Strečno sa rúca viac, ako čakali

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Strečno sa rúca viac, ako čakali

Odoslaťod rado » 21. Sep 2015 18:05

Stav skalných blokov pri obvodových múroch hradu je kritický. Pri opravách hrozí dopravná katastrofa, ale iné možnosti štát nenavrhol.

BRATISLAVA. Skalné previsy pod hradom Strečno sú uvoľnené a zvetrané, zistili geológovia. Pri prieskume využili aj bezpilotné lietadielka s kamerami.

Priamo pod bralom vedie dôležitý dopravný ťah medzi Žilinou a Vrútkami. Pred pádom narušeného skalného bloku by mal odborníkov varovať špeciálny prístroj za takmer 10-tisíc eur, ktorý tam plánujú urýchlene osadiť. Postup ešte musí schváliť vláda.

Krízový štáb na Okresnom úrade v Žiline pripravuje obhliadku územia, aby rozhodol o postupe sanácie brala. „Súčasťou prieskumu musí byť aj odstránenie uvoľnených a nebezpečných skál,“ povedal prednosta okresného úradu Vladimír Macášek.

Celkové náklady na upevnenie brala vyčíslili zhruba na 940-tisíc eur.

Obrázok

Previsy nezhodia

Najkritickejšou pasážou hradnej steny sú jej najvyššie bloky a previsy, píše v predbežnom geotechnickom posudku, ktorý si dala vypracovať žilinská župa, spoločnosť GEOstatik zo Žiliny. „Vyžadujú urýchlené zabezpečenie. Tým nie je povedané, že v iných častiach steny je stabilita úplne spoľahlivá, treba však najprv riešiť akútny stav.“

Aby mohli kritické miesta ďalej sledovať, chcú do konca novembra na miesto, kde najviac hrozí, že sa kus brala odtrhne, osadiť elektronický dilatometer. Prístroj umožňuje on-line merať pohyby, zbierať dáta a vyhodnocovať ich.

Jeden dilatometer už v skale je od roku 1996. Za uplynulé dva roky zaznamenal, že skalný blok sa začal výraznejšie odkláňať od masívu. Vlani mala trhlina 4,4 milimetra.

Narušené skaly musia upevniť a nebezpečné trhliny zaplombovať. Jedným z možných riešení bolo aj úplne odstrániť previsy zo skalnej steny. Tým by sa však odkryli základy obvodových múrov hradu, čo by ohrozilo ich bezpečnosť.

S tunelom štát nepočíta

Správu o kritickom stave brala podľa Macáška predložia vláde do konca septembra. Ministerstvo životného prostredia už má návrh opatrení do konca roka 2016, dokedy by chcelo problém vyriešiť.

Plán má sedem bodov ­ od prieskumu cez prípravné až po sanačné práce. „Počas realizácie musí byť doprava pod skalným bralom úplne vylúčená,“ píše ministerstvo.

Na aký čas budú musieť dôležitú cestu pod Strečnom odstaviť, zatiaľ nie je známe. „Boli odhady, že ak situácia bude vážna, mohlo by to byť až na niekoľko mesiacov. To už by bola z pohľadu dopravy katastrofa,“ hovorí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Po ceste podľa neho denne prejde priemerne okolo 30-tisíc áut, tretinu tvoria ťažké nákladné vozidlá. „Viem si predstaviť, že krátkodobo by sa tam dala cez víkendy zastavovať doprava. Bol by to problém, ale museli by to šoféri akceptovať,“ hovorí odborník.

V zahraničí videl, ako podobný problém riešili provizórnym tunelom zo stavebných dielcov. Zabránil pádom skál na autá a vozovku. Ministerstvo však s takou možnosťou nepočíta.

Situáciu by mohol vyriešiť tunel pod Strečnom, štát ho však plánuje dokončiť až v roku 2019.

Strečno, Bralo nad cestou
  • hrad stojí na 103 metrov vysokom skalnom brale na severnom okraji Malej Fatry,
  • vlastníkom národnej kultúrnej pamiatky je Žilinský samosprávny kraj,
  • pod strmým skalným masívom vedie frekventovaná cesta medzi Žilinou a Martinom,
  • sanáciu masívu robili naposledy v roku 1984,
  • v roku 2008 tam padajúci balvan zabil českú turistku,
  • v rokoch 2008 až 2009 rekonštruovali len časť brala, ktorá je priamo pri ceste.


Vydané 20.9.2015 Autor: Matúš Burčík

ZDROJ: http://zilina.sme.sk/c/8008709/strecno- ... akali.html
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron