Údržba ciest na Orave sa rieši neskoro

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Údržba ciest na Orave sa rieši neskoro

Odoslaťod rybana1 » 16. Sep 2015 09:39

Údržba ciest na Orave sa rieši neskoro
http://spravy.pravda.sk/svet/clanok/367715-udrzba-ciest-sa-riesi-neskoro/

Všetky dôležité cesty v Žilinskom kraji, medzinárodné ťahy cez Oravu na Poľsko, cez Čadcu do Česka i v Strečne majú problémy. Pri Podbieli uzavreli most, to isté čaká Horelický most v Čadci.
V Strečne si len prieskum skalného masívu, z ktorého hrozí pád skál na cestu, vyžiada minimálne osemdňové vylúčenie dopravy po tejto trase. Cesty sú v katastrofálnom stave. Sú zaťažené množstvom áut, chýba im aj pravidelná údržba, pripomína odborník na dopravu, prorektor Žilinskej univerzity Ján Čelko.

Je možné uzavrieť tri hlavné ťahy? Majú vodiči možnosť vhodných obchádzok?
Ani pre jednu z týchto troch trás neexistuje vhodná alternatíva, ktorá by zabezpečila plynulú obchádzkovú trasu. Nech sa uzatvorí ktorákoľvek z týchto ciest, tak to prinesie dopravné problémy. Asi najdôležitejšia cesta na celom severozápadnom Slovensku je I/18, úsek medzi Žilinou a Martinom, kde sa dlhodobo odkladala výstavba diaľnice D1, medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou vrátane tunela Višňové.

To ustavičné hľadanie nových trás a špekulovanie o tom, či vôbec postaviť, alebo nepostaviť túto diaľnicu dospelo až k tomu, že v súčasnosti je to najzaťaženejšia dvojpruhová cesta na Slovensku, dopravné zaťaženie dosahuje 30-tisíc vozidiel za 24 hodín, v špičkových dňoch je to ešte viacej.

Desiatky rokov sa v prípade Čadce i Strečna odsúvala výstavba diaľnic, v prípade Oravy rýchlostnej cesty R3. Dá sa povedať, že teraz obyvatelia na tieto politické rozhodnutia doplatili?
Doplácajú obyvatelia, dopláca celá motoristická verejnosť, pretože na týchto úsekoch vzhľadom na to, že sú tam veľké dopravné kongescie (dopravné zápchy), vznikajú časové straty, a okrem toho aj nebezpečné situácie, veď vieme, koľko dopravných nehôd sa na týchto úsekoch stáva v poslednom čase.

Vieme napríklad, ako nevhodné a zlé dopravné riešenie za výjazdom z tunela Horelica na Čadcu prináša denne komplikácie pre dopravu, ktorá smeruje do Čadce a ďalej na Poľsko a Českú republiku. Ustavičné uzatváranie tunela kvôli zápcham, to všetko sú následky toho, že sa nepostavili diaľnice.

Na všetkých týchto troch úsekoch (Orava, Čadca, Kysuce) je vysoká intenzita dopravy vrátane kamiónov. Poškodila cesty viac hustá doprava alebo môže za to skôr ich slabá údržba?
Či to prikladať zvýšenému počtu áut, alebo nie, to je relatívna otázka, lebo doprava sa kumuluje za roky. V posledných rokoch narástla doprava na úseku medzi Žilinou a českými a poľskými hranicami, takisto aj na Orave, dopravné zaťaženie je oveľa väčšie, ako sa predpokladalo a cesty tým trpia. Pravdou je tiež, že u nás sa zanedbáva preventívna údržba. U nás sa v podstate údržba rieši len vtedy, keď už je komunikácia nevyhovujúca.

Most v Podbieli bol už dlhšie v zlom stave, zo sedemdielnej hodnotiacej stupnice bol označený stupňom päť, čo znamená zlý stav. Výraznejšie opravy v poslednom období však vidieť nebolo. Správca cesty tvrdí, že situácia sa zhoršila náhle, že most poškodili prejazdy preťažených nákladných áut v ostatnom období.
Argumentovať tým, že most je hodnotený v tom horšom stupni hodnotenia a my len čakáme, kedy definitívne padne ten bod, za ktorý sa už nedá ísť ďalej a treba most uzavrieť, tak to nie je riešenie dlhodobého charakteru.

Samozrejme, že keby sa aj skôr riešil most, tak tiež tam dôjde k dopravným obmedzeniam, ale dá sa na to pripraviť, dajú sa vytvoriť obchádzkové trasy a až potom zatvárať hlavnú trasu.
rybana1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 315
Obrázky: 18
Založený: 23. Apr 2014 09:00
Bydlisko: TT

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.