Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku

Odoslaťod rybana1 » 25. Nov 2015 15:16

Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku
http://ekonomika.sme.sk/c/8083419/pad-mostnej-konstrukcie-policia-obvinila-nemecku-staticku.html?ref=trz

Statička chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

BRATISLAVA. Za pádom mostnej konštrukcie neďaleko Kuriman polícia ukázala na nemeckú statičku. Polícia po viac ako troch rokoch od tragického nešťastia obvinila konkrétnu osobu. Obvinenie padlo na jedinú osobu - práve na nemeckú statičku. Informáciu na svojom facebookovom profile prinieslo spravodajstvo RTVS.
"Vyšetrovateľ vydal uznesenie o vznesení obvinenia Sabine H. za prečin všeobecného ohrozenia," potvrdil SME hovorca Krajská prokuratúra Košice Milan Filičko.
Ako Filičko ďalej dodal nemecká statička projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický posudok na stavbe mosta na úseku diaľnice neďaleko Levoče. Sabina H. podľa vyšetrovateľa chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.
"Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobila škodu vyše 96-tisíc eur," dodal Filičko.
Nehoda pred viac ako tromi rokmi
Uznesenie prokuratúra preloží do nemeckého jazyka a pošle ho obvinenej.
Ako povedal v nedávnom rozhovore pre SME šéf Slovenskej komory stavebných inžinierov Vladimír Benko podperná skruž pre výstavbu mosta sa naprojektovala počas výstavby. Projekt podľa neho nerobil autorizovaný inžinier a nebol ani robený podľa slovenských technických noriem.
"Pri určení odolnosti stojky podpernej skruže urobil 16-násobnú chybu (nesprávnym určením vzpernej dĺžky), ktorú nikto pred betonážou neodhalil,“ dodal Benko.
Partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas hovorí, že ak sa potvrdí vina statičky škodu bude musieť uhradiť. To sa však netýka len pozostalých, ale aj zadávateľa, teda firmu, ktorá si ju na práce objednala.
Náhradu škody si teda zrejme bude uplatňovať aj Národná diaľničná spoločnosť, ktorá bola investorom celej stavby.
Mostná konštrukcia sa zrútila začiatkom novembra 2012. Nehoda si vyžiadala štyri životy a ďalších zranených.
Tesne po nehode sa výstavba mosta pozastavila pre vyšetrovanie. Polícia si dala vypracovať aj znalecké posudky. Z nich vyplynulo, že že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.
Okrem toho štát okamžite zakázal používanie podpier od nemeckej firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia. Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používal podpery z pilierového materiálu Pižmo.
V praxi to znamenalo, že most podopreli v celej jeho dĺžke, teda mali prispieť k bezpečnosti na celej výstavbe.
Štát, ako aj stavebné spoločnosti, po nehode rodiny pozostalých odškodnili. Stalo sa tak v rovnakej výške – po 33-tisíc eur.
Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil.
Otvorili ju pred pár týždňami
Obnovila sa až po niekoľkých mesiacov. Za výstavbu mosta neďaleko Kuriman zodpovedala česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos. Česi celý úsek diaľnice stavali v konzorciu s firmou Juraja Širokého Váhostav.
Úsek 9-kilometrovej diaľnice D1 neďaleko Levoče štát otvoril pred viac ako mesiacom. Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.
Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria podľa rezortu viac ako 1900 litrov paliva.
rybana1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 315
Obrázky: 18
Založený: 23. Apr 2014 09:00
Bydlisko: TT

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.