Obrí obchvat začali stavať. Prínosy pre šoférov sú otázne, p

Moderátor: Moderátori

Obrí obchvat začali stavať. Prínosy pre šoférov sú otázne, p

Odoslaťod bzzi » 24. Okt 2016 13:49

Obrí obchvat začali stavať. Prínosy pre šoférov sú otázne, priekupníci s pôdou už zarobili

https://dennikn.sk/591312/obri-ochvat-zacali-stavat-prinosy-pre-soferov-su-otazne-priekupnici-s-podou-uz-zarobili/?ref=mpm

Zápchy od Šamorína by mali zmiznúť, bratislavský obchvat za 1,76 miliardy eur bude štát 30 rokov splácať.

"Dnes to môžeme odklepnúť, od jari ideme naplno,“ povedal v pondelok krátko poobede minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) a poklepkal základný kameň druhej najväčšej diaľničnej zákazky v histórii Slovenska: 59-kilometrového obchvatu Bratislavy aj s jeho napojením na Dunajskú Stredu.

Sekundoval mu aj jeho stranícky šéf Béla Bugár či štátny tajomník ministerstva dopravy zo Smeru Viktor Stromček, ktorý celý projekt roky zastrešoval. reálne sa však zatiaľ len začalo s geologickými a archeologickými prácami, s reálnou výstavbou sa začne až na jar.

Obchvat má byť prístupný pre šoférov koncomv roku 2020.

Drahšie ako tento obchvat vyšla iba rýchlostná cesta R1 od Nitry na Tekovské Nemce, ktorá spoločne s obchvatom Banskej Bystrice vyjde na takmer 4 miliardy eur.

Podobne ako cestu na Banskú Bystricu, aj bratislavský obchvat za 1,76 miliardy eur bude štát 30 rokov splácať.

Čo to znamená pre šoférov?

Prvé prínosy veľkej investície by mali šoféri pocítiť začiatkom roka 2020, kedy majú zmiznúť časté kolóny od Šamorína na Bratislavu. Súčasť projektu v podobe rýchlostnej cesty v smere na Dunajskú Stredu je najväčší prínos obrej transakcie.

Ako pomôže Bratislave či a doprave na prepchatom Prístavnom moste? To sa celkom presne nevie, štátne analýzy sú v tomto smere nedostatočné a spochybňované. Tie pôvodné z ministerstva dopravy napríklad písali, že vo výsledku Prístavný most aj tak skolabuje, neskôr sa analýzy doladili.

V praxi sa môžu vjazdy do mesta preriediť, ale situácia uprostred mesta sa môže rýchlejším prúdom do mesta aj skomplikovať. Obchvat samotný je od mesta vzdialený a štát sa nevenoval tomu, či sa nedá situácii v meste pomôcť aj inak, lacnejšie a rýchlejšie než veľkým obchvatom.

„Vôbec pritom neboli preskúmané, nazvime to, kreatívnejšie možnosti založené na verejnej doprave. Na strane ponuky to bolo napríklad posilnenie električiek, rozšírenie vlakov a autobusov. Na strane dopytu zasa jeho obmedzenie spoplatnením parkovania v meste alebo, úplne extrémne, spoplatnenie vstupu do mesta,“ sťažoval sa v rozhovore pre TREND aj bývalý riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Martin Filko.

Analytik Inštitútu INEKO a šéf stratégie ministerstva dopravy z čias vlády Ivety Radičovej Ján Kovalčík upozorňoval, že štátne analýzy sú pochybné a že obchvat môže doprave v Bratislave paradoxne uškodiť.

Nezabralo to na žiadneho ministra dopravy, ktorý dostal projekt do rúk. Začínal s ním ešte exminister Ján Počiatek (Smer), definitívne zmluvu podpísal Roman Brecely (Sieť) a bagre posiela na budúcu diaľnicu Érsek.

Biznis s pôdou bol veľký a podozrivý

Stavať sa začína teraz, čakalo sa hlavne na dokončenie výkupu pôdy pod stavbu. Všetky parcely stále nie sú vlastníctvom štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti. Pokutu za porušenie zmluvy od staviteľa obchvatu, konzorcia okolo španielskej firmy Cintra, nedostaneme.

Érsek povedal, že sa s ním štát dohodol na oddialení termínov pre odovzdávku zvyšných parciel.

Náklady na výkup nie sú započítané v cene stavby a úrokov PPP projektu. Má ísť o ďalších vyše 300 miliónov eur. Za to sa dá postaviť aj 30 kilometrov diaľnic v jednoduchom teréne.

Suma je vysoká pre štátnu metodiku naceňovania diaľničných výkupov. Aj keď ide najmä o ornú pôdu v hodnote najviac 0,8 eura za meter štvorcový, štát ju vykupuje v cene stavebných parciel. Tie sú pochopiteľne najdrahšie v Bratislave. Štát metodiku nezmenil ani keď videl, že ďalšie väčšie stavby budú obchvaty miest.

Dobrá správa je to pre priekupníkov s pôdou. To, ako fungujú, ukázali príbehy ľudí z obce Lužianky pri Nitre keď od nich za pár desiatok centov skúpili pred vyše rokom ornú pôdu podnikatelia z firmy Poľnohospodárska pôda. Partia okolo Mareka Nogu bola natoľko prezieravá, že skúpila pozemky a chvíľu na to sa ukázalo, že na nich bude stáť automobilka Jaguar Land Rover.

Na každom metri štvorcovom tak majitelia pôdy, ktorí ju predali priekupníkom, mohli prerobiť vyše 10 eur za meter štvorcový.

Tá istá partia sa objavila aj pri lukratívnejšom biznise s pôdou pod obchvat. Podnikatelia pod ním získali desiatky tisíc štvorcových metrov ornej pôdy. Tu je rozdiel medzi ceny ornej pôdy a štátom určenou aj 100 eur za meter štvorcový.

Zmluvy o predaji pôdy štát najprv neukázal vôbec, neskôr ich začal zaraďovať do webovej sekcie Národnej diaľničnej. Nič zásadné sa z nich verejnosť nedozvie, namiesto mien predávajúcich sa uvádzajú ich iniciály a chýbajú aj ďalšie podstatné detaily.

Napríklad Slovenská správa ciest aj MH Invest poverený skupovaním pozemkov pod Jaguar tieto údaje zverejňujú.

Pri kauze Jaguar štát vyhlásil, že podvodníci sa k peniazom nedostanú. Pri násobne väčšom biznise pod obchvatom to odmieta.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.