Pri rozšírení D1 ministerstvo, podľa aktivistov, kryje podvo

Moderátor: Moderátori

Pri rozšírení D1 ministerstvo, podľa aktivistov, kryje podvo

Odoslaťod rybana1 » 21. Okt 2016 08:15

Pri rozšírení D1 ministerstvo, podľa aktivistov, kryje podvody
http://nassenec.sme.sk/c/20361469/pri-rozsireni-d1-ministerstvo-podla-aktivistov-kryje-podvody.html?ref=njct

O výstavbu diaľnic v okolí Bratislavy sa zaujíma aj Európska investičná banka.

VAJNORY. Občianske združenie Triblavina v stredu vo Vajnoroch organizovalo tlačovú konferenciu, aby verejnosť oboznámilo s ďalšími zisteniami o rozširovaní diaľnice D1 a výstavby križovatky Triblavina a aj nultého obchvatu Bratislavy.

"EIB sa stretla s nami na základe listu, ktorý sme písali v máji, kde sme vyjadrovali svoju sťažnosť, že diaľnica D4 sa má v križovaní s D1 stavať bez kolektorov, pričom zmluva bola podpísaná s tým, že sa bude stavať s kolektormi," povedal starosta mestskej časti Vajnory a člen petičného výboru Ján Mrva.

Obsah rokovania po dohode s bankou nezverejnili, povedali len, že OZ nie je proti rozšíreniu diaľnice, len požaduje, aby sa realizovalo v súlade s platnými zákonmi.

Došlo k porušeniu zákona?

Aktivisti hovoria, že áno, ale ako hovoria, napriek tomu, že oslovili kontrolné úrady, ministerstvo a NDS, nikto z nich nemá záujem konať. Ich reakcie zisťujeme a prinesieme v najbližších dňoch.

Podľa analýzy zmluvy o dielo medzi NDS a spoločnosťou PORR, ktorá ma výstavbu realizovať došlo k viacerým porušeniam zákona. V dvoch návrhoch doplnkov v zmluve o dielo, ktorá bola robená podľa červenej knihy FIDIC, nie sú zahrnuté projekčné a realizačné práce. "To znamená, že nikto nemôže robiť zmeny v projektovej dokumentácii, pretože to nikto nemôže zaplatiť ani legalizovať." Podľa Milana Grožaja preto nie je možné, aby sa menila projektová dokumentácia.

Teda asi najzávažnejšou chybou je, že stavba sa bude realizovať podľa iného projektu ako bola vysúťažená. Dodatky však nie sú stále podpísané, preto by sa podľa aktivistov v projekte nemalo meniť nič.

Ďalšími pochybeniami sú podľa aktivistov nezrovnalosti v cene za realizáciu stavby aj v zámene odborníkov, ktorí mali projekt výstavby odborne garantovať.

"Zodpovedných ľudí, ktorí išli do súťaže, ako takzvaných garantov vymenili už dva týždne po prebratí stavby. Navheje ako hlavný stavebný dozor uvedený človek, ktorý podľa slovenskej komory stavebných inžinierov nemá oprávnenie na pozemné stavby a je zamestnancom NDS, pritom by mal byť nezávislý," dodáva Grožaj.

Kolektory z rozširovania diaľnice síce vypustili, ale tieto zmeny sú, podľa aktivistov, stále v rozpore s územným a stavebným rozhodnutím. "Napriek tomu, že ministerstvo by mal byť najväčším garantom zákonnosti takéhoto projektu, sám povolil realizáciu čiernej stavby," doplnili aktivisti.

Povedali, že niektoré porušenia zákona sú také závažné, že zvažujú podanie trestného oznámenia.

Vodiči by mali mať pochopenie

Vypustenie kolektorov z projektu neznamená len to, že v regióne sa nezlepší už dnes zlá dopravná situácia, ale že počas výstavby obchvatu a zhorší ešte viac. Aby sa mohla diaľnica D4 napojiť na D1, budú musieť časť D1 zdvihnúť o približne jeden a pol metra. To znamená, že celú dopravu z diaľnice budú odkláňať na starú seneckú. Aby toho nebolo málo tak cesta I/61, teda stará senecká, má byť aj obslužnou komunikáciou stavby.

Práve kolektory mali hroziaci dopravný kolaps počas výstavby zmierniť. Podľa súčasného zámeru ministerstva by mala celý nápor tranzitnej aj regionálnej dopravy zvládnuť stará senecká.
rybana1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 315
Obrázky: 18
Založený: 23. Apr 2014 09:00
Bydlisko: TT

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.