Obchvat Bratislavy zúžili, podmienky zatajili

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Obchvat Bratislavy zúžili, podmienky zatajili

Odoslaťod mel » 06. Nov 2015 10:32

Obchvat Bratislavy zúžili, podmienky zatajili
Mala by to byť najväčšia štátna zákazka v dejinách Slovenska. A súťaží sa o ňu bez toho, aby sa zverejnili podmienky. Čo je v tomto čase zvláštne, lebo zverejňovanie podmienok je aj pre súťaže tohto typu povinné.
http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... ajili.html

06.11.2015 | Ján Kováč | © 2015 News and Media Holding

„Urobíme všetko pre to, aby celý proces bol maximálne transparentný,“ vravel o pripravovanej časti bratislavského obchvatu ešte v úvode roka štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček . Teraz robia jeho ľudia všetko pre to, aby tender v hodnote 4,5 miliardy eur transparentným nebol. V októbri sa skončili rokovania medzi rezortom a uchádzačmi, výsledkom sú finálne súťažné podmienky.

Počas týchto rokovaní sa rozhodovalo aj o tom, kde bude mať diaľnica štyri a kde šesť pruhov, či termíny nie sú príliš napäté alebo, naopak, benevolentné a či požiadavky na údržbu nie sú príliš vysoké. Ministerstvo dopravy sa vyhlo otvorenej debate na tieto témy a prešlo do taktiky zamlčovania, ktorá bola pri diaľniciach bežnou praxou počas prvej Ficovej vlády. Uchádzači majú predložiť finálne cenové ponuky už na budúci týždeň.

Menej pruhov

Obchvat sa stavia najmä kvôli satelitným obciam na juhovýchod od Bratislavy, v ktorých mohutná výstavba vedie k dopravnému kolapsu. Vyriešiť to má rýchlostná cesta R7. Lenže tá by sama osebe zápchy len preniesla do širšieho centra – na problematický Prístavný most. Preto sa ide stavať aj časť obchvatu – diaľnica D4.

Tá jednak presmeruje časť tranzitu z Prístavného mosta a jednak presunie dopravu zo satelitov, ktorá by inak skončila na Prístavnom moste. Ľudia na ministerstve dopravy pôvodne naplánovali luxusnejšiu diaľnicu. Medzičasom sa však rozhodli, že radšej teraz niečo ušetria tým, že niektoré úseky postavia užšie. Táto zmena sa týka úseku D4, ktorý sa začína západne od Bratislavy pri Ivanke pri Dunaji a končí sa na juhu mesta pri Rusovciach. Časť tejto diaľnice sa mala podľa pôvodného plánu stavať so šiestimi pruhmi, druhá so štyrmi s rezervou v strednom deliacom páse pre rozšírenie na šesť pruhov.

Teraz už ministerstvo s výnimkou mimoúrovňových križovatiek počíta so štvorpruhom. Pri severnejších úsekoch veľkorysé rozmery zostali. Úsek Ivanka západ – Ivanka sever sa má stavať ako štvorpruhová diaľnica s kolektormi, teda s paralelnými cestami, ktoré prepájajú diaľnicu s lokálnou infraštruktúrou. Ďalej na sever, až po Čiernu Vodu, bude diaľnica šesťpruhová a potom ďalej po Raču znova štvorpruhová.

Táto úspora môže znamenať, že 59 kilometrov cesty bude napokon stáť menej, ako rezort pôvodne odhadol. Malo to byť 4,5 miliardy eur, z čoho 1,3 mld. tvorili stavebné náklady. Zvyšok sú náklady na prevádzku, údržbu, opravy a úrokové náklady. Toto všetko bude znášať víťaz tendra a štát mu to bude splácať 30 rokov. Tento typ zmluvného vzťahu sa volá projekt verejnosúkromného partnerstva (PPP). Doteraz sa v takomto objeme využil pri obchvate Nitry.

Zverejniť alebo nie

Ministerstvo dopravy chce zverejniť podmienky tendra až po jeho ukončení, ale ešte pred podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom. Tento postup však spochybňujú viacerí oslovení odborníci.

