Sieť bude stavať obchvaty a zrýchľovať trate za stámilióny,

Moderátor: Moderátori

Sieť bude stavať obchvaty a zrýchľovať trate za stámilióny,

Odoslaťod DrX » 17. Mar 2016 14:01

Sieť bude stavať obchvaty a zrýchľovať trate za stámilióny, partneri ju môžu limitovať

Budúci minister dopravy môže dotiahnuť rozbehnuté PPP za dve miliardy eur. Bude mať pod sebou stámilióny z eurofondov, ale kreslá v štátnych firmách môžu sféru vplyvu zmeniť.
Do regiónov bude cez cesty hovoriť Sieť Radoslava Procházku (vľavo). Foto N - Tomáš Benedikovič

Ministerstvo dopravy povedie človek zo strany Sieť Radoslava Procházku. Túto informáciu ešte budúca vládna koalícia nedoplnila o meno konkrétneho človeka.

Ide o jediné ministerstvo, ktoré Sieť získala výmenou za účasť vo vládnej koalícii, no historicky patrí medzi najbohatšie. Na tento rok má napríklad vyčlenené niečo vyše dvoch miliárd eur. Iba o niečo viac už má len ministerstvo práce s množstvom úradníkov a ministerstvo vnútra s armádou policajtov či hasičov.

Pre ilustráciu, celkové výdavky štátneho rozpočtu sa na tento rok plánujú na úrovni 16,2 miliardy eur.

Veľkú časť peňazí na dopravu tvoria eurofondy. Tie bude ešte pevnejšie držať v rukách podpredseda vlády pre významné investície.

Je už jasné, že post vicepremiéra si udrží nominant zo Smeru. Ešte sa nevie, či ho obsadí aj naďalej Ľubomír Vážny.
Posty v štátnych firmách sa môžu deliť

Minister za stranu Sieť bude limitovaný nielen kompetenciami podpredsedu pre významné investície. Dobrou tradíciou na ministerstve dopravy z čias vládnych koalícií je, že v jednotlivých štátnych firmách, ktoré v tendroch rozdeľujú najväčšie sumy, sa vplyv triešti medzi rôzne politické subjekty.

Otázkou bude, či a ako sa vymení napríklad vedenie Železníc SR, Železničnej spoločnosti Slovensko, ale aj v nákladnom železničnom prepravcovi Cargu či v Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá stavia diaľnice a rýchlostné cesty. Práve cesty do veľkej miery limitujú rozvoj v tom-ktorom regióne.

V procese obstarávania je práve obchvat Prešova a časť D1 pri Košiciach Budimír – Bidovce, štátnymi expertízami nacenené spolu na 578 miliónov eur. Výsledok súťaženia už bude pod dozorom ministra za Sieť.

Nová vládna štvorka si ako priority stanovila rozvoj ciest R2, R3, R4 a R7. Prvá spomínaná je ťah naprieč Slovenskom cez Zvolen, R3 je v mapách ako cesta od Poľska cez Dolný Kubín až po hranicu s Maďarskom, R4 je tiež ťah z Poľska na juh, akurát na východe.

Medzi prioritami sa nespomína potiahnutie R1 z Banskej Bystrice cez Donovaly až na D1. Toto bol jeden z potenciálnych nových PPP projektov, o ktorých uvažoval dnešný minister Počiatek.

Kde sa točia stámilióny

Dôležité budú aj kompetencie ľudí zo Siete v Cargu. Nesie za sebou síce obrovské dlhy, ale zastrešuje aj významný biznis okolo koľajovej prepravy.

V portfóliu Železníc SR sú zasa finančne náročné modernizácie tratí, ktorých cieľom je zrýchlenie vlakov z rýchlosti 120 na 160 kilometrov za hodinu. Naposledy železničiari informovali Doprastav, že si jeho konzorcium vybrali na modernizáciu koľajníc medzi Púchovom a Považskou Teplou ako najlacnejšieho uchádzača. Zmluva v hodnote 365 miliónov eur je tesne pred podpisom.

Rozhodovať sa bude aj o rozbehnutej zákazke na „atlas pasívnej infraštruktúry“, ktorého cenu odhadli pred súťažou na takmer 50 miliónov eur, ale aj ďalšie nové IT systémy za milióny.

Diaľnicu príliš nekritizovali

Hneď prvá vec, ktorú môže už doťahovať nový minister za Sieť, bude megaprojekt z druhej vlády Roberta Fica: obchvat Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu za 1,89 miliardy eur. Každým dňom sa očakáva, či zmluvu, ktorou sa štát zaviaže 30 rokov splácať 59 kilometrov autostrády, podpíše ešte Počiatek.

Asi desať týždňov po podpise ešte potrvá finančné uzatvorenie projektu, to by už mohol prevziať jeho nástupca. Po právnej stránke by na rozrobenom projekte už pravdepodobne veľa zmeniť nemohol, no zrejme ani nebude chcieť.

Problém s diaľnicou nemali nikdy v strane Most-Híd, vítajú hlavne jej južnú vetvu od Bratislavy na Dunajskú Stredu, R7. Výrazne proti diaľnici nevystupovala ani SNS, ktorá teraz PPP nekomentuje. Sieť sa nevyjadrila, v minulosti sa jej nepozdávala cena projektu, to keď bola ešte reč iba o odhadoch, čiže o viac ako 4 miliardách eur.

Súťaž cenu skresala na 1,89 miliardy. No pochybnosti o tom, či vôbec obchvat Bratislavy potrebujeme tak, ako je nakreslený, a či nie sú lacnejšie a efektívnejšie spôsoby, ako pomôcť bratislavskej doprave, zostali.

Počiatek s podpisom meškal

Počiatka pôvodne k podpisu vláda zaviazala uznesením do piatka 4. marca, no nestalo sa. Problém to nie je.

„Uznesenie vlády nie je všeobecne záväzným právnym predpisom, ale vo všeobecnosti iba interným aktom riadenia adresovaným členom vlády,“ vysvetľuje advokát Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová – Benkóczki – Baláž.

„Nič nebráni ministrovi zmluvu podpísať. Termín síce nesplnil, ale z uznesenia nevyplýva, že by po tomto termíne vláda s uzavretím koncesnej zmluvy nesúhlasila,“ hovorí partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas.
https://dennikn.sk/407373/siet-stavat-o ... t/?ref=tit
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.