Obchvat na Horehroní odľahčí Brezno

Moderátor: Moderátori

Obchvat na Horehroní odľahčí Brezno

Odoslaťod juancarlos » 29. Nov 2016 12:11

Mestá na Horehroní postupne dostanú cestné obchvaty. Rýchlostná cesta R1 už obchádza Banskú Bystricu a najnovšie sa stavia aj obchvat Brezna po ceste prvej triedy. Trasa bola už zvolená aj v prípade odklonenia áut zo Zvolena. Mesto v piatok oznámilo, že sa prehodnotil dosah vplyvov na spodné vody a obchvat by mal ísť cez Sliač.
Slovenská správa ciest eviduje desiatky menších miest, kde sú v pláne nové obchvaty. Brezno, ako 36. najväčšie mesto na Slovensku, už roky zápasí s vysokým počtom áut priamo v centre. V súčasnosti je vo výstavbe prvá etapa obchvatu, ktorý však väčšinu problémov nevyrieši. Štát musí dokončiť aj druhú etapu novej cesty.

Centrum Brezna je v súčasnosti križovatkou dvoch ciest prvej triedy, ku ktorým sa pridáva cesta druhej triedy II/529 spájajúca mesto s Hriňovou. Najväčšiu časť dopravy však do mesta privádza cesta prvej triedy I/66, ktorá sa začína pri maďarských hraniciach a vedie cez Šahy, Zvolen a Banskú Bystricu cez Horehronie. Následne prekonáva horský prechod Vernár a z Popradu prechádza na hraničný priechod s Poľskom v Tatranskej Javorine.

Ďalšiu dopravnú záťaž predstavuje cesta prvej triedy I/72, ktorá spája Brezno cez horský priechod Zbojská s Rimavskou Sobotou. Všetky tri cesty sa stretávajú na jednej križovatke priamo v centre mesta. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 cez Brezno smerom od Banskej Bystrice denne po ceste I/66 prejde 10¤727 automobilov. Vo východnej časti mesta na tej istej ceste smerom na Poprad dosahuje denná intenzita hodnotu 6 569 automobilov. Po ceste I/72 v meste denne prejde 5¤806 áut.

Výstavba breznianskeho obchvatu je rozdelená na dve etapy. Druhá etapa má navyše dve časti. V súčasnosti je vo výstavbe prvá etapa novej cesty. "Obchvat Brezna, I. etapa, by mal byť ukončený v máji 2017 s financovaním 20,9 milióna eur. Predpokladaný termín realizácie prvého úseku II. etapy je rok 2018 až 2020 za 27 miliónov eur a na druhý úsek II. etapy je spracovaná iba technická štúdia,“ povedala Zuzana Hromcová zo Slovenskej správy ciest (SSC).

Výstavba prvej etapy bola spustená koncom marca 2015. Cesta s dĺžkou 2,54 kilometra obíde Brezno z južnej strany a napojí sa na cestu II/529. Pôvodne mala výstavba trvať 510 dní, teda cesta mala byť hotová v lete tohto roku. Aktuálny termín je spomínaný máj 2017. "Zhotoviteľom projektu I/66 Brezno-obchvat, I. etapa, je Združenie ,Brezno 2014',“ hovorí Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy. Vedúcou spoločnosťou združenia je firma Alpine Slovakia. Prvá etapa obchvatu však dopravné problémy v centre mesta nevyrieši, len zmierni. Odľahčí sa západná časť mesta, čo uľahčí cestu tranzitu smerujúcemu od Banskej Bystrice smerom na Hriňovú. Vodiči prechádzajúci smerom na Poprad alebo Rimavskú Sobotu budú musieť ísť aj naďalej cez centrum.
"Dĺžka cesty II. etapy sa skladá z dvoch úsekov (častí) a jej celková dĺžka by mala byť 4,041 kilometra,“ hovorí Ducká. Prvý úsek druhej etapy sa v súčasnosti ešte len projektuje, pretože jeho dĺžka závisela od zvoleného variantu druhého úseku druhej etapy. V hre boli tri varianty, z ktorých jeden obsahoval aj tunel. Proces environmentálneho posudzovania (EIA) však nakoniec odporučil najdlhší variant posledného úseku, ktorý sa napojí na cestu I/66 až v časti Zadné Halny.

Prvá časť druhej etapy tak bude dlhá 1,6 kilometra. Druhá časť druhej etapy dosiahne dĺžku 2,4 kilometra. Celkovo tak obchvat Brezna bude dlhý 6,581 kilometra. V roku 2018 by podľa informácií zo SSC malo po obchvate denne jazdiť 9¤730 vozidiel, pričom do roku 2038 ich počet stúpne na 12¤402 automobilov.

Jednou zo zvažovaných možností poslednej časti obchvatu, ktorý posudzoval proces EIA, bola aj estakáda cez mesto v dĺžke približne 529 metrov, pričom celý úsek by bol dlhý len 0,859 kilometra. Druhou možnosťou bol tunelový variant, ktorý mal viesť popod masív Židlovo tunelom dlhým 787 metrov. Tento úsek by dosiahol dĺžku 1,604 kilometra. O výstavbe obchvatu rozhodla prvá Ficova vláda v roku 2008, keď sa v Brezne uskutočnilo výjazdové zasadnutie vlády.

Výstavbu obchvatu štát zaplatí z eurofondov. "V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 – 2020 sa budú realizovať projekty, ktoré sú pripravené po projektovej stránke. Reálne máme v pláne realizovať I/66 Brezno-obchvat, II. etapa, a I/75 Šaľa-obchvat,“ informuje ministerstvo dopravy.

Štát v súčasnosti kladie dôraz najmä na výstavbu diaľničných obchvatov. V najbližších rokoch vznikne nultý obchvat hlavného mesta na diaľnici D4, obchvat Čadce formou diaľnice D3, časti obchvatov miest Prešov a Košice na diaľnici D1. Vo výstavbe je na D1 aj obchvat Ružomberka a Žiliny, ktorú obíde aj kysucká D3. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) urýchľuje prípravu obchvatov Šale a Komárna, ktoré však obídu len dvojprúdovky.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... ci-brezno/
juancarlos
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 733
Založený: 04. Mar 2015 21:08
Bydlisko: BA, CA, SB

Naspäť na 2016

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.