Na medzinárodnú cestu Oravou sa vrátili kamióny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Na medzinárodnú cestu Oravou sa vrátili kamióny

Odoslaťod rado » 15. Dec 2015 12:11

V Podbieli včera otvorili druhý dočasný most na medzinárodnej ceste, po ktorom môžu jazdiť už aj ťažké kamióny tranzitnej dopravy. Cena vyvoláva pochybnosti.

PODBIEL. V septembri uzatvorili v Podbieli pre havarijný stav most na ceste do Poľska. Ľahká mostná konštrukcia, ktorú položili na poškodený most, umožňovala prejazd automobilov v jednom smere do hmotnosti 11 ton. Kamióny a tranzitná doprava museli zvoliť dlhé obchádzky. Preto Slovenská správa ciest (SSC) začala koncom októbra s výstavbou ťažkej konštrukcie. Dnes stoja ponad potok Studená až tri mosty. Ani tento stav však nie je konečný.

Treba šesť miliónov eur

„Už bolo načase,“ povedal vodič poľského kamióna. „Museli sme jazdiť cez Čechy alebo Kysuce, kde je doprava prehustená a vytvárajú sa dlhé kolóny pri Kysuckom Novom Meste.“

Obrázok
Pôvodne železničný most udrží aj tri ťažké kamióny naraz.

Ťažkú železnú konštrukciu postavili vedľa starého poškodeného mosta.

„Náklady na vybudovanie obchádzkovej trasy s mostom dosiahli 1,6 milióna eur,“ povedala hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová. „Poškodený most rozoberieme a postavíme úplne nový.“

V spomínanej cene je vybudovanie približne sto metrov príjazdov ku železnému mostu, ktorý si SSC požičala. Stavbári postavili na oboch brehoch zhruba 50 metrov dlhé nájazdy, na konci ktorých ho položili. Most nemá ani jeden pilier a meria približne 60 metrov.

Obrázok
Slovenská rarita. Tri mosty vedľa seba. Vľavo pôvodný betónový. Na ňom položená ľahká železná mostná konštrukcia. Vpravo ťažká mostná konštrukcia.

Viktor Stromček, štátny tajomník ministerstva dopravy, počas návštevy Podbiela v októbri vypočítal náklady na dočasné premostenie aj výstavbu nového mosta na šesť miliónov eur. „Ak bude mierna zima, postavíme ho za šesť mesiacov.“

Zuzana Hromcová teraz termín upresnila. „Betónový most by mal byť daný do užívania do 31. júla budúceho roku.“

Pochybná cena?

„Nechápem, čo stálo 1,6 milióna eur,“ povedal starosta Mútneho Marián Murín, ktorý má dlhoročné skúsenosti so stavebnými prácami. „Za túto sumu by mali postaviť nový betónový most. Cena za tento železný mala byť maximálne 400-tisíc eur. Krízová situácia umožňuje obchádzať verejné obstarávanie. Nastupuje priame zadanie zákazky a od toho sa odvíja aj cena. Ostatné stavebné firmy môžu len nemo pozerať a závidieť, ako sa dá zarobiť približne štyristo percent.“

Obrázok
Pohľad na most, ktorý si Slovenská správa ciest požičala. Náklady na jeho osadenie a príjazd k nemu dosiahli 1,6 milióna eur. Pilier v strede petrí ku starému betónovému mostu.

Na cenu nepozerajú vodiči nákladných automobilov ani domáci obyvatelia. Prví sa radujú, druhí majú obavy z kamiónov. Most je len jednosmerný a dopravu riadia semafory.

„Kolóny budú stáť cez celú dedinu,“ povedala Flora Vilčinská z Podbiela. „Najhoršie budú dni s trhmi v Poľsku.“

Starosta Podbiela Slavomír Korčuška situáciu nevidí až tak zle. „Dnes ráno som sa bol na most pozrieť. Nevytvárali sa žiadne kolóny. Uvidíme, ako to bude v stredu a štvrtok počas trhov.“

Na semaforoch je 90 sekundový interval. Na oboch brehoch Studeného potoka sú strážnici. „Ak sa vytvorí dlhý rad, môžeme riadiť dopravu a autá po dohode vysielačkami púšťať aj na červenú,“ povedal jeden z nich.

Práce na výstavbe nového mosta začnú pravdepodobne až na jar.

Vydané 15.12.2015 o 10:43 Autor: Martin Pavelek
ZDROJ: http://orava.sme.sk/c/8105161/na-medzin ... miony.html
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 760
Obrázky: 4
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2015

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.