Obchvat Bratislavy treba. Nie však za 4,5 miliardy

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Obchvat Bratislavy treba. Nie však za 4,5 miliardy

Odoslaťod juancarlos » 28. Okt 2015 14:46

Na výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty na Dunajskú Stredu sa môžu ušetriť až tri miliardy eur.
Rezort dopravy navrhuje 59-kilometrový úsek stavať cez verejno-súkromný PPP projekt za 4,5 miliardy eur, z čoho až na 3,5 miliardy má vyjsť 30-ročné financovanie a údržba súkromníkom. Ozdravená štátna kasa však už umožňuje lacnejšie riešenie. Šéf Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Martin Filko v rozhovore pre Pravdu naznačil, že financie môže na projekt za určitých podmienok dať štát.
Ak diaľnicu vláda označí za rozumnú investíciu, ktorá prinesie v budúcnosti rast ekonomiky, plánovaný cieľ nulového deficitu verejných financií v roku 2018 sa môže posunúť. „Pokiaľ sa vláda rozhodne, že bude dva alebo tri roky investovať do priorít, a dosiahne vďaka tomu štrukturálny vyrovnaný deficit o čosi neskôr, tak je to plne legitímne,“ povedal Filko. Stavať bratislavský obchvat ako PPP projekt nemusí byť výhodné. „Ak drahšie financovanie zásadne preváži prevádzkové úspory, ktoré prinesie súkromník, tak to je zlý nápad,“ dodal Filko.

Brusel požaduje od krajín EÚ každoročný deficit rozpočtu pod tri percentná výkonu ekonomiky. Návrh slovenského rozpočtu na rok 2016 však počíta s deficitom 1,93 percenta a deficit sa má medziročne znížiť takmer o 400 miliónov eur. Štát môže zvážiť, či deficit dočasne zvýši a postaví diaľnice D4 a R7 a tiež zaplatí 500 miliónov eur na chýbajúci úsek na D1 z Turian do Hubovej, ktorý tiež kandiduje na PPP projekt.

„Ak vieme identifikovať zmysluplné investície, tak teraz je ten čas ich urobiť – najlepším spôsobom a najlacnejšie, ako sa len dá,“ tvrdí Filko. Obchvat Bratislavy by vyriešil nekonečné zápchy a úsek z Turian chýba na úplné diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc.
Denník Pravda už začiatkom tohto roka upozornil, že obchvat Bratislavy a R7 sú pri financovaní cez PPP za 4,5 miliardy predražené. Ministerstvo dopravy, naopak, obhajuje PPP projekt. V prospech stavania obchvatu zo súkromného kapitálu sa vyjadrila aj zahraničná externá poradenská firma. Tá však v prípade realizácie projektu formou PPP môže získať na ďalších zmluvách od štátu päť miliónov eur.

Podľa rezortu dopravy obstarávanie poradcu pri PPP projektoch odporúčajú aj renomované inštitúcie, ktoré v rámci svojej činnosti majú za úlohu podporovať a prenášať najlepšiu svetovú prax v oblasti PPP, napríklad EBRD a Svetová banka. Obchvat Bratislavy by vláda chcela mať hotový v roku 2020. „Stále platí, že do konca tohto roka by sme chceli mať vyhodnotené ponuky tak, aby sa nimi mohla opätovne zaoberať vláda, a v prípade, ak tento projekt odsúhlasí, by sa mohlo začať stavať v prvom štvrťroku 2016,“ dodal v stanovisku rezort dopravy.

Štát v minulosti realizoval formou PPP projektu výstavbu rýchlostnej cesty z Nitry a tiež obchvatu Banskej Bystrice. Vláda čelila kritike, že PPP projekt bol v tomto prípade niekoľkonásobne predražený a financie mali ísť radšej z eurofondov. V Bratislave však Brusel eurofondy využívať na výstavbu ciest neumožňuje a v prípade úseku Turany – Hubová platí, že eurofondy sa až do roku 2020 už vyčlenili na iné projekty.

V prípade D4 či R7 sa zdá, že problémom je práve drahé financovanie. Napríklad časť rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná má celkovú dĺžku viac ako osem kilometrov a obsahuje desať mostov. Štátna expertíza odhaduje, že výstavba danej časti by ako súčasť PPP projektu stála takmer 86 miliónov eur. Minulý týždeň došlo k otvoreniu podobného 9-kilometrového levočského úseku D1 Jánovce – Jablonov I. Cesta, ktorá obsahuje takisto 10 mostov, štát stála takmer 70 miliónov eur. Váhostav tvrdí, že na výstavbe zaznamenal stratu osem miliónov eur.

Ďalšie pripravované časti R7 majú byť však drahšie. Asi 6,5-kilometrový úsek v rámci Bratislavy Prievoz – Ketelec vyjde štát podľa odhadov takmer na 138 miliónov eur a úsek Dunajská Lužná – Holice, s celkovou dĺžkou viac ako 17 kilometrov, chce štát postaviť za viac ako 160 miliónov eur.

Výstavba celého obchvatu v kombinácii diaľnice D1 spolu s časťou rýchlostnej cesty R7, ktorá dosiahne 59 kilometrov, bude podľa odhadov stáť 1,3 miliardy eur. Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) tvrdí, že rezort dopravy pri očakávaných nákladoch nadhodnotil úrokové náklady, keď predpokladá, že si peniaze požičia s úrokom 3,4 percenta. Inštitút tvrdí, že aktuálne si požičiava za menej ako dve percentá. Vďaka nižším úrokom by štát na koncesii mohol ušetriť niekoľko desiatok miliónov eur.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... -miliardy/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.