Maďari skrátia cestu z Košíc do Blavy a o Slovákoch žartujú

Moderátor: Moderátori

Maďari skrátia cestu z Košíc do Blavy a o Slovákoch žartujú

Odoslaťod DrX » 01. Okt 2021 22:18

Maďari skrátia cestu z Košíc do Bratislavy a o Slovákoch žartujú

Stavebné práce na M30 sa už skončili.

30. sep 2021 o 22:00 Katarína Gécziová

M30 začali stavať v roku 2016, už čoskoro ju otvoria. Takto vyzerala cesta začiatkom septembra.
M30 začali stavať v roku 2016, už čoskoro ju otvoria. Takto vyzerala cesta začiatkom septembra. (Zdroj: Korzár/Katarína Gécziová)
Písmo:A-|A+ 198 2027
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
M30 začali stavať v roku 2016, už čoskoro ju otvoria. Takto vyzerala cesta začiatkom septembra.
M30 v úseku Tornyosnémeti - Miskolc (8 fotografií)

KOŠICE, BRATISLAVA. Slovenské ministerstvo dopravy hovorí o nedostatku financií potrebných na výstavbu diaľničného prepojenia Košice – Bratislava.

Národná diaľničná spoločnosť nechce prezrádzať žiadne termíny, kedy by vôbec mohla byť D1 kompletne hotová.

Pozitívne správy pre motoristov prichádzajú z Maďarska, kde už onedlho budú strihať pásku počas slávnostného otvorenia úseku M30, spojnice od hraničnej obce Tornyosnémeti s mestom Miskolc.
Súvisiaci článok Diaľnica Košice - Bratislava má byť hotová ešte tento rok, už na nej finišujú. Maďari Čítajte
Známy termín otvorenia

Približne 58-kilometrový úsek je posledným spojivom na Budapešť.

Už dnes ho mnohí vodiči využívajú ako rýchlejšiu cestu do Bratislavy alebo z hlavného mesta na východ.

S výstavbou štvorprúdovej komunikácie začali Maďari v júli 2016, a to obchvatom obce Tornyosnémeti.

Aktuálne Maďari avizujú, že otvorenie M30 je na spadnutie.

Riaditeľ komunikácie maďarských diaľničiarov András Hideg pre denník Korzár uviedol, že technické odovzdanie projektu vo všetkých troch fázach výstavby bolo ukončené 31. augusta.

„V súčasnosti prebieha oficiálne schvaľovacie konanie. Otvorenie vybudovanej diaľnice pre dopravu je naplánované na koniec októbra.“
Súčasť európskej siete

Po dostavbe diaľničného úseku by sa cesta medzi Košicami a Miskolcom mohla zrýchliť o približne 20 minút.

Na slovenskej strane nadväzuje na budúcu M30 rýchlocesta R4 z obce Milhosť do Košíc.

Vyše 14-kilometrovú rýchlostnú cestu začali stavať v septembri 2010. Otvorená bola v závere roka 2013.
Súvisiaci článok Pri Košiciach otvorili časť rýchlocesty R4 Čítajte

Maďari postupovali v stavebných prácach rýchlejšie, ako pôvodne predpokladali. Ako o pôvodnom termíne otvorenia úseku hovorili o februári 2022.

Do rozšírenia M30 investovala Európska únia sumu 552,6 milióna eur. Európska komisia túto investíciu vysvetľovala rýchlejšou premávkou, zvýšením bezpečnosti na cestách a znížením dopravného preťaženia.

Diaľnica má tiež urýchliť plán európskej dopravnej siete známej ako Via Carpatia, ktorá spája Baltské more s Čiernym a Egejským morom.

Súčasťou Via Carpatia sú tiež úseky v Poľsku a na Slovensku.

Aj Poliaci vravia, že výstavba tejto medzinárodnej cesty je pre nich prioritou. Dokončiť ju plánujú v roku 2026. Investícia predstavuje 30 miliárd zlotých, čo je vyše 6,5 miliardy eur.

Na Slovensku má byť súčasťou tejto medzinárodnej dopravnej tepny rýchlostná cesta R4. Rezort dopravy síce vníma potrebu výstavby R4, ale trvá na tom, že sa riadi zoznamom ciest, ktoré zoradili podľa priorít.
Súvisiaci článok Maďari a Poliaci úseky Via Carpatia rýchlo dokončujú. Na Slovensku vznikne lievik Čítajte
Maďarský minister nám radí nestavať

O pomalom tempe výstavby rýchlostných ciest a diaľnic na Slovensku hovoril nedávno v Prešove nadľahčene štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina).

Z jeho slov vyplynulo, že o nás v susednom Maďarsku žartujú.

„Minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó si robí vtipy z nášho ministra dopravy a hovorí, že nebudujte už diaľnicu na východ, veď ju už máte postavenú cez Maďarsko,“ povedal Kmeť počas tlačovej konferencie.

Naznačil tiež, že niektoré diaľničné úseky by bolo reálne financovať cez PPP projekty, teda verejno-súkromné partnerstvo, čo by urýchlilo výstavbu ciest.
Súvisiaci článok Štátny tajomník Kmeť: Stavať R4 cez PPP projekt je reálne Čítajte
Prešovský úsek tento rok

Pred časom Národná diaľničná spoločnosť Korzár informovala, že k úplnému diaľničnému prepojeniu Bratislavy s Košicami je potrebné dobudovať úseky D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové (13,51 km), Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová (14,92 km) a Prešov, západ – Prešov, juh (7,87 km).

Prešovský úsek bude pre motoristov otvorený ešte tento rok.
Súvisiaci článok Na nový obchvat mali v sobotu pustiť Prešovčanov. Zrušili to Čítajte

Vo výstavbe sú aj ďalšie dva úseky D1, a to Lietavská Lúčka - Dubná Skala a Hubová - Ivachnová, ktoré by mali byť sprejazdnené do konca roka 2023.

Národná diaľničná spoločnosť možné termíny dokončenia D1 nezverejňuje.

Ako jeden z dôvodov nedávno pre Korzár uviedla fakt, že pre stavbu D1 Turany - Hubová s tunelmi Korbeľka a Havran má zabezpečenú dokumentáciu pre územné rozhodnutie aj stavebný zámer.
Súvisiaci článok Najzložitejšia križovatka na Slovensku je takmer hotová Čítajte

„Tento úsek sa ešte musí posudzovať podľa vodného zákona, až potom bude možné požiadať o vydanie územného rozhodnutia. Vyjadrovať sa v tejto chvíli k termínu dokončenia kompletného prepojenia Bratislavy s Košicami, najmä vzhľadom na aktuálny stav prípravy úseku D1 Turany – Hubová, by z našej strany nebolo korektné,“ povedala hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22753156 ... pkuju.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.