Zastupoval Kmotríkove firmy, je štátnym tajomníkom na MINDOP

Moderátor: Moderátori

Zastupoval Kmotríkove firmy, je štátnym tajomníkom na MINDOP

Odoslaťod sergej » 21. Sep 2016 20:51

Zastupoval Kmotríkove firmy, stal sa štátnym tajomníkom na doprave

Pravou rukou ministra dopravy Árpáda Érseka sa stal advokát Peter Ďurček. Je nominantom nacionalistickej SNS.

BRATISLAVA. Ako advokát zastupoval firmy podnikateľa Ivana Kmotríka či televíziu TV JOJ, na ktorej financovaní sa podieľa J&T. Teraz sa stal štátnym tajomníkom na ministerstve dopravy.

Advokáta Petra Ďurčeka, ktorého nominovala SNS, vymenovala vláda v stredu na tento post. Miesto obsadil po Árpádovi Érsekovi z Mosta-Híd, ktorý sa stal koncom augusta ministrom dopravy.

Ďalšie prepojenia

Advokátska kancelária Bugala-Ďurček, v ktorej je Ďurček partnerom zastupuje koncern Ivana Kmotríka Grafobal Group. V referenciách sa chváli aj energetickou spoločnosť GGE, ktorá tiež patrila Kmotríkovi.

Začiatkom júla minulého roka ho však kúpil investičný fond Infracapital, ktorý patrí britskej finančnej spoločnosti Prudential. Cenu obchodu firmy nezverejnili, no podľa informácií webu IJGlobal mala presiahnuť sto miliónov eur.

Dobré vzťahy s firmami Ivana Kmotríka ukazujú aj ďalšie prepojenia. Týždenník Trend ešte v júni poukázal na personálne prepojenie medzi Grafobalom a spoločnosťou Hedin, ktorá vlastní 49 percent akcií dcérskej spoločnosti BVS - InfraServices, v ktorej figuruje spomínaný advokát Peter Ďurček ako podpredseda predstavenstva.

Ide o spoločnosť, ktorá je dcérskou spoločnosťou Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, no vodárne si od nej musia deväť rokov objednávať servis vodovodov, kanalizácií či vodomerov. Spoločnosť okrem toho podľa výpisu z obchodného registra robí rôzne zemné či betonárske práce.

„Skutočnosť, že naša právnická firma poskytla právne služby niektorým firmám z portfólia firiem pána Kmotríka, nemá žiadnu súvislosť s nomináciou na daný post ani žiadny vplyv na môj budúci výkon štátnej služby,“ konštatoval Ďurček.

Kto konkrétne nominoval Petra Ďurčeka na post štátneho tajomníka, nie je známe.

Podnikateľ Ivan Kmotrík sa považuje za blízkeho najväčšej vládnej strane Smer-SD. Naposledy sa Robert Fico objavil po boku Kmotríka pred pár týždňami, keď sa oficiálne spustila výstavba národného futbalového štadióna v Bratislave.

Minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS) na jar oznámil, že štát sa s firmou, v ktorej sedia ľudia Ivana Kmotríka, dohodol na predkupnom práve po dostavbe štadióna za maximálne 75 miliónov eur. Ešte druhá vláda Roberta Fica zo Smeru Kmotríkovi na výstavbu štadióna odklepla 27,2 milióna eur.

Andrej Danko, šéf strany, ktorá Ďurčeka nominovala, zase podľa stránky Právnickej fakulty Univerzity Komenského skončili právo v rovnakom roku.

Poslanec SNS Anton Hrnko vraví, že o nominácii Petra Ďurčeka vedel a rozprávali sa o tomto mene aj na straníckej pôde. Minulosť nového štátneho tajomníka mu neprekáža. Vraví, že každý má nejaký životopis a aj on niekde pracoval, kým sa dostal do parlamentu.

Koaličný Most-Híd, ktorý po Sieti obsadil post ministra dopravy, dáva od Ďurčeka ruky preč. Predseda poslaneckého klubu strany Gábor Gál tvrdí, že Petra Ďurčeka nepozná a o tejto nominácii sa v strane za jeho prítomnosti nebavili.

Gál však skutočnosť, že Ďurček zastupuje firmy Ivana Kmotríka, za problém nepovažuje, keďže advokát nie je totožný so svojím klientom. Rovnako to za problém nepovažuje ani Andrej Hrnčiar, ktorý k Mostu prestúpil zo Siete.

„Každá politická strana berie za nomináciu politickú zodpovednosť. Je to teda čisto zodpovednosť SNS,“ konštatoval Hrnčiar.

V doprave je neznámy

Ďurček je v doprave neznámym človekom a doteraz sa v nej nepohyboval. On sám to však za problém nepovažuje. Hovorí, že niekoľko rokov pôsobil v manažérskych pozíciách viacerých firiem.

Šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja nominácia prekvapila. Tvrdí, že SNS vzhľadom na minulosť vedela siahnuť aj na ľudí, ktorí v danom rezorte už v minulosti pôsobili.

Štátni tajomníci na ministerstvách by mali byť podľa neho nominovaní na základe odbornosti a mali by poznať ministerstvo, na ktoré idú. Matej dodal, že doprava je dnes vo veľmi zlom stave.

„Z minulosti máme príklady, keď boli posty obsadzované odborne, nebol na ministerstve problém. Tam, kde sa obsadzovali ľudia politicky, skončilo sa to s problémami,“ dodal Matej.

Zatiaľ nie je známe, čo bude mať Ďurček na starosti. Konkrétne okruhy jeho pôsobenia na ministerstve budú predmetom rokovaní s ministrom po detailnejšom oboznámení sa s problematikou rezortu, skonštatovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Miliardy z eurofondov

V tomto programovom období však ministerstvo dopravy v rámci eurofondov rozhoduje o projektoch v stámiliónoch eur. Okrem výstavby diaľnic a rýchlostných ciest rezort rozhoduje aj o rekonštrukciách ciest prvej triedy či modernizácii železníc. Ide o posledné peniaze z eurofondov, ktoré k nám poplynú.

Zároveň sa z eurofondov platia aj rôzne štúdie realizovateľnosti na rôzne projekty. Medzi ne patrí napríklad štúdia realizovateľnosti na modernizáciu bratislavského prístavu či postavenie železničnej stanice Filiálka v Bratislave.

Okrem toho pod rezort patrí aj stavebný zákon či podpora cestovného ruchu na Slovensku. Práve schválenie nového stavebného zákona patrí medzi priority ministerstva dopravy. Pokúsil sa o to i Ján Počiatek, no návrh zákona stiahol. Ministerstvo pritom rozhoduje aj o prideľovaní rôznych IT projektov.

zdroj: http://ekonomika.sme.sk/c/20281268/zast ... prave.html
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.