„Nový cestný most cez Dunaj medzi mestami Komárom-Komárno“(cit. z
Nový most Komárom - Komárno -ESPOO -SR.pdf - zdroj:
http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detai ... -cez-dunaj, presnejšie tu:
http://www.enviroportal.sk/eia/dokument/217442)
str. 5:
Vplyvy na chránené územia a ich ochranné pásma
Chránené vtáčie územieNavrhovaná stavba mostného objektu zasahuje do Chráneného vtáčieho územia Dunajské luhy. Toto chránené vtáčie územie bolo vyhlásené za účelom ochrany zachovalých biotopov, v ktorých pravidelne zimujú, migrujú alebo hniezdia vzácne druhy vodného vtáctva. Stavba sa na slovenskej strane uskutoční prevažne v doteraz poľnohospodársky využívanom území len so sporadickou vegetáciou a svojím rozsahom nespôsobuje výrazný zásah.
str. 7 a
str. 8:
Opatrenia na ochranu územia Natura 2000- Z dôvodu možných kolízií vozidiel s vtákmi prelietajúcimi ponad most sa odporúča obmedzenie
rýchlosti dopravy:
nákladné automobily max. rýchlosť 40 km/hod,
osobné automobily max. rýchlosť 50 km/hod. Zároveň bude počas navrhovaného monitoringu počas výstavby aj po výstavbe realizované sledovanie prípadnej mortality vtákov na moste vplyvom dopravy. V prípade, že sa preukáže napriek tomuto opatreniu (zníženie rýchlosti), že dochádza k zvýšenej mortalite vtákov,
na časti mosta umiestnenom priamo na Dunaji, resp. v medzihrádzovom priestore odporúčame umiestniť zábrany (zábradlia) tak, aby sa minimalizovala možnosť priamej kolízie vtáctva s vozidlami.
- Keďže vtáky tiahnu v oboch smeroch, odporúčame použiť zábrany na oboch stranách mosta.
Okrem toho, kvôli zvýšeniu viditeľnosti prekážky najmä v období hmiel, odporúčame na mosty a samotné zábrany inštalovať reflexné prvky.
- Osvetlenie na moste je potrebné zvážiť a riešiť veľmi citlivo.
Nie je prípustné, aby bol osvetlený len pilier a vozovka. Takýto typ osvetlenia môže obzvlášť počas hmlistých dní slúžiť ako pasca. Vtáky totiž zbadajú osvetlený pilier len v poslednej chvíli a pri snahe sa mu vyhnúť narazia do neosvetlených lán (príčina mortality na viacerých mostoch v zahraničí).
Pri osvetlení bude potrebné buď vybrať farby osvetlenia, ktoré nie sú pre vtáky ľahko viditeľné (modrá, zelená alebo iné) a ktoré tak nebudú pôsobiť ako pasca, alebo je potrebné zvýrazniť osvetlením všetky závesné laná v celej dĺžke.-
Zvýrazniť laná aj zariadeniami, ktoré už pri slabom vetre budú rezonovať a budú tak pre letiace vtáky zaznamenateľné aj pri zhoršenej viditeľnosti (takéto zariadenia sa používajú na zníženie rizika kolízií s elektrickými vedeniami). Je však potrebné preveriť technickú realizovateľnosť tohto opatrenia. V prípade jeho nevhodnosti odporúčame použiť vhodné (plnohodnotné) alternatívne riešenia zamedzujúce kolíziám vtákov s lanami pri zhoršenej viditeľnosti.
- Po výstavbe mostu realizovať (aspoň trojročný) monitoring správania sa vtákov pri preletoch ponad most, pre overenie správnosti navrhnutých opatrení. Napriek snahe o objektívne navrhnutie opatrení môžu špecifické lokálne danosti spôsobiť, že opatrenia odskúšané inde na zmiernenie vplyvov nemusia byť úplne účinné. Je preto potrebné ich efektivitu overiť a prípadne upraviť opatrenia (napríklad režim nasvietenia mosta, ktorý sa vo viacerých prípadoch ukázal ako kľúčový) tak, aby sa riziko kolízií znížilo na najnižšiu možnú úroveň.