Za modernizáciu železnice majú nezaplatené faktúry

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Za modernizáciu železnice majú nezaplatené faktúry

Odoslaťod bonik-r » 21. Okt 2015 17:30

Podnikateľ tvrdí, že za práce na modernizácii železnice nedostal zaplatené. Železnice ale problém neevidujú, ministerstvo dopravy do sporu nezasahuje.

TRENČÍN. Šesťdesiat ľudí, ktorí pracovali na stavbe modernizácie železnice pre firmu Euro Continental Building (ECB), prišlo o prácu.
Dôvodom sú podľa šéfa firmy Marcela Fábryho chýbajúce peniaze, ktoré im dlhujú objednávatelia – TSS Grade, spoločnosť OHL ŽS a Združenie pod Brezinou. Celkovo ide podľa neho o sumu približne 2,5 milióna eur.

Firma ECB začala na rekonštrukcii železnice pracovať ešte v roku 2012, hodnota prác presiahla 6 miliónov eur.
„Spolupráca prebiehala korektne až do októbra minulého roka, keď v podstate zo dňa na deň prestali uhrádzať pohľadávky za vykonané práce,“ hovorí Fábry. Robili na podchodoch, priepustoch a mostoch v úsekoch Zlatovce – Trenčianska Teplá, Beluša – Púchov a Považská Teplá – Žilina, pričom ich najhlavnejšími stavbami boli podchody pre chodcov alebo dodávka a montáž výťahov na železničnej stanici v Trenčíne.

Od zmluvy odstúpili

Objednávatelia prác si podľa Fábryho neplnili svoje povinnosti, a tak jeho firma od zmluvy odstúpila.
„Situácia s neplatením pohľadávok nás dostala do takmer likvidačnej situácie. Dostali sme sa do druhotnej platobnej neschopnosti, neboli sme schopní pokračovať v prácach,“ tvrdí Fábry.

Viaceré stavby, ktoré robili, boli podľa neho dané do predčasného užívania bez ich súhlasu a momentálne sa používajú aj po tom, čo povolenie na užívanie pominulo.
ECB sa považuje za vlastníkov objektov, čo podľa Fábryho vyplýva aj zo zmluvy so spoločnosťou OHL.

„Pretože sa Železnice v úseku Beluša – Púchov rozhodli kolaudovať časť stavby, prihlásili sme sa do stavebného konania. Ako vlastníci objektov nesúhlasíme s kolaudáciou, pretože objekty sme nikdy neodovzdali našim objednávateľom, a tak teda nemohli byť ani odovzdané zo strany spoločnosti OHL Železniciam,“ dodal Fábry.

O pomoc pri riešení ich situácie požiadali aj Železnice Slovenskej republiky a ministerstvo dopravy, podali podnet na Najvyšší kontrolný úrad z dôvodu prešetrenia nadobúdania majetku Železníc.
„Podali sme aj trestné oznámenia na prokuratúru, a žalobu na určenie vlastníctva na stavebné objekty, ktoré robila naša spoločnosť. V súčasnosti čakáme na vyjadrenie orgánov štátnej správy a súdov,“ dodal Fábry.

Firma v problémoch, strach o život

Firma sa dostala do existenčných problémov, musela prepustiť takmer všetkých zamestnancov, opustiť prevádzkové priestory, prišla o stroje.

„Proti našej spoločnosti beží niekoľko exekúcií. Naši subdodávatelia, ktorí nedostali zaplatené, sa domáhajú svojich práv na súde, chcú, samozrejme, svoje peniaze. V poslednom čase mám informácie, na základe ktorých sa obávam o svoj život aj o zdravie svojej rodiny,“ dodal Fábry.

Železnice tvrdia opak

Železnice ale problém s platbami pre ECB neevidujú.
„Podľa našich informácií od zhotoviteľov má spomenutá firma zaplatené všetky faktúry. Jediné, čo nie je uhradené, je položka „zádržné“, ktorého podmienky sú štandardným pri obdobných súťažiach a všetci uchádzači sú o ňom informovaní už pri vyhlásení súťaže v podmienkach,“ informovala Martina Pavlíková zo Železníc Slovenskej republiky.

Zádržné slúži ako poistka, aby zhotoviteľ odstránil prípadné nedorobky a chyby.

„Navyše si firma ECB nesplnila legislatívne oprávnenia súvisiace s výkonom jej práce na stavbe, čo už vedúci združenia – TSS Grade rieši cestou výpovede a ďalšími právnymi krokmi,“ dodala Pavlíková.
Rovnako sa vyjadrila aj manažérka firmy OHL ŽS Taťjana Pelíšková. „Naša spoločnosť uhradila firme ECB všetky oprávnené vyfakturované čiastky. Obvinenia považujeme za účelové a zavádzajúce, poškodzujú dobré meno našej spoločnosti,“ povedala Pelíšková.

Kontrolný úrad podnet eviduje

Podnet, ktorým spoločnosť ECB žiada o prešetrenie užívania a nadobúdania majetku zo strany Železníc, eviduje aj Najvyšší kontrolný úrad.

„Vzhľadom na to, že v súčasnom období vykonávame iné kontrolné akcie, podnet využijeme pri ďalšej kontrole v rámci železníc. Jej prípravou sa budeme zaoberať budúci rok,“ povedala hovorkyňa Najvyššieho kontrolného úradu Daniela Bolech Dobáková.

Zároveň ale upozornila, že úrad nemá právo kontrolovať vzťahy, ktoré súvisia s obchodným zákonníkom či stavebným zákonom.

Podľa nej je zarážajúce, že do kontroly nevstupuje zriaďovacia inštitúcia, teda ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Ministerstvo do sporu nezasahuje

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa reagoval, že ide o majetkovoprávne vzťahy dvoch strán, ktoré sú upravené zmluvne a ministerstvo do nich nijako nezasahuje.
„Podľa našich informácií je preukázané, že ŽSR riadne a včas zaplatili svojmu zhotoviteľovi – v jednom prípade TSS Grade, v druhom OHL ŽS,“ dodal Kóňa.

Čítajte viac: http://nastrencin.sme.sk/c/20062102/za- ... z3pDjgtbxM
Obrázok používateľa
bonik-r
diskutujúci
 
Príspevky: 154
Obrázky: 6
Založený: 08. Mar 2010 13:28
Bydlisko: Trenčín

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.