Obchvat Zvolena má ísť cez mesto, vyhodnotili EIA

Moderátor: Moderátori

Obchvat Zvolena má ísť cez mesto, vyhodnotili EIA

Odoslaťod DrX » 05. Okt 2023 11:26

Obchvat Zvolena má ísť cez mesto, vyhodnotili EIA

Posudzovali štyri varianty.

Ľubica Mojžišová
Redaktorka
Odoberať autora
Rýchlostná cesta R2 medzi Zvolenom a Kriváňom.
Rýchlostná cesta R2 medzi Zvolenom a Kriváňom. (Zdroj: Ján Krošlák)
Písmo:A-|A+
diskusia (0)
[ Dostávajte Výber článkov z MY Zvolen so zhrnutím podstatných správ dňa.
Zapnite si odber jedným klikom. ]

ZVOLEN. Po viac ako štyroch rokoch sa v strede Slovenska dočkali ďalšieho posunu v súvislosti s plánovanou výstavbou úseku rýchlostnej cesty R2 pri Zvolene, ktorá má prepojiť tri rýchlostné cesty, a to existujúcu R1, rozostavanú R2 a výhľadovú R3.

Hodnotenie vplyvov na životné prostredie za optimálnu trasu určilo variant cez Lučeneckú cestu vo Zvolene. Ide o cestu medzinárodného významu v smere na Košice.

O ukončení EIA informovala primátorka Sliača Ľubica Balgová. „Aj úradný dokument niekedy urobí radosť,“ okomentovala. Výsledky posudzovania aj s mapou trás prinášame na konci článku.
Sliač severný variant odmieta

Národná diaľničná spoločnosť pôvodne počítala so severným variantom pri Sliači, úsek sa mal začínať na križovatke s rýchlostnou cestou R1.
Súvisiaci článok Patovú situáciu s obchvatom môže prelomiť riešenie, aké použili vo Viedni Čítajte

Odtiaľ mal pokračovať Sliačskou kotlinou, Zvolenskou pahorkatinou a Slatinskou kotlinou až k Zvolenskej Slatine, kde by sa napojil na ďalší úsek rýchlostnej cesty R2 smerom na Lučenec.

Pred piatimi rokmi už diaľničná vyhlásila súťaž na projektovú dokumentáciu, keďže EIA bola spracovaná. Pre námietky mesta Sliača projektant napokon začiatok úseku posnul ku Kováčovej, no ani s touto alternatívou samosprávy nesúhlasili.

„Pre pripomienky Sliača, ktoré hovorili o obmedzení rozvojových zámerov na juhu územia, zadala NDS zhotoviteľovi projektovej dokumentácie pokyn, aby preveril posun trasovania na začiatku úseku,“ potvrdila vtedy NDS.

Na obchvate Zvolena vedúceho mimo katastrálneho územia kúpeľného mesta trvá aj občianske združenie Obyvatelia pre Sliač „Stále pretrváva riziko ohrozenia podzemných vôd,“ zdôvodnil predseda združenia Bohumír Tarnoci.
Južný ťah odmietajú vo Zvolene

Úpravu trasy podrobili novému procesu EIA. Posudzovali napokon štyri varianty a niekoľko subvariantov.

Samosprávy teraz dostali termín na vyjadrenie k predbežnej správe EIA. „My sa tešíme,“ poznamenala primátorka Sliača.

Proti rýchlostnej ceste cez mesto však bojovali obyvatelia Zvolena od začiatku, spísali aj petíciu, v ktorej sa zasadzovali za severný variant. Považovali za nezmysel ťahať mestom ďalšie kamióny a ničiť tak ovzdušie.

Severnú trasu preferovala aj bývalá primátorka Zvolena Lenka Balkovičová. „Ekonomicky a technicky je to najvýhodnejšie riešenie,“ podotkla.
Prečítajte si tiež Slovenský unikát: Z vojenskej Lešti sa cez voľby stáva obec Čítajte

Vladimír Maňka, súčasný primátor Zvolena, proti južnej trase nemá výhrady. Dopravoprojekt totiž medzitým prišiel s novým návrhom výstavby.

„Z R1 by rýchlocesta viedla popod Pustý hrad, pri hoteli Tenis by šla autostráda do zeme, pri Bučine by sa vynorila. Lieskovec by sa napojil estakádou, aby autá nemuseli chodiť cez mesto, ale aby vyšli z Lieskovca rovno na rýchlostnú cestu,“ priblížil Maňka.

Tunel, s ktorým tento variant pôvodne počítal, majú nahradiť piloty, ktoré majú vytvoriť zvislé steny. „Celá realizácia by tak mohla postupovať rýchlym tempom a bez toho, aby sa tam, ľudovo povedané, prášilo,“ doplnil Maňka.
(zdroj: NDS)

Čo hovorí EIA

Nulový variant: nevyhovuje z hľadiska vplyvu na obyvateľstvo a dopravného hľadiska. Išlo o stav, ktorý by nastal, ak by sa obchvat Zvolena nateraz nezrealizoval
Variant 1 - severný červený, subvariant 3 hnedý a subvariant 4 fialový: majú najväčšie vplyvy v rámci environmentálnych charakteristík, hlavne vplyvy na vody
Variant 2 - južný, ktorý je vedený ako prieťah mestom Zvolen s čiastočným využitím jestvujúcej cesty I/16 (bledomodrý variant štúdie realizovateľnosti a dva jeho subvarianty): má najmenší vplyv v rámci hodnotenia environmentálnych charakteristík, má dobrý dopravný prínos, obslúži najväčšie územie a v rámci multikriteriálnej analýzy vyšiel ako najvýhodnejší.

Čítajte viac: https://myzvolen.sme.sk/c/23227772/obch ... redie.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.