Nízka cena za výstavbu obchvatu môže byť pasca

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Nízka cena za výstavbu obchvatu môže byť pasca

Odoslaťod bzzi » 07. Dec 2015 16:22

Nízka cena za výstavbu obchvatu môže byť pasca

https://dennikn.sk/314629/nizka-cena-za-vystavbu-obchvatu-moze-byt-pasca/?ref=mpm

Pokiaľ nie je jasné, čo presne ministerstvo objednalo, nemožno ani začať debatu o výhodnosti.

Za bratislavský obchvat by sme mali platiť 30 rokov ročne nie 150 miliónov, ale len približne tretinu. Aspoň tak znie najnižšia ponuka, ktorú zverejnilo ministerstvo dopravy. Vyzerá to ako obrovský úspech, a tak to aj bude štát prezentovať.

Znamená to, že to je dobrá ponuka, a že tím okolo štátneho tajomníka Stromčeka krajine ušetril tri miliardy eur? Nie. 1. nevieme, o čo presne sa súťažilo 2. vôbec nie je isté, že dopravné problémy Bratislavy sa nedajú riešiť inak – efektívnejšie a lacnejšie.

Podrobnejšie: 1. Prepočty, podľa ktorých mohla byť ročná splátka štátu až 150 miliónov eur, sa robili pred vyše rokom. Odvtedy určite klesol odhad úrokov, za ktoré by si súkromný koncesionár požičiaval. Keďže ide o 30-ročný úver, musela s tým významne klesnúť aj cena splátky.

Okrem toho sa určite zmenšila samotná objednávka. Ministerstvo zjavne nechce všade šesťprúdové cesty a toľko mimoúrovňových križovatiek. Ako to je presne, vedia len súťažiaci a ministerstvo, lebo konečné súťažné podmienky Stromček odmietol ukázať. Nemal na to rozumný argument, jednoducho stále opakoval, že ich ukáže na záver.
Posúdiť teda, či je 50 miliónov eur ročne za tridsať rokov veľa alebo málo, nemožno. Nie je totiž jasné, čo si za ne vlastne kupujeme.

2. Nič sa nezmenilo na výhrade, že obchvat, tak ako je navrhnutý, nevyrieši problémy bratislavskej dopravy. Pomohol by len doprave, ktorá cez Bratislavu prechádza, ale nie tej, ktorá sa začína alebo končí v meste. A o tú práve ide, tá tvorí väčšinu bratislavskej premávky.

Aj v tomto prípade ministerstvo znižuje dôveryhodnosť svojich tvrdení tým, že utajuje čerstvé a podrobné dáta z dopravných prieskumov. Tie, ktoré sú k dispozícii, hovoria, že akútna a užitočná by bola len výstavba časti R7 priamo v Bratislave.

Akokoľvek je podozrivých okolností okolo obchvatu dosť, k serióznym prepočtom ešte pred podpisom zmluvy príde. Zo zákona platného od roku 2012 musí opodstatnenosť každého PPP projektu prerátať ministerstvo financií. Musí najmä zistiť, či by predsa len nebolo lacnejšie pár rokov počkať a postaviť nové cesty v Bratislave za štátne, a nie cez PPP.

Nepôjde o formalitu, analytici ministerstva financií už so Stromčekovými ľuďmi sedia nad detailami projektu niekoľko mesiacov. A bez ich odporúčania sa minister financií Kažimír neodváži zobrať riziko na seba.
bzzi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 393
Obrázky: 23
Založený: 13. Máj 2010 17:35

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.