Diaľnica do Košíc sa môže omeškať. Érsek posúdi Počiatkov te

Moderátor: Moderátori

Diaľnica do Košíc sa môže omeškať. Érsek posúdi Počiatkov te

Odoslaťod DrX » 26. Sep 2016 18:02

Diaľnica do Košíc sa môže omeškať. Érsek posúdi Počiatkov tender

Diaľničný obchvat Prešova nový minister dopravy posúdi cez analýzu Hodnotu za peniaze. Začiatok stavby sa môže omeškať.

26. sep 2016 o 17:36 Marek Poracký
Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)
Písmo:A-|A+ 0 6

BRATISLAVA. Nový minister dopravy Árpád Érsek z Most-Hídu sa chystá meniť plány svojho predchodcu Romana Brecelyho zo Siete. Kým za jeho éry sa analytici z ministerstva financií na výhodnosť výstavby diaľničného obchvatu Prešova pozrieť nemali, teraz je všetko inak.

Po novom sa na takmer osem kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh majú pozrieť aj analytici cez Hodnotu za peniaze.

Inak povedané, vládni analytici z rezortu financií budú rátať, aké sú najvýhodnejšie možnosti. „Všetky relevantné dokumenty musím mať na stole, aby som sa vedel rozhodnúť,“ vyhlásil Érsek pre TV Markíza.
Stovky miliónov

Kým Érsekov predchodca chcel začať stavať prešovský obchvat už v novembri, nové posudzovanie začiatku výstavby posunie. V ideálom prípade sa stavba môže začať v priebehu budúceho roka. Presný termín však nie je známy.

Takmer osemkilometrový diaľničný obchvat Prešova štát začal súťaž vlani na jar, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Cenu, za ktorú chcú stavbári túto diaľnicu postaviť, zverejnili až tento rok na jar.

Najnižšiu ponuku na výstavbu diaľnice ponúklo konzorcium okolo firiem Eurovia. Diaľničný obchvat chceli postaviť za približne 356,3 milióna eur. Ako tieto kroky stavbári vnímajú, nekomentovali. „Do podpisu zmluvy sa k danej téme vyjadrovať nebudeme,“ skonštatovala hovorkyňa Eurovie Lenka Kubejová.

Úvaha o posúdení vplyvu cez Hodnotu za peniaze prichádza v čase, keď mimovládna organizácia INEKO upozorňovala, že dva z troch otvorených diaľničných tendrov môžu byť predražené od sto až do dvesto miliónov eur.

Cena za jeden kilometer pri diaľnici cez Prešov vychádza na jeden kilometer na 45 miliónov eur.
Prečítajte si tiež: Počiatek zanechal za sebou mínu. Diaľnice sú drahšie ako Višňové

Na porovnanie cena za jeden kilometer diaľnice s dosiaľ najdlhším tunelom na Slovensku - tunel Višňové - je približne 30 miliónov eur. INEKO preto navrhlo, aby Národná diaľničná spoločnosť aj tento diaľničný tender zrušila.

Stavbe úseku diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov okrem toho chýba posúdenie vplyvov na životné prostredie. Práve to je dôležité na to, aby Slovensko na výstavbu tejto diaľnice získalo eurofondy. Ak by nemal toto posúdenie, mohlo by hroziť, že Brusel túto autostrádu nepreplatí.
Analytik: Zodpovedné rozhodnutie

Analytik INEKO Ján Kovalčík a bývalý riaditeľ inštitútu stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík rozhodnutia ministra Érseka oceňuje. Z jeho pohľadu ide síce o nepopulárne, no zodpovedné rozhodnutie.

„Exminister Brecely (Roman Brecely, pozn. red.) a štátny tajomník Stromček (Viktor Stromček, pozn. red.) sa posúdeniu najväčších už pripravených projektov bránili a radšej si presadili výnimku z posúdenia hodnoty za peniaze. Verejnosti však už nepriznali chyby v príprave, ktoré namieta Európska komisia,“ vraví Kovalčík.

Vedenie rezortu podľa neho zatajili aj fakt, že sotva 8-kilometrový úsek D1 odvedie z Prešova len málo vozidiel a že na odklon hlavného prúdu kamiónov z mesta by pri doteraz sľubovaných riešeniach s tromi tunelmi rezort dopravy potreboval až 900 miliónov eur, ktoré zrejme ešte veľa rokov nenájde.
Prečítajte si tiež: Riaditeľ NDS zo Siete chce stavať diaľnice na skrytý dlh

Érsek by mal podľa Kovalčíka nájsť spojenca v ministrovi financií, ktorému ponúka príležitosť demonštrovať praktické prínosy projektu revízie výdavkov.

