Érsek podpíše na Kysuciach diaľnicu drahú ako tunel. Podozrenie z kartelu ho neruší, lebo súťaž nikto nenapadol
https://dennikn.sk/563588/ersek-podpisal-na-kysuciach-dialnicu-drahu-ako-tunel-podozrenie-z-kartelu-ho-nerusi-lebo-sutaz-nikto-nenapadol/
Minister dopravy Árpád Érsek chce podpísať zmluvu na stavbu obchvatu Čadce na budúci týždeň. Z ministerstva financií píšu o ťažkom teréne.
Čadca dostane novú diaľnicu. Rozhodol sa tak minister dopravy Árpád Érsek.
"Ľudia v Čadci a okolí sú denne vystavení veľkému počtu áut, ktoré im komplikujú každodenný život a už dlhé roky sa čaká na výstavbu diaľnice, ktorá tento problém vyrieši. Som rád, že sa úsek začne onedlho stavať," vyhlásil Érsek vo štvrtok popoludní.
Diaľnica bude dlhá 5,7 kilometra a regiónu, ktorý diaľnicu potrebuje ako máloktorý iný, významne pomôže.
Má však aj svoje špecifikum. Jediný jej kilometer vychádza na 42 miliónov eur a to už je suma, za ktorú sa bežne stavia kilometer tunela. Pri Čadci to nie je ľahký terén ale s tunelom sa neráta.
Drahšie vyšla na Slovensku historicky iba 4-kilometrová časť diaľnice D3 pri Žiline, ktorú tvorí spolovice tunel a spolovice mosty .
Štát tieto čísla neznepokojujú. "S výstavbou sa začne po oficiálnom podpise zmluvy. Zmluvu s víťazným uchádzačom podpíšeme budúci týždeň," avizuje Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe.
Na celej D1 sme nikdy nestavali v prepočte na kilometer drahšie než plánuje štát pri Čadci. Napríklad úsek s takmer 8-kilometrovým tunelom Višňové vychádza asi na 30 miliónov eur na kilometer.
Také sumy, aké štát ide podpísať pri Čadci, nevídať ani pri náročných stavbách v západnej Európe, upozornil pred časom inštitút INEKO.
Francúzi napríklad stavajú kilometer diaľnice v priemere za menej ako 10 miliónov na kilometer. Ani pri ťažkom teréne sa nedostávajú nad 30 miliónov za kilometer, tvrdí INEKO. Dáta ukazujú, že najbližšie môže s cenou za kilometer prekonať Čadcu ešte juhozápadný obchvat Prešova. O ňom ešte štát nerozhodol.
Peniaze, o ktoré môže byť diaľnica pri Čadci predražená, môžu chýbať na stavbu diaľnic v iných regiónoch. Alebo o to neskôr sa inde opraví či postaví cesta.
Či stojí diaľnica za toľké peniaze by mohol povedať tím z projektu Hodnota za peniaze. Obchvat Čadce ale formálne neskúmal, iba interne. Taká bola politická dohoda. Požiadali sme ministerstvo financií o sprostredkovanie názoru tohto tímu na obchvate Čadce.
"Úsek z Čadce do Svrčinovca rieši kritickú dopravnú situáciu v centre Čadce. Na základe predbežného hodnotenia sa stavba javí ekonomicky rentabilná, vyššie náklady sú spôsobené náročnosťou terénu, v ktorom sa má stavať. Pre hľadanie lepšej hodnoty za peniaze bude potrebné posúdiť podrobne komponenty stavby vrátane náročnej križovatky Podzávoz," odpísali z ministerstva financií.
Ministerstvo dopravy na čele s Érsekom sa odvoláva na to, že cena vzišla zo súťaže, ktorú nikto nenapadol. Tento tender robil ešte minister dopravy z druhej vlády Smeru Ján Počiatek.
Spustil naraz tri veľké tendre, výsledkom je to, že v dvoch tendroch sa vystriedali tie isté firmy s cenami blízko seba. Do tretieho ešte prišla Skanska a ceny klesli.
V prípade Čadce najlacnejší stavbári pod vedením Strabagu vysoko prestrelili aj štátny odhad - o 40 miliónov eur. Odhad sa pritom pokladá tradične za maximálny neprekročiteľný limit. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Valent nedávno obhajoval diaľnicu pri Čadci tým, že štát sa v predpoklade pomýlil.
Obálky s ponukami stavbárov sa otvárali ešte v máji. Odvtedy mal štát dosť času na to, aby vypísal záložný tender, už mohol byť v polovici.