Zistenie HN: Volvo u nás môže narásť do gigantických rozmero

Moderátor: Moderátori

Zistenie HN: Volvo u nás môže narásť do gigantických rozmero

Odoslaťod Eternal » 22. Sep 2023 16:29

Zistenie HN: Volvo u nás môže narásť do gigantických rozmerov. V zálohe má údajne aj tretiu fázu expanzie


• Volvo od ohlásenia príchodu hovorí o rozširovaní.
• Len pred pár dňami ukázalo úradom prípadnú druhú fázu, ktorá by zdvojnásobila jeho plánovanú produkciu.
• Táto expanzia je otázna.
• Aj napriek tomu však švédske vedenie ide v oblasti plánov pre fabriku vo Valalikoch ešte ďalej.
• V rukáve má totiž údajne ešte ďalší projekt, ktorý by tamojšiu produkciu opäť znásobil.
• Zahalené rúškom tajomstva je aj výrobné portfólio, ktoré okrem Volva môžu tvoriť aj iné značky.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Príchod Volva sprevádzalo množstvo zmätočných a protichodných informácií, ktoré šírili predovšetkým politici.

Tí v snahejm skôr informovať a prezradiť niečo viac o vyše miliardovej investícii často plietli technické parametre fabriky. A tak na začiatku nebolo jasné, či v závode bude pracovať tri-, päť- alebo takmer desaťtisíc ľudí, a ani to, či bude ročná produkcia vozidiel na úrovni štvrť milióna, pol milióna kusov či dokonca ešte viac.

Zmätky nakoniec rozčeslo vedenie švédskeho výrobcu automobilov.

To na Úrade vlády začiatkom minulého leta nakoniec informovalo o tom, že v závode, ktorý začne s výrobou v roku 2026, bude pracovať približne 3 300 ľudí a tí budú ročne vyrábať 250-tisíc vozidiel s výhradne batériovým pohonom.

Samotné vedenie spoločnosti však od začiatku neskrývalo, že má so Slovenskom potenciálne omnoho väčšie plány.

Ich cieľom je nafúknutie globálnej produkcie a posilnenie trhového podielu, najmä na starom kontinente. Investor tak tlmočil našim politickým špičkám aj prípadné plány v oblasti produkcie a zamestnanosti do budúcnosti, čo je ja dôvod, prečo mnohí vládni predstavitelia zo začiatku hovorili o úplne odlišných číslach.

Faktom však je, že Volvo si kúpilo omnoho väčší pozemok, ako potrebuje, a po rečiach o raste len pred pár dňami predložilo úradom aj zámer na vybudovanie druhej fázy podniku, ktorá má ambíciu zdvojnásobiť výrobné kapacity.

To však vraj stále nie je všetko. Dva zdroje oboznámené s investíciou pre HN potvrdili, že ani táto expanzia nie je pre investora pomyselným stropom a v zásuvke má údajne aj plán na tretiu fázu.

Rásť chcú od začiatku, plány sú veľké

Najvyššie vedenie automobilky od začiatku označovalo ako veľké plus lokality vo Valalikoch to, že ponúka priestor na ďalší rast. Uviedol to zástupca výkonného riaditeľa a výrobný riaditeľ Volvo Javier Varela, taktiež to potvrdil v rozhovore pre HN aj šéf Volvo Car Košice Björn Helldén. „Máme k dispozícii dostatok miesta. Ak ho budeme potrebovať, je tu priestor na expanziu,“ potvrdil.

Samotné rozširovanie v budúcnosti má v prípade priaznivých podmienok na trhu prebiehať pomyselným kopírovaním prvej fázy. Aj preto počíta druhé štádium expanzie s dvojnásobnou produkciou, teda pol miliónom vyrobených vozidiel ročne, a tretia fáza má počítať s počtom vyrobených vozidiel až na ohromujúcej úrovni 750-tisíc kusov.

Ide o obrovské číslo, a to aj vzhľadom na fakt, že automobilka počas celého minulého roka predala dokopy menej, takmer 700-tisíc vozidiel. Objem však zrejme nakoniec nebude nereálny. Samotné švédske vedenie plánuje svoje výrobné kapacity v krátkom období takmer zdvojnásobiť a výrobné miesto bude potrebovať aj pre partnerské značky.

Šéf spoločnosti Jim Rowan počas oznámenia minuloročnej investície do Košíc totiž povedal, že spoločnosť má v pláne vyrábať 1,2 milióna vozidiel už v polovici tejto dekády a v nasledujúcich rokoch má produkcia rásť o ďalšie stovky tisíc vyrobených kusov.

Tento míľnik zrejme výrobca splní vďaka počiatočnej produkcii u nás a ďalšej plánovanej fabrike v Ázii, o ktorej aktuálne vedenie rozhoduje.

Tu však Volvo neplánuje s rastom postáť. „Expanzia v Európe, našom najväčšom predajnom trhu, je kruciálna pre náš posun k elektromobilite a ďalšiemu rastu,“ konštatuje Rowan. Nafukovanie predajov sa podľa všetkého darí, keďže značka dokázala za prvé dva kvartále tohto roka predať o 17 percent vozidiel viac ako vlani.

V Košiciach sa nemusia vyrábať len Volvá

Otázna tretia fáza dáva zmysel aj vtedy, ak neopomenieme fakt, že nie všetko, čo sa vo Valalikoch vyrobí, musí byť nutne Volvo. Dosiaľ totiž vieme, že v pláne je produkcia spočiatku dvoch stredne veľkých plne elektrických SUV. Na rovnakých výrobných linkách, ktorých by mohlo v prípade takejto masívnej expanzie byť až šesť, však môžu spolu s vozidlami značky Volvo skončiť aj modely prémiovej značky Polestar či značky, ktoré spadajú pod materský koncern Geely.

Polestar totiž plánuje rýchlo rásť, rozširuje svoje portfólio a Volvo ich vo svojich závodoch produkuje už v Číne a od budúceho roka bude už aj v americkej Južnej Karolíne. Je logické, že úspešná značka je bohato zastúpená na trhoch s veľkým podielom elektromobilov ako napríklad Čína či Nórsko.

Zároveň však netreba zabúdať, že vlastníkom švédskej automobilky je siedma najväčšia automobilka v Číne Geely, za ktorou stojí tamojší miliardár Li Shufu. Ten cez koncern s 80-tisíc zamestnancami vlastní dokonca aj takmer polovičný podiel v automobilke Lotus, takmer desať percent vlastní v nemeckom Daimler, pod ktorý spadá Mercedes-Benz, a vyrába ročne aj pod vlastnou značkou a značkami Volvo, Polestar, Lotus, Proton, Livan, Zeekr a ďalšie. Tie dohromady v minulom roku predali 2,3 milióna vozidiel.

Nie je pritom žiadnym tajomstvom, že dnešné automobilky v rámci šetrenia nákladov zdieľajú platformy, na ktorých sú vozidlá postavené. Inými slovami, čoskoro u nás môžeme vidieť viacero obdobne vyzerajúcich automobilov, no rozdielnych značiek.

Miesto na otáznu baterkáreň je vyhradené


Aktuálne má Volvo, ktoré vlastní čínsky Geely Holding, šesť závodov. V Európe sú dva z nich – jeden vo švédskej Torslande, druhý v Belgicku. Ročne vyprodukujú 430-tisíc vozidiel. Spolu so zvyšnými prevádzkami v Ázii a Amerike dokážu poslať na trh menej ako 800-tisíc áut. To v roku 2025 nebude podľa jeho čelných predstaviteľov stačiť. Aj preto značka nedávno investovala miliardu eur do materského závodu v domácej Torslande, buduje nový závod u nás a miesto na ďalšiu fabriku v Ázii aktuálne vyberá.

Plánovaný prechod na výhradne batériové pohony do konca dekády si vyžiada aj investície do baterkární. Jednu výrobca spustí od roku 2025 spolu so spoločnosťou Northvolt vo švédskom Göteborgu, ďalšiu plánoval vybudovať v domácom regióne Skaraborg. Okrem toho investoval aj do produkcie kompletizácie batériových modulov v belgickom Ghente a v Južnej Kórei. Túto činnosť má Volvo vykonávať aj u nás.

To však nie je samotná výroba batérií. O jej príchode s Volvom pritom v začiatkoch hovorilo viacero politikov. V tejto oblasti podľa informácií HN však nateraz stále nepadlo žiadne rozhodnutie. Problémom je údajne fakt, že aktuálna tamojšia infraštruktúra by odber obdobnej prevádzky nemusela utiahnuť. Miesto na túto prevádzku je tam však pritom podľa exšéfa rezortu hospodárstva v tesnej blízkosti vyčlenené.


Autor: Róbert Turza
Zdroj: HNonline.sk
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 22
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.