Érsek podpísal obchvat Čadce, hoci kilometer stavby stojí ..

Moderátor: Moderátori

Érsek podpísal obchvat Čadce, hoci kilometer stavby stojí ..

Odoslaťod Čavo » 29. Nov 2016 08:29

Daniela Krajanová streda 23. novembra 2016 14:41
Érsek podpísal obchvat Čadce, hoci kilometer stavby stojí viac ako tunely

Osobne som sa bol presvedčiť o dopravnej situácii na Kysuciach, vyhlásil minister dopravy.


Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) definitívne spečatil podpis na stavbu obchvatu Čadce v úseku Bukov – Svrčinovec, ktorého jeden kilometer vyjde v priemere na 42 miliónov eur.

Viac stála už len štvorkilometrová diaľnica pri Žiline, polovicu z nej tvoria tunely a tú druhú mosty. Pri Čadci sa s tunelmi neráta, aj keď terén nepatrí medzi jednoduché. Potenciál prekonať diaľnicu pri Čadci má ešte zatiaľ neuzavretý kontrakt na juhozápadný obchvat Prešova. V oboch prípadoch je cena za kilometer vyššia ako pri stavbe tunelov.

Érsek s týmto podpisom otáľal. To, že mu vysoké ceny neprekážajú, avizoval minister ešte pred dvoma týždňami. Svoj podpis sľuboval na minulý týždeň, napokon ho oddialili na túto stredu. Majú za tým byť posledné formality.

„Osobne som sa bol presvedčiť o dopravnej situácii na Kysuciach. Rozprával som sa s ľuďmi v regióne, ktorým súčasná dopravná situácia komplikuje každodenný život. Chcem požiadať ľudí v regióne, ale aj starostov, aby boli trpezliví počas výstavby, ktorá určite ovplyvní dopravu, ale po jej dokončení sa im výrazne uľaví,“ povedal minister.

Zmluvu formálne podpísal poverený šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Valent.

Konzorcium okolo firmy Strabag, ktoré vzišlo zo súťaže ako najlacnejšie, tak čoskoro začne stavať cestu pri Čadci za celkovo 239 miliónov eur.

Tejto firme ide vo verejných obstarávaniach v poslednom čase karta tak ako žiadnej inej firme. Získala napríklad veľké štátne zákazky na prípravu priemyselného parku, ktorého centrom bude automobilka Jaguar Land Rover, a postaví za štátne aj Národný futbalový štadión navrhnutý projektantom podnikateľa Ivana Kmotríka.


Na Érsekovej strane zostávajú argumenty o tom, že obchvat Čadce patrí medzi najpotrebnejšie úseky na nakreslenej budúcej diaľničnej sieti a tiež že chýbajúci podpis zmluvy by mohol ohroziť čerpanie časti eurofondov. Otázne je, či to stojí za úsporu, ktorú by mohlo priniesť zopakovanie tendra.

Érsek svojím rozhodnutím vysiela na stavebný trh signál o tom, že žiadna cena za diaľnicu nemusí byť privysoká a že ani podozrivé správanie firiem v tendroch nemusí byť problém. Stavbári sa pri Čadci s ponukami odlišovali len mierne a išlo o tie isté firmy, ktoré sa vystriedali aj v ďalších dvoch veľkých paralelných diaľničných tendroch.

Pri Čadci padli aj zábrany neplatiť za diaľnicu viac, než určuje cenový strop zo štátnej expertízy. Najlacnejšia ponuka od firiem okolo Strabagu ho prekonala o 40 miliónov eur.

Šéf NDS Valent to vysvetľuje chybou vo výpočte štátnej analýzy.

Valentov predchodca v NDS-ke Robert Auxt (v tom čase člen Siete) zrušil pre prekročenie predpokladanej hodnoty zákazky dve súťaže. Išlo o projektové práce, ktorých predpokladaná hodnota dosahovala spolu 7,8 milióna eur. Najlacnejšie ponuky v tendri vyšli na zhruba 10 miliónov eur.

Išlo o vypracovanie projektov pre rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany a pre napojenie R2 od Trenčína na D1 po Trenčiansku Turnú.

Druhú spomínanú zrušenú zákazku ešte stále vyšetruje Úrad pre verejné obstarávanie.

„Rada Úradu pre verejné obstarávanie začala konanie o preskúmanie rozhodnutia o námietkach mimo odvolacieho konania z vlastného podnetu, z vlastnej iniciatívy,“ informoval hovorca úradu Ján Mažgút.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.