Petržalka (maď. Ligetfalu, nem. Engerau) je mestská časť Bratislavy s najväčším počtom obyvateľov a jedna z najhustejšie obývaných oblastí na Slovensku i v strednej Európe.
Pôvodne to bola malá vidiecka obec pri Bratislave s názvom Engerau (z nem. „úzka niva“). Nachádza sa na pravom brehu rieky Dunaj a v súčasnosti má okolo 115 000 obyvateľov. S ľavým brehom Dunaja ju spája 5 mostov — Starý most, Nový most, Prístavný most, Most Lafranconi a najnovší Most Apollo, ktorý bol uvedený do prevádzky v septembri 2005.
Podstatná časť územia Petržalky je zastavaná betónovými panelovými obytnými domami, ktoré vytvorili
najväčšie sídlisko v strednej Európe. Nachádzajú sa tu aj dve umelo vytvorené jazerá, Veľký Draždiak a Malý Draždiak. Taktiež sa tu nachádza obchodné a zábavné centrum Aupark. Nachádza sa tu dostihová dráha, ktorá slúži primárne na dostihy, ale tiež sa využíva na sobotnú „burzu“.
Mnoho obyvateľov Bratislavy považuje Petržalku za betónovú džungľu, pričom najčastejším argumentom je nedostatok zelene. V skutočnosti je Petržalka bohatá na zeleň ako máloktorá bratislavská mestská časť a je to zrejmé aj z jej erbu. Nachádza sa tu aj nastarší verejný park v strednej Európe, Sad Janka Kráľa, ako aj množstvo malých lužných lesíkov, Chorvátske rameno i dve jazerá. V Petržalke ako jednej z mála bratislavských mestských častí sa nachádza aj chránená krajinná oblasť, lužný les Starý háje.
Jednou z najznámejších atrakcíí Petržalky je reštaurácia UFO na Novom moste vo výške 85 metrov a vyhliadková plošina vo výške 95 metrov, ktorá je známa aj ako symbol modernej Petržalky a Bratislavy.
V nákupnom stredisku Aupark v blízkosti Nového mosta sa zase nachádza prvý aquapark v Bratislave s názvom Aulandia.
Petržalka je rozdelená na viaceré menšie sídliská alebo miestne časti:
Dvory
Lúky
Háje
Ovsište - severovýchodná časť
Janíkov dvor - v tejto miestnej časti sa bude nachádzať konečná stanica rýchlodrážnej električky, ktorá bude spájať Petržalku so Starým Mestom, v budúcnosti by tu malo stáť nové sídlisko, v ktorom by o niekoľko rokov mohli byť tisíce bytov, obchody, služby i dopravné stavby. Navrhuje to urbanisticko-architektonická štúdia s názvom Petržalka-Juh, Južná rozvojová os, ktorú spracoval architekt Jaroslav Meheš. Územie je vymedzené zo severu sčasti Panónskou cestou a Vyšehradskou ulicou, z východu areálom čistiarne odpadových vôd a ochrannou hrádzou Dunaja, z juhu hranicou katastrov Petržalky a Jaroviec, zo západu železničnou traťou.
Kopčany - okolie Kopčianskej ulice, nachádza sa tu dopravný inšpektorát
Zrkadlový háj
Starý háj - táto časť sa nazýva podľa zvyšku lužného lesíka, ktorý je chránenou krajinnou oblasťou
Kapitulský dvor
Najdôležitejšou vzdelávaciou inštitúciou v Petržalke je Ekonomická univerzita v Bratislave. Nachádza sa tu aj Fakulta manažmentu City University.
Medzi najdôležitejšie inštitúcie v Petržalke patrí výstavisko Incheba Expo, čo je najväčšie výstavisko na Slovensku, v ktorom sa každý rok koná najväčšia výstava výpočtovej a kancelárskej techniky na Slovensku, Cofax.
Hlavnými cestnými ťahmi v Petržalke sú cesty Panónska a Dolnozemská. Najmä okolo Panónskej prebieha rozsiahla výstavba nových moderných budov. Cez Petržalku uprostred Einsteinovej ulice prechádza diaľnica D1, spájajúca hraničný prechod s Rakúskom s diaľnicou smerom na Žilinu. Diaľnica prechádza cez Prístavný most a napája sa aj na Most Lafranconi.
Na Kopčianskej ulici pri začiatku Petržalského korza je nová moderná železničná stanica, ktorá je využívaná obyvateľmi predovšetkým na cesty do Rakúska.
Na rozdiel od mestských častí na ľavom brehu Dunaja, mestská hromadná doprava v Petržalke je v súčasnosti zabezpečovaná výlučne autobusmi. Toto sa zmení po dokončení nosného systému mestskej hromadnej dopravy založenom na rýchlodrážnej električke, ktorá sa začne stavať v roku 2007. Táto trať spojí Petržalku s ľavobrežným centrom Bratislavy a bude viesť od Janíkovho dvora po Šafárikovo námestie cez Starý most. Uvažuje sa o troch riešeniach vedenia trate, a to povrchový, polozapustený a estakádny, pričom pravdepodobne sa bude realizovať povrchový, ktorý je finančne najmenej náročný. Nový nosný dopravný systém má všaj aj odporcov, je ich však výrazne menej ako priaznivcov. Po dokončení trate bude mať táto trať výrazný mestotvorný charakter.
Ešte na prelome 19. a 20. storočia cez Starý most premávala električka, ktorá spájala Petržalku so Starým Mestom.
Napriek tomu, že je Petržalka ako jediná významná mestská časť lokalizovaná na pravom brehu Dunaja, spojenie s ostatnými mestskými časťami je veľmi kvalitné a rýchle. Do Starého Mesta je z Petržalky veľmi rýchly prístup prostredníctvom autobusov, ktoré premávajú cez všetkých 5 mostov. Na prístup do užšieho centra sa používajú hlavne 3 mestské mosty, teda Starý most, Nový most a Most Apollo, na tranzitnú dopravu zase 2 diaľničné mosty, Most Lafranconi a Prístavný most.
Historické záznamy o Petržalke existujú od roku 1225. V roku 1866 mala Petržalka 594 obyvateľov a 103 domov.
Petržalka bola prvýkrát permanentne pripojená k Bratislave v roku 1891, keď bol postavený prvý železničný most. Predtým existovali iba drevené mosty, ktoré boli často poškodzované povodňami a mrazom.
V roku 1938 bola pripojená k fašistickému Nemecku na základe Mníchovskej dohody, po druhej svetovej vojne bola však vrátená Česko-Slovensku. V roku 1946 sa oficiálne stala súčasťou Bratislavy.
Zdroj:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Petr%C5%BEalka