Veľké plány či utópia? Vláda chce stavať a opravovať množstv

Moderátor: Moderátori

Veľké plány či utópia? Vláda chce stavať a opravovať množstv

Odoslaťod Laco » 15. Apr 2016 06:47

Na Slovensku by mali vzniknúť aj národní dopravcovia – tentoraz v leteckej, vodnej i železničnej doprave.

Mapa diaľničnej siete na Slovensku
Zdroj: NDS
(Mapu diaľničnej siete v plnom rozlíšení nájdete na tomto mieste: http://www.ndsas.sk/ext_dok-mapa_siete/44547c )

Kabinet Roberta Fica chce vo veľkom stavať nielen diaľnice, ale aj rýchlostné komunikácie naprieč celou krajinou. Okrem toho plánuje vybudovať národných prepravcov v železničnej, leteckej a vodnej doprave.

Vláda si trúfa zlepšiť aj verejnú dopravu, ktorá stále nie je veľmi poprepájaná.

Ako chce vláda budovať cestnú sieť:

najvyššia priorita - výstavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami
bude pokračovať v rozvoji dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4, R7
bude pokračovať budovanie diaľničného prepojenia s Poľskom
okrem pokračovania vo výstavbe na diaľnici D3 naprieč regiónom Kysúc sa sústredí na prípravu výstavby východného prepojenia od Prešova na Poľsko prostredníctvom rýchlostnej cesty R4
najvyššou prioritou na tomto cestnom ťahu je severný obchvat Prešova a v závislosti od výšky disponibilných zdrojov financovania pokračovať smerom na sever v úsekoch s najvyššou intenzitou
na Orave sa sústredí na výstavbu rýchlostnej cesty R3
V záujme vlády bude pokračovať aj vo výstavbe južného ťahu R2 medzi mestami Zvolen a Košice
bude pripravovať prepojenie Banskej Bystrice s D1 rýchlostnou cestou
kritickú dopravnú situáciu v okolí hlavného mesta bude riešiť podpísaním koncesnej zmluvy na výstavbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP)
pokračovať budú prípravné práce aj na ďalších úsekoch rýchlostnej cesty R7, a to aj s dôrazom na možnosť napojenia rýchlostnej komunikácie na nový most cez Dunaj v Komárne
má ambíciu začať s modernizáciou viac ako 180 kilometrov ciest prvej triedy
zmodernizuje približne 60 mostov na hlavných cestných ťahoch
podporí opravu a modernizáciu ciest druhej a tretej triedy v regiónoch.



Pochybné návrhy

Odborníci však vládne zámery v programovom vyhlásení spochybňujú. „Je to veľmi zmätočné a jednotlivé body si navzájom odporujú. Väčšina návrhov je nekoncepčná," zhodnotil Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Podľa neho je jediným pozitívom je, že vláda plánuje vypracovať takzvaný generel, ktorý by mal presne zistiť všetky dopravné prúdy v rámci celého Slovenska. Takýto dokument je totiž nevyhnutý pri rozhodovaní, ako budovať verejnú dopravu.

Na základe takejto štúdie dokážu kompetentní úradníci odborne vyhodnotiť, kde sú potrebné nové dodatočné spoje a, naopak, kde sa môžu niektoré linky zrušiť.

„Až po tomto vypracovaní generelu sa mala vláda, respektíve príslušný rezort rozhodnúť, ako ďalej bude riešiť verejnú dopravu. Preto sú zámery kabinetu zmätočné," vysvetlil Matej.

Matej ďalej kritizuje, že v programovom vyhlásení sa už píše o národnom železničnom dopravcovi, pričom na koľajniciach je už dávno liberalizácia. Tá nedovoľuje preferovať štátnu firmu, nakoľko na každej trase by mali prebiehať súťaže na prepravcu.


Nedostatok financií

Ako ďalej uviedol, plány vlády v cestnej doprave sú nereálne, pretože ministerstvo nebude mať k dispozícií toľko financií. Matej odhadol, že ak by vláda mala postaviť všetky plánované úseky ciest a diaľnic, potrebovala by minimálne 10 miliárd eur do roku 2020. Toľko peňazí však rezort dopravy nebude mať.

„Pripadá mi to tak, že do programového vyhlásenia napísali všetko, aby bol každý uspokojený. Jeho zrealizovateľnosť je však už teraz jednoznačne nereálna," dodal.

Aj ďalší odborníci poukazujú na slabiny vládneho plánu. Nepozdávajú sa im zámery mať národných prepravcov. Konzultant v civilnej leteckej doprave Peter Švec takýto koncept považuje za rizikový.

„Realizátori môžu naraziť na obmedzenia vyplývajúce z legislatívy EÚ a bude sa vyžadovať veľmi špecifický prístup," povedal Švec.


Lepšie alternatívy

Zároveň poukázal na ďalšie alternatívy, ktoré by mohli pomôcť rozhýbať leteckú dopravu na Slovensku. Tá totiž výrazne zaostáva za zvyškom Európy.

„Z hľadiska alternatív treba vytvoriť vysoko atraktívne konkurenčné podnikateľské prostredie. Dôraz by mal byť kladený na veľký podiel ponuky v segmentoch umožňujúcich nízke ceny leteniek pre klientov a atraktívnu frekvenciu spojení do dobre premyslených destinácií," uviedol.

Spoliehať sa na dotačnú politiku a podporu monopolov považuje Švec za rizikové stratégie. V prvom rade odporúča vyhnúť sa nepremysleným zaťaženiam leteckých prepravcov.

V súvislosti s leteckým národným prepravcom Matej upozornil aj na skúsenosti z histórie. Slovensko malo v minulosti až dve štátne aerolinky - Slovak Airlines a Slovak Air, pričom obe skončili bankrotom.

Napriek tomu je Švec rád, že slovenská vláda konečne aspoň niekoľkými vetami v programovom vyhlásení začína doceňovať obrovský význam potreby rozvoja civilnej leteckej dopravy. "Samotný zámer vlády a rezortu je preto možné len podporiť, fandiť mu, ale treba dobre premyslieť formu," uzavrel.


zdroj: http://www.aktuality.sk/clanok/330116/v ... tvo-ciest/
zverejnene: 15.04.2016 @ 00:00
Laco
diskutujúci
 
Príspevky: 203
Obrázky: 9
Založený: 10. Feb 2016 07:06
Bydlisko: NZ

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.

cron