Kysucká diaľnica je v polročnom sklze

Moderátor: Moderátori

Kysucká diaľnica je v polročnom sklze

Odoslaťod jorry » 26. Sep 2016 10:36

Diaľnica na horných Kysuciach, ktorej súčasťou sú dva tunely a niekoľko mostov vrátane najvyššieho slovenského diaľničného mostu Valy, nebude odovzdaná podľa plánov v novembri, ale až o pol roka neskôr. Nový termín dokončenia sa tak posunul až na budúci rok koncom mája. V piatok to priamo na mieste potvrdil nový minister dopravy Arpád Érsek.

Problémy súvisia so zmenou dopravného modelu a úpravami kvôli napojeniu rýchlostnej cesty R5 do Česka, ale aj so samotným prostredím, kde sa stavalo. „Je to v ťažkom teréne, vo flyši,“ hovorí hlavný inžinier stavby z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Konštiak. Na vyše 12-kilometrovom úseku, ktorého súčasťou sú dva tunely Svrčinovec a Poľana, ako aj 24 mostov, sa aktuálne robia dokončovacie práce. Stavbári montujú zvodidlá, vetrolam, ktorý by mal ochrániť vozidlá pred pôsobením bočných veterných prúdov, upravuje sa povrch vozoviek.

„Robia sa vrchné povrchy vozoviek, izolácie, záchytné a bezpečnostné prvky na diaľnici,“ doplnil príklady Konštiak. Odovzdanie kysuckej D3 neďaleko hranice s Poľskom sa predĺži o šesť mesiacov. Výstavba sa začala pred tromi rokmi. „Mám taký prísľub, že dokonca mája by mali toto dielo dokončiť,“ uviedol minister dopravy Arpád Érsek.

Keď sa úsek D3 zo Svrčinovca až k poľskej hranici na budúce leto odovzdá do užívania motoristom, očakáva sa, že sa naň presunú kamióny smerujúce do Poľska, najmä časť z tých, ktoré využívajú tranzit cez Oravu. To ešte zhorší už teraz neúnosnú dopravu cez hornokysucké obce, najmä v Čadci a Svrčinovci, kde zatiaľ nie je nadväzujúca diaľnica. Už dnes tadiaľ denne prejde 15-tisíc vozidiel a očakáva sa 20-percentný nárast. „Naša dedina už bude úplne upchatá autami, najmä kamiónmi,“ naznačuje starostka Svrčinovca Renáta Majchráková. Preto obce zvažujú, že požiadajú o obmedzenie kamiónovej dopravy, ako aj o posilnenie vlakových spojov. „Teraz je zmena grafikonu, takže môžu požiadať o to, čo potrebujú ešte pridať,“ uviedol minister.

Investičný riaditeľ NDS Vladimír Drienovský uznal, že po spustení úseku pribudnú na ceste cez Kysuce najmä kamióny. „Pokiaľ by sme to normálne spustili, tak určite by to zhoršilo situáciu v Čadci a Svrčinovci. Takže na tomto pracujeme, ako to zlepšiť,“ naznačil Drienovský s tým, že nevylúčil, že prejazd kamiónov cez Skalité do Poľska sa budú snažiť obmedziť, až kým nebude vybudovaný aj nadväzujúci úsek z Čadce-Bukova do Svrčinovca. „Jedna z možností je aj diskutovanie o tom, že či vôbec môžeme obmedziť kamiónovú dopravu,“ povedal.

Minister dopravy zatiaľ nevedel uviesť termín, kedy sa začne výstavba nadväzujúceho úseku Čadca-Bukov – Svrčinovec. Stále nie je skončená súťaž. Úsek je kľúčový pre obce, ich starostov a obyvateľov, ktorí už desiatky rokov čakajú na odklonenie tranzitnej dopravy do Poľska a Česka, ktorá prechádza cez centrá obcí a so znepokojením sledujú, že výstavba nenadväzuje. „Myslím si, že v krátkej dobe sa o tomto úseku rozhodne. Ja som si vedomý toho, že pokračovanie tejto cesty je veľmi potrebné. Budeme sa snažiť spoločne s diaľničnou spoločnosťou veľmi rýchlo konať,“ zatiaľ bez konkrétneho termínu povedal minister.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/406096-kysucka-dialnica-je-v-polrocnom-sklze/
jorry
návštevník
 
Príspevky: 13
Založený: 23. Sep 2015 15:10

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.