Diaľnicu mali otvoriť koncom roka 2024, termín už neplatí

Moderátor: Moderátori

Diaľnicu mali otvoriť koncom roka 2024, termín už neplatí

Odoslaťod jozin z bazin » 29. Nov 2023 13:10

Diaľnicu na Liptove mali otvoriť koncom roka 2024, termín už neplatí

Čoskoro sa pustia do inštalácie technológii tunela Čebrať.

29. nov 2023 o 10:58
Ľubica Stančíková

LIPTOV. Keď začiatkom roka 2014 vtedajší minister dopravy Ján Počiatek poklepával základný kameň výstavby diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou s tunelom Čebrať, sľuboval Liptákom a vodičom diaľnicu do roku 2017. Dnes je rok 2023 a Ružomberok sa topí v preťaženej doprave pre chýbajúcu diaľnicu.

Naposledy sa hovorilo o konci roka 2024
Po niekoľkých týždňoch razenia tunela museli práce zastaviť, ukázalo sa, že pôvodná trasa tunela vedie nestabilným geologickým podložím. Trasu museli preto výrazne zmeniť, čo znamenalo veľké oddialenie prác. Ďalšou výraznou komplikáciou a zdržaním bol zosuv pôdy v území, ktorým vedie trasa diaľnice, pri obci Lisková. Posledným termínom, ktorý diaľničiari oznámili verejnosti, bol koniec roka 2024.

Sekundárne ostenie Čebraťa je už hotové
V ostatných dňoch ale prišla informácia o ďalšom odklade. Liptáci podobných správ počuli za posledných 25 rokov už niekoľko. Ministerstvo dopravy minulý týždeň oznámilo, že stavbári dokončili v oboch tunelových rúrach tunela Čebrať sekundárne ostenie. Stalo sa tak približne po roku od úplného prerazenia oboch tunelových rúr. „V južnej rúre tunela Čebrať je betonáž už ukončená, v severnej bude hotová na konci novembra,“ informoval Martin Petro, hovorca ministerstva. Okrem betonáže pokračujú práce na odvodnení tunela, sekundárnom ostení v prepojkách tunela a zároveň sa ukladajú vrstvy vozovky. Po dokončení ostenia nasledujú práce na vozovke a inštalácií technológií. „Do budúcna bude treba viac pozornosti klásť na geologické prieskumy a na prípravnú fázu. Ukazuje sa, že šetrenie na príprave, ktoré je v stovkách tisíc eur, pre nás na konci dňa znamená predraženie v stovkách miliónov,“ zhodnotil Jozef Ráž ml., minister dopravy.

Problémy s dopravou vyrieši v Ružomberku len diaľnica
Ružomberok patrí k najvyťaženejším úsekom na Slovensku. „Trvalé dopravné zaťaženie trápi mesto, zlá dopravná situácia je dennodenne v našich mestských častiach. Niet pochybností, že konečné vyriešenie problémov prinesie až dokončenie diaľnice a ja verím, podobne ako všetci naši obyvatelia, že to bude čo najskôr. My pre to urobíme všetko, čo môžeme v rámci kompetencií, ktoré samospráva má,“ povedal Ľubomír Kubáň, ružomberský primátor na kontrolnom dni výstavby diaľničného úseku.

Ministerstvo dopravy hovorí o roku 2025
Hoci správa o dokončení sekundárneho ostenia Ružomberčanov potešila, ďalšia správa z ministerstva dopravy ich skôr zaskočila. Stavba napreduje podľa harmonogramu a denne na nej pracuje 500 ľudí, ministerstvo uviedlo termín dokončenia rok 2025. Označili to ako komunikovaný termín. "Rok 2025 je plánovaným dátumom ukončenia výstavby už dlhší čas, nie je to teda nová informácia a ani teda neprišlo k žiadnemu ďalšiemu posunu termínu," povedal Martin Petro, hovorca ministerstva dopravy. Národná diaľničná spoločnosť ale dlhodobo hovorila o inom termíne. Liptovský úsek diaľnice mali v pláne otvárať do konca roka 2024. Kedy presne v roku 2025 má dôjsť k dokončeniu, ministerstvo nespresnilo. Možnú zmenu termínu pripustil ešte bývalý poverený minister dopravy Pavol Lančarič, koncom septembra hovoril o termíne koniec roka 2025. Národná diaľničná spoločnosť je vo vyjadreniach k termínu dokončenia diaľnice zdržanlivá. Termín 2025 nepotvrdili a ani nevyvrátili. Nie je známy ani dôvod, prečo už neplatí koniec roka 2024. „Aktuálne je téma určenia zmluvného termínu ukončenia výstavby otvorená, o presnom termíne sprejazdnenia úseku D1 Hubová – Ivachnová budeme včas verejnosť informovať,“ povedala Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podobne ako Višňové
Dialničiari ešte v lete predložili na posúdenie vplyvov na životné prostredie zámer výstavby mimoúrovňovej križovatky pri Ivachnovej. Tá má vytvoriť zjazd pre tranzitujúcu dopravu. Druhý zjazd bude pri Likavke. Vzhľadom na náročnosť projektu je zrejmé, že križovatka do konca budúceho roka, ako bol pôvodne avizovaný termín, hotová nebude. Tunel Čebrať by mali otvoriť približne v rovnakom čase ako tunel Višňové, aj v prípade žilinského úseku sa pôvodne počítalo s rovnakým termínom otvorenia ako na Liptove.

https://myliptov.sme.sk/c/23250217/dial ... plati.html
jozin z bazin
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 30
Založený: 14. Dec 2009 14:57

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.