Dôvod je, že od minulého roka je zverejňovanie súťažných podkladov zo zákona povinné pre všetky najdôležitejšie postupy verejného obstarávania, teda pre verejnú, užšiu súťaž, rokovacie konanie so zverejnením, súťažný dialóg aj koncesiu.

Ministerstvo má na to dva argumenty. Prvý je, že to, čo nezverejnili, nie sú súťažné podklady, ale tzv. záverečný informatívny dokument. Druhý argument je, že podobnú situáciu už posudzoval Úrad pre verejné obstarávanie a nezverejnenie spomínaného dokumentu vraj bolo v súlade so zákonom. Ministerstvo však nepovedalo, čo im bráni ísť transparentnejšou cestou – v súlade s prísľubom štátneho tajomníka V. Stromčeka.

„Bez ohľadu na to, či sa to volá informatívny dokument alebo nejako inak, ak to má obsah súťažných podkladov, sú to súťažné podklady,“ myslí si Jaroslav Lexa, odborník na verejné obstarávanie a riaditeľ Asociácie používateľov a priaznivcov eAukcií. Advokát a majiteľ právnej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas si myslí, že podmienky tejto súťaže je potrebné považovať za súťažné podklady, „ktoré je nutné zverejniť v zmysle zákona o verejnom obstarávaní. Iba tak sa naplní účel zákona založený na princípe transparentnosti“, hovorí.

No ani ministerstvo sa nemá čoho chytiť. Podľa advokáta právnej kancelárie Čechová & Partners Tomáša Urbana verejný obstarávateľ nie je zo zákona povinný informatívny dokument zverejniť, stačí, ak ho poskytne uchádzačom. T. Urban však zároveň dodáva, že „vo všeobecnosti takýto postup nie je úplne v súlade s celkovým duchom Smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorá verejných obstarávateľov výslovne nabáda, aby podklady zverejňovali v plnom znení na internete“.

Uchádzačov zoznámili

Neochota informovať je zvláštna aj v kombinácii s iným netradičným krokom rezortu dopravy. Ten v júni priviedol všetkých štyroch finalistov súťaže na spoločnú tlačovú konferenciu. Chcel tým dať najavo svoju transparentnosť. Zoznam uchádzačov sa však bežne nezverejňuje, aby sa zamedzilo kartelovým dohodám. Ministerstvo preto týmto krokom vystavilo súťaž pochybnostiam a uchádzačov riziku, že na nich bude konkurencia vyvíjať nátlak.

Pri takomto obmedzenom počte súťažiacich je pravdepodobné, že by sa o sebe dozvedeli aj bez toho. V tomto prípade sa však dá aspoň teoreticky predstaviť, ako by transparentnosť mohla ohroziť súťaž. Pri utajení podmienok súťaže na to treba omnoho viac fantázie.

Aj preto to vyzerá, ako keby sa V. Stromček a šéf rezortu Ján Počiatek báli verejnej diskusie. Keď už budú mať v rukách víťaznú ponuku, názorová opozícia bude ťažšie argumentovať. Navyše, nepôjde už o debatu, ako to spraviť lepšie. Zostanú len dve možnosti – prijať víťaznú ponuku s presne opísaným riešením alebo ju odmietnuť. Budovanie diaľnic je populárne. V tomto prípade bude populárne dokonca aj v Bratislavskom kraji, ktorý nepatrí k tradičným baštám Smeru-SD. Obchvat má podporu miestnych samospráv aj obyvateľov.

Cenové riziká

Ďalším významným faktorom je aktuálny stavebný boom, ktorý teraz živia štátne zákazky aj oživenie komerčných projektov. Ceny stavebných prác vzhľadom na vyťaženosť firiem stúpajú. Okrem obchvatu Bratislavy sú rozbehnuté ďalšie štyri veľké dopravné súťaže. Ak sa v závere roka uzavrie všetkých päť, mohlo by to ceny ešte viac zvýšiť.

Najmä nákladové položky, ktoré sú nadviazané na domáci trh, čiže mzdy a domáce suroviny, ako je kamenivo. Rizikom sú podľa informácií z trhu aj kľúčové suroviny, ktorých cena závisí od globálneho vývoja. Lacná ropa znamená riziko, že jej cena stúpne. A s ňou aj náklady na asfalt a dopravu. To isté platí aj pre oceľ, ktorej cena je tiež pod dlhodobým priemerom. Tieto riziká sa pri veľkom projekte znásobujú.

