Komentár P. Sibylu: Brecely uviazol v #sieti drahých diaľnic

Moderátor: Moderátori

Komentár P. Sibylu: Brecely uviazol v #sieti drahých diaľnic

Odoslaťod Milos » 03. Aug 2016 14:24

Komentár Pavla Sibylu: Brecely uviazol v #sieti drahých diaľnic

Zdroj: http://www.aktuality.sk/clanok/360689/komentar-pavla-sibylu-brecely-uviazol-v-sieti-drahych-dialnic/


Existuje zaručený spôsob, ako rozpoznať politika pred voľbami od politika, ktorý sa po voľbách dostane do vlády. Ten prvý často spomína slovo zmena a snaží sa pôsobiť dojmom, že všetko je možné. Ten druhý v rozhodujúcich okamihoch už len krčí plecami a ticho mrmle “nedá sa.”

Tragickou ukážkou, ako sa človek môže zmeniť takpovediac cez noc, je v súčasnosti minister dopravy Roman Brecely (#Sieť).

Na úvod by ste mali vedieť toto: Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spadajúca pod rezort dopravy sa chystá minúť na tri diaľničné obchvaty (okolo Čadce, Prešova a Košíc) v celkovej dĺžke 28 kilometrov bezmála 800 miliónov eur.

Tendre na stavbu týchto ciest vypísala v rozmedzí troch týždňov na jar minulého roku. Ak ste stavebná firma a chcete sa uchádzať o zaujímavé štátne zákazky za stámilióny eur, mali by ste čo robiť, aby ste stihli vypracovať kvalitné ponuky do všetkých troch súťaží.

Jednoduchšia cesta pre vás bude dohodnúť sa s ostatnými potenciálnymi uchádzačmi, kto kde predloží najnižšiu ponuku a teda zvíťazí. Okrem faktu, že takýto postup je protizákonný, je pre štát ešte aj drahý, keďže účastníci kartelu majú motiváciu dohodnúť sa na cenách, na ktorých zarobia čo najviac. A štát preplatí.

Ako sa delia obchvaty

Zdá sa, že presne toto sa stalo v prípade spomenutých troch tendrov. Do všetkých sa prihlásili tie isté tri konzorciá firiem a nebyť toho, že do jednej zo súťaží sa zapojila aj spoločnosť Skanska, trio konzorcií by si zákazky pekne rozdelilo systémom „každému jedna”.

Kartel naznačujú aj malé rozdiely v ich cenových ponukách. Pri dvoch tendroch účastníci potenciálneho kartelu dokonca predložili ponuky vyššie než štátom očakávaná hodnota zákazky.

Ponuky uchádzačov v pomere k predpokladanej hodnote zákazky (v %):


D3 Čadca-Bukov - Svrčonovec D1 Prešov-západ - juh D1 Budimír - Bidovce

Doprastav, Eurovia, Metrostav 125 96 120

Strabag, PORR, Hochtief 120 99 119

M-Silnice, Hastra, IMB,
Podbeskidzie, Willemenstav 122 99 107

Salini Impregilo, Dúha,
Construction Generali - - 107

Skanska - - 94



To najhoršie na záver: Prvé dve uvedené stavby sú dokopy kratšie ako obchvat, ktorý bude stavať Skanska, ale všetci by sme mali za ne zaplatiť necelých 600 miliónov eur. V prepočte na jeden kilometer je to v priemere 44 miliónov, čo je podľa analytika Jána Kovalčíka z inštitútu INEKO viac, než za čo stavajú v zahraničí náročné tunelové úseky diaľnic.

Väčšina úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa na Slovensku za posledných 6 rokov postavili, nás nestálo viac ako 20 miliónov eur za kilometer. Teraz by sme mali zaplatiť dvojnásobok kvôli výsledkom tendrov, ktoré vykazujú všetky znaky kartelu. Čo na to minister dopravy Brecely?


Alibista Brecely

Nič. V reakcii pre médiá z jeho úst odznelo iba niečo o tom, že spomenuté tendre sa súťažili za minulej vlády a on ich len preberá. To je síce pravda, ale vo chvíli, keď šéf NDS zmluvy podpíše, Brecely preberie za ne zodpovednosť.

Aj za vyplytvaných sto až dvesto miliónov eur, ktoré by štát mohol ušetriť, keby súťaž pri prvých dvoch úsekoch zopakoval. (V prípade tretieho už štát avizoval, že zmluvu so Skanskou podpíše, za kilometer tu zaplatí 13,7 milióna eur).

Pred voľbami mala #Sieť plno rečí o efektívnom štáte, dnes jej jediný minister krčí plecami, keď má možnosť opraviť chyby svojho predchodcu a zachrániť pár sto miliónov eur, ktoré tak veľmi chýbajú v školstve či zdravotníctve.

Je to dramatická zmena prístupu, najmä keď si človek spomenie na predvolebné blogy Brecelyho, v ktorých o Smere-SD písal ako chamtivej akciovke.


Manažér na povšimnutie

K okolnostiam, pre ktoré by minister a šéf NDS mali prehodnotiť zámer uzavrieť kontrakty s konzorciami z prvých dvoch tendrov, pridám ešte jeden. Za všetky spomínané verejné obstarávania diaľničných obchvatov bol v NDS zodpovedný a pre uchádzačov kontaktnou osobou právnik Lukáš Vitek.

Tých pár mesiacov, počas ktorých bol spoločníkom v jednej firme spolu s podnikateľom Zoroslavom Kollárom, nie je až takých zaujímavých. V NDS by mali viac spozornieť pri fakte, že Vitek v januári tohto roku odkúpil podiel a stal sa konateľom vo firme Michelangelo Consulting. Firma vznikla iba tri mesiace predtým, ako jej polovičný podiel kúpil manažér obstarávania projektov v NDS Vitek.

Podľa informácií na jej webe poskytuje poradenské služby pri verejnom obstarávaní, tvorbe eurofondových projektov či pripravuje aj rôzne dopravné analýzy.

V lepšom prípade je Vitek v konflikte záujmov, pretože skĺbiť verejný záujem (pri práci v NDS) so záujmami komerčných klientov (pri práci pre svoju firmu) je prakticky nemožné. V horšom prípade kúpa tejto firmy (schránky) slúži na úplne iný účel, ako vykonávanie podnikateľskej činnosti.

Minister Brecely sa teraz musí rozhodnúť, čo urobí s podozrivými tendrami na drahé diaľnice. Ak dá zelenú podpisu zmlúv, verejnosť bude o ďalší krok bližšie k presvedčeniu, že v detailoch (nový protischránkový zákon) je súčasná vláda mierne odlišná od predchádzajúcej, ale podstata zostáva rovnaká.

Autor je výkonný riaditeľ Nadácie Zastavme korupciu.
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.