Stránka 1 z 1

Je rozhodnuté, R2 cez Zvolen nepôjde, obíde ho severom

OdoslaťOdoslané: 12. Nov 2016 10:42
od mirec
Je rozhodnuté, R2 cez Zvolen nepôjde, obíde ho severom
Ostatné tri varianty diaľničiari zamietli. Ustúpil aj Inšpektorát kúpeľov a žriediel, ktorý severný variant pôvodne stopol.

11. nov 2016 o 23:02 ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ


Proti severnému obchvatu R2 podpísalo petíciu pred tromi rokmi 1700 Sliačanov. Jej trasu teraz posunuli viac k Zvolenu.

ZVOLEN. Projekt cestného obchvatu Zvolena sa s malými zmenami trasy vracia k pôvodne navrhovanému variantu, ktorý povedie medzi mestami Zvolen a Sliač. V piatok to vo Zvolene oznámil riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Valent, ktorý rozhodnutie označuje za „víťazstvo zdravého rozumu“. Iný variant podľa neho neprichádza do úvahy.

Ostatné tri varianty (prieťah mestom popod Lučeneckú cestu a dva ďalšie tunelové varianty vedúce južnejšími trasami), ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť prednedávnom vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt a ktoré mali prechádzať Zvolenom, vyhodnotila spoločnosť ako nerealizovateľné technicky aj ekonomicky.

Vynechali rizikový tunel

Severný variant rýchlostnej cesty R2 bol podľa Valenta v hre už štyridsať rokov, pri poslednom intenzívnejšom prieskume ho stopol Inšpektorát kúpeľov a žriediel. Bol posledný v reťazci, od ktorého potrebovali diaľničiari súhlasné stanovisko na dokončenie schvaľovacieho procesu.

Primátorka Zvolena Lenka Balkovičová už pri predstavení ostatných troch variantov povedala, že sú pre mesto neprijateľné. Zároveň avizovala intenzívne rokovania s Inšpektorátom kúpeľom a žriediel s tým, že mesto bude požadovať podrobné zargumentovanie dôvodov ich zamietavého stanoviska a žiadať bude aj nový posudok.

„Bolo to niekoľko spoločných rokovaní, no kým nebol výsledok istý, nechceli sme o nich skôr hovoriť,“ povedala Balkovičová.

„Našli sme kompromis. Namiesto tunela, ktorý je rizikový, pôjdeme zárezovým systémom. Pri zakladaní mostných objektov nebudeme robiť hĺbkové piliere, ale len povrchové, a odvodňovacie zariadenia na zachytávanie dažďových vôd budú zabezpečené proti priesakom,“ vysvetlil Valent.

Najhlbší vrt pôjde do hĺbky najviac 7,5 metra, pôvodne sa uvažovalo so 40 metrami.

Keďže trasa sa proti pôvodnému návrhu posúva bližšie k Zvolenu, musí sa na ňu robiť nanovo EIA, štúdia vplyvu na životné prostredie.

„Ak všetko pôjde hladko a budú peniaze, do piatich rokov by sme mohli začať s výstavbou obchvatu,“ dodal Valent.

Štrnásť kilometrov dlhá trasa by mala stáť podľa odhadov 200 miliónov eur.

Prepojenie západu a východu

Proti severnému obchvatu bojovali v minulosti v Sliači petíciou, v septembri začali s petíciou za severný obchvat vo Zvolene.

Obavy zo severného obchvatu však majú niektorí obyvatelia zvolenského sídliska Podborová. „Trasa povedie na križovatku v Kováčovej a Zvolen úplne obchádza. Na Podborovú ani na Borovú horu nemá žiadny vplyv, dokonca ide od Borovej hory najďalej zo všetkých variantov,“ uistila Balkovičová.

„Pre Zvolen je to najideálnejšie riešenie. Náš cieľ bol od začiatku jasný; vrátiť do hry severný variant. Dnes sa teším, že sa nám to spoločne podarilo,“ dodala Balkovičová.

Obchvat Zvolena je súčasťou kompletného prepojenia západu a východu Slovenska prostredníctvom rýchlostnej cesty R2, pričom Zvolen bude križovatkou troch rýchlostných ciest (R1, R2, R3).



Čítajte viac: http://naszvolen.sme.sk/c/20382085/prob ... z4Pmn576OH