Z Ružomberka do Prešova o týždeň po diaľnici

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Z Ružomberka do Prešova o týždeň po diaľnici

Odoslaťod mirsi » 12. Dec 2015 11:04

Vodiči dostanú vianočný darček v podobe otvoreného nového diaľničného úseku D1 Fričovce – Svinia. Podľa informácií Pravdy bude úsek sprejazdnený 17. decembra. Pôjde o posledné, piate, otvorenie diaľnice v tomto roku.

Sprejazdnením 11,2-kilometrového úseku sa vodiči dostanú plynulo po diaľnici z Ivachnovej pri Ružomberku až do Prešova. Štát v tomto roku tak spolu dokončí 56,5 kilometra nových diaľnic a rýchlostných ciest. Termín dostavby diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2019 je však aj napriek tomu ohrozený.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spolu so zástupcami štátu prestrihne pásku na diaľničnom úseku na budúci týždeň vo štvrtok. Pre Pravdu to potvrdil starosta Hendrichoviec Martin Martaus, ktorý už dostal pozvánku.

Diaľničný úsek D1 Fričovce – Svinia odbremení cestu prvej triedy I/18 prechádzajúcu cez obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminiansku Novú Ves. Cesta kapacitne už niekoľko rokov nestačí na tranzitnú dopravu, ktorá prechádza stredom obcí. Po otvorení diaľnice sa očakáva pokles dopravných nehôd, ktoré sa na tomto úseku stávali. Jedna z posledných vážnych nehôd sa stala v januári 2015, keď pri zrážke osobného auta s kamiónom zomrel jeden človek. Výstavbu úseku zabezpečovali firmy Doprastav a Strabag. Spoločnosti sa zmluvne zaviazali, že 11,2-kilometrový úsek diaľnice postavia za 115 miliónov eur. Súčasťou úseku je 15 mostov. Až 85 percent stavebných nákladov je financovaných z eurofondov, zvyšok pochádza zo štátneho rozpočtu.

Pôvodne sa úsek D1 Fričovce – Svinia nachádzal v prvom balíku PPP projektov. Jeho budovanie sa malo začať v roku 2010 s tým, že výstavba potrvá tri roky. Balík súkromných projektov sa však nakoniec nerealizoval. Následne bola súťaž na zhotoviteľa vypísaná v marci 2011, zmluva s víťazmi sa podpísala 2.¤novembra toho istého roku. Výstavba diaľnice trvá od 24. novembra 2011. Pôvodne sa očakávalo, že úsek otvoria v auguste 2015. Opäť aj v tomto úseku oddialil dostavbu diaľnice zosuv pôdy, ktorý práce predĺžil o niekoľko mesiacov. Diaľničiari si stavbu od zhotoviteľa prebrali 27. novembra 2015.

Po otvorení vodiči budú môcť využívať tretí dlhší súvislý úsek diaľnice D1 s dĺžkou 138,2 kilometra, ktorý spojí región Ružomberka a Prešova. Výnimkou je len tunel Branisko, ktorý nateraz ostáva jednorúrový. Prvou súvislou časťou diaľnice, ktorú môžu vodiči plynulo využívať, je úsek medzi Bratislavou a Žilinou s dĺžkou približne 200 kilometrov. Približne rovnako dlhá súvislá štvorprúdovka leží aj medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, ktorá pozostáva z diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.

Štát v tomto roku otvorí už piaty úsek diaľnice alebo rýchlostnej cesty. V júli NDS otvorila 16,4-kilometrový úsek D1 Dubná Skala – Turany, ktorý vytvoril diaľničný obchvat Martina. V októbri došlo k sprejazdneniu prvej časti úseku D1 Jánovce – Jablonov, ktorý meria 9 kilometrov. V novembri diaľničiari otvorili aj úsek rýchlostnej cesty R1 Pstruša – Kriváň s dĺžkou 10,4 kilometra. Naposledy vodiči dostali do užívania v posledný novembrový deň 9,5-kilometrovú druhú časť úseku D1 Jánovce – Jablonov s tunelom Šibenik, ktorý vytvoril diaľničný obchvat pre mesto Levoča.

Dostavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami je však aj napriek tomu v nedohľadne. Vo výstavbe sú v súčasnosti tri úseky Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s najdlhším diaľničným tunelom Višňové (7520 metrov) a Hubová – Ivachnová. Diaľničiari plánovali v tomto roku začať výstavbu ďalších dvoch úsekov. Ide o diaľničný obchvat Prešova s tunelom Prešov (2244 metrov) a úsek D1 Budimír – Bidovce. NDS však v tomto roku neuzatvorila súťaže na zhotoviteľov stavieb a preto sa začiatok výstavby posúva najskôr na budúci rok.

Nevyriešeným otáznikom ostáva úsek D1 Turany – Hubová, ktorý sa vrátil do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Kvôli zosuvu pôdy aj ochrane prírody nie je jasné, akou trasou daný úsek pôjde. Pôvodne sa malo začať stavať v roku 2016 s tým, že výstavba potrvá približne 3,5 roka. Minister dopravy Ján Počiatek aj generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš tvrdia, že termín dostavby v roku 2019 je stále možné splniť, ak sa s výstavbou začne v roku 2017. Projekt však vypadol z eurofondových projektov a v súčasnosti naň nie sú vyčlenené žiadne finančné prostriedky.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/376701-z-ruzomberka-do-presova-o-tyzden-po-dialnici/
mirsi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 494
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 16:21

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron