problém v tom, že trať nie je zmodernizovaná. To, že nie je, neznamená, že nie je v prevádzkyschopnom stave,“ konštatoval dopravný analytik.
Viacerí dopravcovia

Štát oznámil záujem otvoriť železničný trh koncom minulého roka. Vo februári spresnil, že súťaž medzi dopravcami spustí na linke Bratislava – Banská Bystrica. Presný termín spustenia súťaže nepresnil.

Aj napriek zlej železničnej trati o chystaný tender majú záujem viacerí dopravcovia. Už ho prejavili dvaja štátni dopravcovia – Železničná spoločnosť Slovensko a České dráhy.

O tender sa zaujímajú aj viacerí súkromníci. Medzi nimi sú súkromné české spoločnosti Leo Express a RegioJet.

„Predložíme takú ponuku, aby pre štát a cestujúcich predstavovala najlepšiu kvalitu služieb za najlepšiu cenu,“ povedal v minulosti hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Do hry chcú vstúpiť aj nemecká Arriva či britský National Express.

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7997008/bystr ... anuje.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.