Sergej napísal:Veľmi potrebná je celá oravská R3 nielen obchvaty (minimálne od Dolného Kubína nahor) alebo dostavanie D3 a odklon kamiónovej dopravy z Oravy. Bohužiaľ ani jedno tak skoro nebude, tak pán boh zaplať aj za ten jeden práve budovaný (Oravský Podzámok) a dúfajme, že už neodložia začiatok stavby aj toho "hornooravského".
Oravská rýchlostná cesta (RC) R3 je naozaj veľmi potrebná, ale žiaľ, nemá šancu sa dostať pred takú prioritu ako je D1 po KE/MI či R1, to sú ozajstné priority. Oravská R3 je najpotrebnejšia z celej trasy R3, to je fakt. Podobne je na tom R4 južná vetva, ktorá je najpotrebnejšia z celej trasy R4. Sú to severo-južné prepojenia SR a žiaľ, nemôžu byť prioritou v rámci celého územia SR, pretože SR nemá doriešené prepojenie západ-východ.
Preto môže byť Orava vďačná za každý nový úsek na RC R3, ktorý sa stavia, tu výrazne pomáha aj EÚ svojimi financiami. Správca vedľajšej hlavnej cesty sa zase snaží cestu pravidelne opravovať a bude to robiť dovtedy, kým nebude otvorená celá oravská R3.
Jediné, čo pomôže, sú cestné obchvaty, teda tiež už priamo v podobe RC R3, ale dnes je r. 2006 a stavia sa len jeden úsek a môžem zhodnotiť, že do r. 2010 nebude stáť žiadny ďalší úsek.
V praxi: dokážem si predstaviť, že šoféri nie sú spokojní s týmto stavom. Ale opravy musia byť realizované, pretože keby sa nerealizovali, tak sa výrazne poškodí podložie cesty a následná oprava by bola nielenže drahšia, ale premávka by bola obmedzená celkovo na celom opravovanom úseku. A to už nehovorím o tom, že cesta, ktorá je v zlom technickom stave, sa dostáva do ešte horších stavov cez zimné obdobie - cesta po prepluhovaní nebude dostatočne odhrnutá (koľaje, iné nerovnosti), čo spôsobí ľahký vznik poľadovice až silných ľadových vrstiev atď. a to nakoniec spôsobí aj tak uzavretie daného úseku alebo sa zhorší priepustnosť. Naviac, na jar, keď prichádza topenie, sa cesta poškodí znovu atď.
To, že sa cesta opravuje pomaly každý rok, to je na dlhšie vysvetľovanie, ale v skratke: na väčšiu opravu niet peňazí a okrem toho nie je ani možné na dlhšiu dobu obmedziť premávku na ceste.
Situácia, že sa cesta musí opravovať častejšie je spôsobená tým, že cesta nebola postavená na takú záťaž, akej je už dlhé obdobie vystavovaná.
Vláda SR si uvedomuje tento problém a preto zodpovedne cestu I. triedy I/59 opravuje a popritom ešte aj stavia RC R3, pomaly a postupne. Napríklad R4 južná vetva sa ešte ani nestavia. Takisto sa opravujú aj ďalšie úseky ciest na Turci (mosty) a na Donovaloch (rozšírenie cesty).
A samozrejme, v pláne je aj výstavba D3, ktorá pomôže odľahčiť RC R3, ale vzhľadom na to, že už mala stáť min. 1 a ideálne 6 rokov, tak to radšej nekomentujem, ale neverím už ani r. 2010 (D3).
Bude záležať od tejto vlády ako sa postaví k výstavbe ďalších obchvatov na severnej vetve RC R3. Len súvislá RC R3 pomôže riešiť situáciu na ceste I/59 a to ešte podotýkam, že sa stavia 1/2 profil RC R3. To však musia Oravania (Oravci) pochopiť a naozaj môžu byť radi za súčasný stav, že sa cesta I/59 opravuje, lebo je veľa ciest I. triedy, ktoré sú v havarijnom či horšom stave a už viac rokov sa neopravujú.