Počiatka čaká predvolebná strihacia jeseň, otvorí Figeľove l

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Počiatka čaká predvolebná strihacia jeseň, otvorí Figeľove l

Odoslaťod Viktorius » 15. Okt 2015 08:18

Počiatka čaká predvolebná strihacia jeseň, otvorí Figeľove lacné diaľnice

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/8035775/pocia ... z3ocQ1OMx3
Výstavba nových úsekov priniesla aj nevyplatenie malých dodávateľov a škrt miliónových dlhov Váhostavu a Doprastavu.

BRATISLAVA. Tri nové úseky diaľnic a jeden úsek rýchlostnej cesty na strednom Slovensku. Viac ako 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest chce otvoriť vláda ešte pred voľbami. Niektoré aj predčasne.

Prvý úsek diaľnice chce štát otvoriť už v najbližších dňoch. Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková potvrdzuje, že prebieha rozhodovanie o predčasnom používaní úseku. Pôjde o prvú časť obchvatu Levoče. Ide o úsek, kde pred necelými tromi rokmi spadla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman.

Aj ďalšie úseky diaľnice budú na východe Slovenska – na druhom úseku levočského obchvatu a úseku neďaleko Prešova – vyše 11-kilometrový úsek Fričovce – Svinia. Jeden z úsekov - obchvat Detvy - pustil štát do súťaže už počas obdobia, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatka.

Benefity pre vodičov

Nové úseky diaľnic vodičom prinesú viaceré výhody. Štátni diaľničiari vyrátali, že v ideálnych podmienkach môžu na ceste z Bratislavy do Košíc ušetriť 25 minút. Do tohto času však zarátali aj letné otvorenie úseku pri Martine. Staval ho Váhostav.

„Zvýši sa nielen atraktivita východného Slovenska v očiach zahraničných investorov, ale aj turisticky zaujímavé destinácie sa stanú dostupnejšími,“ odhaduje šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martin Bakoš. Ďalším benefitom pre vodičov bude vyššia bezpečnosť či ušetrené peniaze na benzíne alebo na nafte. Môže to však pomôcť aj zamestnanosti v regióne.

Do regiónu môžu prísť noví investori, myslí si bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák.
Nevyplácanie malých

Minister dopravy Ján Počiatek ide do konca roka otvoriť tri úseky diaľnic, pri ktorých spustil súťaže ešte jeho predchodca. Počas jeho éry stavbári tlačili ceny slovenských diaľnic na hranu. Oproti očakávaniam štátu boli ochotní stavať za historické minimá.

Napríklad Doprastav so Strabagom stlačili cenu svojho úseku neďaleko Prešova o viac ako polovicu. Stratové zákazky však zobrali aj Eurovia a Váhostav. Ten napríklad na levočskom úseku predbežne hlási mínus osem miliónov eur, pričom na martinskom úseku skončil v strate asi 25 miliónov eur.

Tieto kroky mali za následok nielen nevyplatenie malých dodávateľov, ale aj odpis miliónových dlhov zo strany Doprastavu a Váhostavu.

Dôvodom takého rozhodnutia firiem bol podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo boj o prežitie.
Málo stavbárov

V tom čase na trhu nebol dostatočný objem stavebných zákaziek, dôvodí Inštitút. Stavbári išli do súťaže pod svoje skutočné náklady a spoliehali sa na budúce dodatky a budúce lepšie roky.

Štát dnes stavia historicky najviac. Aj to však už má svoje dosahy. Ako poukázala analýza spoločnosti CEEC Research stavebné firmy nemajú nedostatok kvalifikovaných stavbárov.

Napriek týmto problémom Národná diaľničná spoločnosť tendruje tri diaľničné úseky za stovky miliónov. Chce uzavrieť aj súťaž na obchvat Bratislavy cez PPP projekt. Štát odhaduje, že ho bude stáť 4,5 miliardy eur.
Viktorius
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 19
Založený: 20. Nov 2013 18:09

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.