S viac než ročným meškaním otvorili autostrádu pri Lučenci,

Moderátor: Moderátori

S viac než ročným meškaním otvorili autostrádu pri Lučenci,

Odoslaťod bzzi » 19. Dec 2022 18:04

S viac než ročným meškaním otvorili autostrádu pri Lučenci, jedinú tento rok

https://e.dennikn.sk/3155148/s-viac-nez-rocnym-meskanim-otvorili-autostradu-pri-lucenci-jedinu-tento-rok/


Na úseku R2 medzi Mýtnou a Tomášovcami pribudlo 13,5 kilometra rýchlostnej cesty.
Stavali ho od roku 2019, oproti kontraktu mešká viac než rok.
Keby nemeškal až do tohto roku, Národná diaľničná spoločnosť by v roku 2022 neotvárala žiadnu štvorprúdovku.


Do siete autostrád pribudol v pondelok úsek pri Lučenci. Diaľničiari slávnostne otvorili rýchlostnú cestu medzi Mýtnou a Lovinobaňou, ktorá má 13,5 kilometra.

Motoristom ušetrí asi 5 minút za volantom (podľa portálu cesty.ineko.sk). Na paralelnej ceste prvej triedy dnes jazdí denne podľa starších dát okolo 10-tisíc vozidiel. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti nový úsek pomôže osobnej i nákladnej doprave, keďže doprava bude vo všeobecnosti plynulejšia a bezpečnejšia.

„Nákladnej doprave pomôže nová R2 aj z ekonomického hľadiska. Kamióny budú môcť ísť oproti jazde na terajšej ceste prvej triedy plynulou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu, čo sa odrazí na zrýchlení dopravy. Nákladným dopravcom to tak ušetrí aj spotrebu pohonných látok. Analýza nákladov a výnosov naznačuje teoretickú úsporu iba zo zrýchlenia prepravovaných tovarov počas 25-ročného obdobia investície na úrovni 12 miliónov eur,“ píšu diaľničiari.

Úsek stavali od leta 2019, a keby platili zmluvné termíny, jazdili by po ňom autá už v auguste 2021. Termíny sa odložili hlavne pre nesúhlasné stanoviská správcov prekládok liniek vysokého a nízkeho napätia a plynovodov.

Ako rýchlo staviame
Keby sa autostráda pri Lučenci otvárala podľa platných termínov, teda v roku 2021, rok 2022 by sa na Slovensku skončil s nulovou diaľničnou bilanciou. Niečo podobné sa stalo naposledy v roku 2018.

Vo finále tak vyzerá diaľničné tempo o čosi súvislejšie.

Cestu pri Lučenci stavalo konzorcium firiem Metrostav – Hochtief. Pôvodne mala podľa kontraktu stáť takmer 128 miliónov eur bez DPH, najnovšie úpravy nákladov podľa doteraz zverejnených dodatkov spomínajú 136 miliónov eur. Nemusí to však byť výsledná suma, keďže dodatky pri diaľniciach zvyknú pribúdať aj po oficiálnom odovzdaní diela.

Každý kilometer tohto nového úseku tak vychádza na približne 10 miliónov eur, čo je na slovenské pomery nízke číslo. Ide však o jednu z relatívne menej náročných stavieb.

Niekoľko príkladov na porovnanie zo stavieb objednávaných či realizovaných v podobnom období:
    Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (11,3 kilometra) vychádza v prepočte na 41 miliónov eur na kilometer. Otvárali ho začiatkom roka 2021.
    Prvá etapa severného obchvatu Prešova, ktorú práve stavajú (4,3 kilometra), vychádza asi na 34 miliónov eur za kilometer.
    Úsek R2 od Kriváňa po Mýtnu (9,1 kilometra) vyjde takmer na 26 miliónov eur za kilometer.

Pripomeňme, že najmä pri rozostavaných diaľniciach sa ešte dajú očakávať dramatické zmeny v cenách. V najbližších mesiacoch budú finišovať debaty medzi štátom a stavebnými firmami o tom, ako si poradiť s rastom cien stavebných materiálov. Vzorce v diaľničných kontraktoch totiž nerátali s až takou dramatickou infláciou, akú bolo vidno v stavebninách posledné mesiace. V niektorých zmluvách pritom chýba akákoľvek možnosť valorizovať ceny o infláciu.

Rozdiely v cenách za kilometer na jednotlivých spomínaných úsekoch sú dané aj ich stavebnou náročnosťou. Príklady z Prešova a od Lietavskej Lúčky po Hričovské Podhradie obsahujú aj tunel, v prípade úseku od Kriváňa po Mýtnu ide o úsek stavebne náročnejší na mosty.

Čo chýba pri Zvolene
Posledný spomínaný úsek zároveň nadväzuje na práve odovzdaný úsek rýchlocesty od Mýtnej na Lovinobaňu. Oba sú spoločne súčasťou južného ťahu R2. Medzi Lučencom a Zvolenom na ňom bude od pondelka chýbať ešte okolo 26 kilometrov.

Spomínaných 9 kilometrov od Kriváňa po Mýtnu už stavia konzorcium pod vedením Doprastavu.

Autostráda Kriváň – Mýtna určite nebude hotová skôr ako v roku 2024. Zmluvný termín na dostavbu je totiž marec 2024 a podľa Hospodárskych novín sa už posunul na jún 2025 pre pandémiu či problémy s trasovaním elektrických sietí. Ani tento termín však nemusí byť konečný.

Najproblematickejšie je to s obchvatom Zvolena. Dôvodom je aj to, že mestá Zvolen a Sliač sa dlhodobo nevedeli dohodnúť, či má ísť cesta cez Zvolen alebo cez liečivé pramene. Úsek Zvolen západ – Zvolen východ je aj preto stále iba v príprave, podľa skorších vyjadrení ministra dopravy Andrej Doležala s jeho stavbou netreba rátať skôr ako v roku 2030.

„Pre všetkých, ktorí očakávajú, že sa začne stavať budúci rok, o dva roky alebo o päť rokov, projekt obchvatu Zvolena ešte bude beh na dlhé trate,“ hovoril Doležal na sociálnej sieti ešte začiatkom tohto roka.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.