Vraví, že podľa doterajšej analýzy INEKO sa dá Prešovu v doprave pomôcť podstatne skôr a obchvat následne dotiahnuť vo variante, ktorý ušetrí stovky miliónov eur. Tie sa dajú využiť na ďalšie dopravné riešenia potreby, z ktorých môže mať osoh celé východné Slovensko.

Podľa šéfa INEKO Petra Goliaša môže ísť o prvý ostrý test toho, ako vážne to politické špičky myslia s projektom Hodnota za peniaze.
Čo ďalej

Bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt na svojom facebookovom profile s postupom nového šéfa rezortu nesúhlasí. Auxt bol ten, čo pre Euroviu podpísal akceptačný list. Zmluva sa však dodnes nepodpísala.

„Asi sa východ len dočká najhoršieho. Diaľnica do Košíc a Prešova sa bude opäť odďaľovať. Koľko má toho ešte východ znášať? Máme sa všetci odsťahovať do Bratislavy?,“ pýta sa Auxt.

Krok ministerstva dopravy považuje za nezmysel aj šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Vraví, že Hodnota za peniaze je veľmi dobrá, no nemala by sa vzťahovať na základné potreby štátu, pričom sa pletie s efektívnou výstavou.

Tvrdí, že sa ide posudzovať diaľničná kostra na Slovensku, čo považuje za schizofréniu. Poukázal totiž na to, že vláda sa v programovom vyhlásení vlády zaviazala dostavať diaľnicu do Košíc do roku 2020.

„Ako je možné že sa súťaž nezrušila? Buď sa zmluva mala podpísať, alebo sa mala súťaž zrušiť. Ak sa to bude posudzovať, bude výstavba meškať,“ vraví Matej. Štát podľa pôvodných plánov chcel dokončiť diaľničný obchvat Prešova v roku 2020.

Zatiaľ nie je isté, čo ministerstvo dopravy urobí s ďalším tendrom, ktorý INEKO tiež označilo za predražený. Cena za jeden kilometer úseku diaľnice D3 medzi Čadcou a Svrčinovcom je 45 miliónov eur za jeden kilometer.
Prečítajte si tiež: Lacné diaľnice definitívne skončili. Prečo?

„Ministerstvo dopravy spolu s novým vedením Národnej diaľničnej spoločnosti má záujem získať čo najviac informácií pred tým, ako budú definitívne uzavreté zmluvy na veľmi dôležité úseky diaľnic D1 a D3,“ napísalo vo svojom stanovisku ministerstvo dopravy.

Dodalo, že kritická dopravná situácia pri Prešove aj na Kysuciach, kde sa bol minister osobne pozrieť minulý týždeň, je tiež jeden z faktorov, ktorý bude minister pri posudzovaní jednotlivých štúdií a dĺžky ich prípravy posudzovať. Poctivé posúdenie primeranosti projektu by ho však malo zaujímať podľa Kovalčíka aj v tomto prípade.

„Je škoda, že pre odpor minulého vedenia rezortu sa stratil čas a doteraz nemáme jasné vysvetlenie, prečo má ísť o zrejme najdrahší netunelový úsek diaľnice v Európe v prepočte na kilometer,“ dodal Kovalčík.
Neistota v stavebnom sektore

Posúvanie začiatku výstavby diaľnic a rýchlostných ciest môže priniesť neistotu do stavebného sektora.

Stavebníctvo po minuloročnom boome zažíva ťažké časy. V tomto roku začala jeho produkcia padať. V júli dokonca stavbári zažili najstrmší pád od januára 2009, teda od vypuknutia ekonomickej krízy.
Prečítajte si tiež: Stavebníctvo je na tom zle. V júli padlo najstrmšie od krízy

V júli tohto roka stavebníctvo v porovnaní s júlom 2015 kleslo o viac ako 23 percent. Na porovnanie: minulý rok presne o takomto čase zažívalo mohutný rast. Vtedy stavebná produkcia v porovnaní s júlom 2014 rástla o takmer o štvrtinu.

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/20286932/dial ... ender.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.