Na druhej strane stavebné firmy očakávajú, že v roku 2016 práce ubudne, takže tlak na domáce kapacity by mohol opadnúť. „V budúcom roku možno očakávať nižší počet verejných zákaziek v oblasti budovania infraštruktúry,“ povedal hovorca Váhostavu-SK Tomáš Halán.

Len táto jedna firma v súčasnosti dokončila alebo dokončuje tri úseky na diaľnici D1 a jeden úsek rýchlostnej cesty R2. Vyťaženosť a cena kapacít však budú závisieť od toho, akú časť z rozbehnutých tendrov vláda dotiahne do konca.

Teraz bude dôležité, koľko cenových ponúk bude brať ministerstvo do úvahy. Ideálne by bolo, ak by nikoho nemuselo vylúčiť. Podmienky sú nastavené tak, že motivujú na podanie ponúk všetkých štyroch uchádzačov.

Pri diaľničných PPP tendroch za prvej Ficovej vlády nebolo veľa predložených ponúk, jednak preto, že podmienky boli príliš náročné, a jednak preto, že prebiehali tri takéto veľké tendre naraz. Uchádzači sa preto sústredili iba na niektoré z nich. V rozhodujúcej etape súťaže je kľúčové, aby sa žiadnym nezdravým spôsobom neobmedzila konkurencia.

Kto súťaží o obchvat Bratislavy

◾Združenie firiem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam Eastern Europe
◾Združenie firiem Cintra Infraestructuras Internacional, Porr a Macquarie Capital Group
◾Združenie firiem Strabag, Strabag Motorway, Reding Infrastructure a John Laing Investments Limited
◾Združenie Hochtief PPP Solutions, Iridium Concesiones de Infraestructuras a Dif Infra PPP 3 Luxembourg

Dopravný generel potvrdil, že prínosy sú otázne

Aj keď ministerstvo dopravy nesplnilo svoj prísľub postupovať tak transparentne, ako sa len dá, verejne dostupných informácií je predsa len viac ako pri vyhlasovaní súťaže. Zaujímavé informácie priniesol nový dopravný generel. Z neho je jasnejšie, koľko ľudí, odkiaľ a kam dochádza v rámci Bratislavy a okolia za prácou. Doteraz tieto informácie chýbali, čo vyvolávalo pochybnosti, či obchvat je až taký akútny.

Generel týmto pochybnostiam dal za pravdu. Pozrime sa napríklad na toky medzi okrajovými štvrťami, ktoré obchvat okľukou prepojí. Napríklad zo severovýchodu (Rača, Vajnory, Pezinok) prichádza za prácou do Petržalky 2,5 až päťtisíc ľudí v oboch smeroch. Obchvat môže byť pre nich atraktívny v rannej špičke a pri kolabujúcej doprave. Na druhej strane však pre nich znamená dvoj- až trojnásobné predĺženie trasy.

Na ilustráciu, z Petržalky na druhý breh Dunaja dochádza denne najmenej 10-tisíc ľudí. Dopravné prúdy sú najsilnejšie v trojuholníku mestských častí Petržalka, Staré Mesto a Ružinov. Silné sú aj z okrajových štvrtí do centra. Napríklad z Podunajských Biskupíc len do Starého Mesta dochádza dve- až päťtisíc ľudí. Vysoká intenzita v tejto časti dáva zmysel tej časti PPP projektu, ktorým je rýchlocesta R7.

Zrejme preto ministerstvo v podmienkach jemne zvýhodňuje uchádzačov, ktorí budú vedieť túto cestu budovať rýchlejšie. V súťažných kritériách má polpercentnú váhu termín dokončenia R7. Váhu zvyšných 99,5 percenta bude mať cena. V prípade PPP projektu to znamená takzvanú ročnú platbu za dostupnosť diaľnice, v ktorej si uchádzač naráta okrem stavebných nákladov aj úroky, údržbu a opravy.


http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... ajili.html
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.