od Cestár » 16. Okt 2008 17:54
Aktuálny stav povrchov ciest k 1.9.2008:
70% ciest I. triedy je vo vyhovujúcom alebo dobrom stave
25% ciest I. triedy je v nevyhovujúcom stave
5% ciest I. triedy je v havarijnom stave (vyše 160 km)
Zámerom SSC je, aby k 1.9.2010 bol nasledujúci stav:
80% ciest I. triedy je vo vyhovujúcom alebo dobrom stave
15% ciest I. triedy je v nevyhovujúcom stave
5% ciest I. triedy je v havarijnom stave (do 150 km)
SSC na to potrebuje ročne opraviť po 80 km ciest v havarijnom stave (to sa plní už od r. 2007) a priebežne vykonávať opravy povrchov cez lacnejšie formy ako je napr. emulzný mikrokoberec, ktoré zabránia alebo spomalia efekt vážnych poškodení vozoviek ciest, ktoré vznikajú nadmerným zaťažením tak počtom nákladných áut ako aj ich váhou samotnou.
Priemerná dĺžka povrchov ciest I. triedy: 20,6 roka.
Priemerná dĺžka povrchov hlavných ciest v EÚ: 14,2 roka
Priemerná dĺžka povrchov hlavných ciest v EÚ15: 8,4 roka
Zachované vlastnosti asfaltovej vozovky: min. 7 rokov
Zachované vlastnosti cementovej vozovky: min. 20 rokov
Súčasné náklady na opravy povrchov ciest I. triedy v km:
1 km, emulzný mikrokoberec, rovný úsek: do 2,5 mil. Sk bez DPH
1 km, emulzný mikrokoberc, stúpanie: 2,7-4,1 mil. Sk bez DPH
1 km, hrúbka asfaltu 3 cm, rovný úsek: 2,9-3,4 mil. Sk bez DPH
1 km, hrúbka asfaltu 3 cm, stúpanie: 3,2-3,8 mil. Sk bez DPH
1 km, hrúbka asfaltu 5 cm, rovný úsek: 7,2-8,4 mil. Sk bez DPH
1 km, hrúbka asfaltu 5 cm, stúpanie: 9,6-10,1 mil. Sk bez DPH
1 km, posilnenie podložia na stúpaní: 15,4-20,8 mil. Sk bez DPH
1 km, spevnenie krajníc obojstranne: 2,6-4,1 mil. Sk bez DPH
Rozpätia závisia od skutočnej šírky cesty, resp. od záberu opravy. Náklady sú chápané pre oba jazdné pruhy, nie jednostranne.
Opraviť 1 km cesty, ktorá má značne vyjazdené koľaje, iné nerovnosti na ceste, ďalšie prekážky ako kryty kanalizácie, zastaralé priekopy a slabé odvodnenie, príp. prepad vozovky stojí oprava tohto všetkého často od 80-110 mil. Sk bez DPH. Problémom býva, že investíciu, ktorá presiahne náklad 100 mil. Sk musí byť schválená vládou SR, čo často spomaľuje proces.
Dnes je cca. 1000 km ciest I. triedy v stave, že potrebuje opravu z dôvodov, že má nerovnosti, prepad vozovky, nestabilné podložie, vyjazdené koľaje.
Náklady na opravu úsekov v havarijnom stave sú cca. 7,2 mld. Sk.
Náklady na opravu úsekov v inom ako v dobrom či vyhovujúcom stave sú cca. 10,1 mld. Sk.
Náklady na opravu úsekov, kde je stará vozovka sú cca. 2,3 mld. Sk.
Zabúda sa na to, že ďalších takmer 900 km by potrebovalo obnovu vozovky z dôvodu takmer nulovej drsnosti asfaltu.
Priority opráv: intravilány miest a obcií a havarijné úseky. Kvôli akútnemu nedostatku financií je ale aj toto problémom.
Možnosti riešenia udržania dlhšieho vyhovujúceho stavu vozoviek:
*nepreťažovať vozovky
*výstavba cestných obchvatov a siete diaľnic a rýchlostných ciest
*zvýšiť rozpočet určený na opravy cestnej siete na min. 2,84 mld. Sk