Štúdia uskutočniteľnosti potvrdila dostavbu R1 z BB do RK

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Štúdia uskutočniteľnosti potvrdila dostavbu R1 z BB do RK

Odoslaťod robertko » 12. Okt 2015 21:20

http://www.bystricoviny.sk/spravy/studi ... uzomberka/

V pondelok sa v Cikkerovej sieni banskobystrickej Radnice rokovalo o pokračovaní rýchlostnej komunikácie R1 k napojeniu na diaľnicu D1. Doposiaľ boli v hre dva varianty – zo Žiaru nad Hronom smerom na Martin (R3) a z Banskej Bystrice cez Slovenskú Ľupču a Hiadeľské sedlo do Ružomberka (R1), ktoré posudzovala štúdia uskutočniteľnosti.
Vládna podpora R1 a štúdia uskutočniteľnosti

Vláda SR na svojom februárovom výjazdovom zasadnutí v Banskej Bystrici a následne aj v júni v Ružomberku deklarovala svoju podporu prepojeniu Banskej Bystrice s Ružomberkom. Premiér Robert Fico k tomu uviedol:

„Rešpektujeme, že sa blížime k záveru dostavby D1 a musíme pripraviť všetky projekty, ktoré chceme následne financovať. Medzi tieto priority patrí spojenie Banská Bystrica – Ružomberok.”

Odpoveď dala štúdia uskutočniteľnosti, ktorú nechala vypracovať Národná diaľničná spoločnosť Na brífingu po pondelkovom rokovaní so starostami dotknutých obcí za účasti niektorých poslancov MsZ jej výsledky v prospech dokončenia R1 potvrdili štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček a primátor mesta Banská Bystrica Ján Nosko.

„Chcem sa poďakovať pánu štátnemu tajomníkovi za prerokovanie témy dostavby R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti, ako to vyplynulo z februárového vládneho uznesenia v našom meste. Ako Banskobystričan vnímam túto investíciu ako strategickú, ktorá zásadným spôsobom ovplyvní prílev investorov a rozvoj cestovného ruchu v regióne, v neposlednom rade sa vyrieši nebezpečná cesta cez horský priechod Donovaly,“

povedal Ján Nosko.
Začne sa dotiahnutím R1 po Slovenskú Ľupču

O výsledkoch rokovania informoval štátny tajomník MDVaRR Viktor Stromček:

„Som rád, že s pánom primátorom a starostami obcí sme dohodli postupnosť krokov, ktoré súvisia s prepojením Banskej Bystrice a Ružomberka s napojením R1 na D1 . Tým najbližším krokom bude potiahnutie R1 do Slovenskej Ľupče. Zároveň pracujeme na obchvate mesta Ružomberok, kde je dokončené nové trasovanie.“

Štúdia uskutočniteľnosti ukázala, že Slovensko potrebuje severo – južné prepojenie. Tým je dokončenie R2 medzi Zvolenom a Košicami a R1 v smere Banská Bystrica – Slovenská Ľupča – Hiadeľské sedlo –
Korytnica – Ružomberok s napojením na D1. Na trase R3 do Martina sa na budúci rok zrekonštruuje panelová vozovka.

Na R1 sa najskôr začnú posudzovať vplyvy na životné prostredie (EIA) podľa novely stavebného zákona a pripravovať dokumentácia pre územné rozhodnutie. Najkomplikovanejším stavebným objektom bude takmer 8-kilometrový tunel popod Hiadeľské sedlo na Donovaly. Po ocenení stavby sa bude hľadať dodávateľ. Podľa štátneho tajomníka Stromčeka sa vzhľadom na rozloženie čerpania eurofondov v novom programovacom období na dopravu zrejme pristúpi k inému spôsobu financovania dobudovania R1.
Strategická cesta

Úsek R1 z Banskej Bystrice do Ružomberok podľa NDS treba vnímať ako strategickú alternatívnu trasu v prípade, ak by sa obmedzila doprava na diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc v úseku medzi Žilinou a Ružomberkom s množstvom tunelov. Spojením Banskej Bystrice a Ružomberka rýchlostnou komunikáciou sa rieši alternatívna trasa nielen v smere západ – východ, ale aj severojužné prepojenie Maďarsko – Slovensko – Poľsko. Pri rozhodovaní o pokračovaní v jej výstavbe sa bral do úvahy aj strategický vplyv na rozvoj celého región.

Zatiaľ posledným úsekom R1, ktorý sa dokončil v Banskej Bystrici, bol Severný obchvat mesta s dĺžkou 5,672 km. Ten sa otváral 27.júla 2012. Následné pokračovanie trasy R1 do Ružomberka s napojením na D1 sa v celkovej dĺžke okolo 50 km pripravovalo ešte za ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.

K dispozícii už boli aj výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ale po zmene vtedajšej vlády sa v apríli 2011 všetky prípravy na pokračovanie výstavby zastavil a odsunuli až za rok 2016. Trasa R1 tak zatiaľ skončila pri priemyselnom parku Šalková…
robertko
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 330
Obrázky: 30
Založený: 06. Okt 2013 19:16

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.