Oblasť Popradu, Kežmarku, Levoče a Starej Ľubovne
Odoslané: 22. Jan 2006 19:50
Táto oblasť je veľmi dôležitou v rámci SR, pretože tento región spája v sebe viaceré dôležité sféry: rozvoj turistického ruchu, rozvoj hospodárstva, história a je tu význam aj priamo pre fórum v podobe výstavby diaľnice D1 a privádzača ktorý spojí Poprad a Kežmarok, takže tento región bude mať dobré napojenie na celú slovenskú cestnú sieť. Je to oblasť, ktorá by mala byť podľa mňa samostným VÚC podobne ako Záhorie alebo Orava či Liptov atď., pretože táto oblasť nemá takmer nič spoločné s Prešovom a vyvíja sa v dnešnej dobe dosť odlišne a táto oblasť "dotuje" iné regióny v rámci PO VÚC, pričom sama má veľké nedostatky vo viacerých oblastiach vrátane infraštruktúry.
Vzhľadom na veľkosť tejto oblasti sa budem venovať aj podrobnejšie cestnej sieti.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Poprad-Starý Smokovec. Toto by mala byť priorita a táto cesta by mala mať parameter 2+2 pruhy a mala by byť čo najlepšie udržiavaná.
2. Spišská Belá-Tatranská Kotlina
3. Spišská Stará Ves-Spišské Hanušovce-Reľov-Slovenská Ves
4. Spišská Stará Ves-Stráňany-Hniezdne
5. Levoča-Harichovce
6. Ľubica-Vrbov-Vlková
7. Toporec-Holumnica-Ihľany
8. Litmanová-Jarabina
9. Tatranská Polianka-Svit
10. Levoča-Brutovce
11. Stará Ľubovňa-Kremná-Hraničné-Mníšek nad Popradom
12. Stará Ľubovňa-Plavnica-Ľubotín
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období.
V rámci cestnej siete je však potrebné venovať aj zvýšenú pozornosť cestnému ťahu priamo v Tatrách, konkrétne od hraníc s Poľskom ďalej v smere na Ždiar, Tatranskú Kotlinu, Kežmarské Žľaby až po min. Starý Smokovec. Táto cesta by sa mala výrazne prebudovať tak aby uniesla aj kamión v prípade potreby ako je ťažba dreva a zároveň sa tu treba postarať aj o zvýšenú kvalitu v rámci údržby ciest v zimnom ale aj v letnom období. Okrem toho že by sa mala cesta takto upraviť tak je potrebné čo najskôr dobudovať RC R3, pretože cez Tatry by nemala vôbec prechádzať kamiónová doprava. Vzhľadom na to že sa tak skoro nestane, tak by sa mal tento cestný ťah na to prispôsobiť a ako som spomenul, mala by sa cesta prestavať od podložia.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Starý Smokovec, Tatranská Polianka, Ždiar pre zvýšenú kamiónovú ale aj osobnú dopravu a pre zlepšenie dopravnej situácie v týchto miestach
2. Kežmarok
3. Stará Ľubovňa
A okrem toho je potrebné spomenúť, že týmto regiónom sa stavia aj diaľničný úsek D1, Mengusovce-Jánovce a zároveň sa plánuje stavať aj privádzač Poprad-Kežmarok.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
1. Mala by tu prebehnúť modernizácia železničného koridoru od Žiliny v smere ďalej na Košice tak aby tu vlaky prechádzali rýchlosťou 160 km/h.
2. Je dôležité spomenúť aj projekt ktorý počíta s tým, že by sa mala spojiť SR a Poľsko pomocou novej železničnej trate cez Tatry.
Železničné stanice:
1. Je plánom modernizovať s pomocou EÚ, stanicu Poprad.
2. Malo by sa viac investovať aj na stanici Starý Smokovec.
3. Podobne ako v bode 2. by sa malo postupovať aj na stanici v Kežmarku.
Iné investície v rámci železníc:
1. Bude sa zrejme výrazne investovať do lanoviek a vlekov v zimných strediskách v Tatrách, či už starých alebo nových.
2. Raz by sa mala postaviť nová lokálna železničná trať do Levoče vrátane novej stanice.
Ďalej v rámci železníc je potrebné spomenúť, že by sa malo aj naďalej viac investovať do železníc priamo v Tatrách.
Ďalšou oblasťou je nepochybne letecká doprava, ktorá tomuto regiónu veľmi výrazne pomáha.
1. Letisko v Poprade. Tu by sa malo hlavne zlepšiť spojenie s Tatrami pomocou častejších spojov ako autobusových tak aj vlakových a zároveň aj lepšie prepojenie s ostatnými regiónmi v SR. Okrem toho by sa malo letisko zlepšovať hlavne v oblasti ponúkaných služieb.
A nakoniec aj spomeniem ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
Mala by sa výrazne zvýšiť ochrana vodných zdrojov v tejto oblasti a to posilnením investovania do modernizácie či výstavby ČOV, ďalej výstavba a rozširovanie kanalizačných sietí a výraznejším tempom by sa malo investovať aj do výmeny starých vodovodov.
Vzhľadom na veľkosť tejto oblasti sa budem venovať aj podrobnejšie cestnej sieti.
Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Poprad-Starý Smokovec. Toto by mala byť priorita a táto cesta by mala mať parameter 2+2 pruhy a mala by byť čo najlepšie udržiavaná.
2. Spišská Belá-Tatranská Kotlina
3. Spišská Stará Ves-Spišské Hanušovce-Reľov-Slovenská Ves
4. Spišská Stará Ves-Stráňany-Hniezdne
5. Levoča-Harichovce
6. Ľubica-Vrbov-Vlková
7. Toporec-Holumnica-Ihľany
8. Litmanová-Jarabina
9. Tatranská Polianka-Svit
10. Levoča-Brutovce
11. Stará Ľubovňa-Kremná-Hraničné-Mníšek nad Popradom
12. Stará Ľubovňa-Plavnica-Ľubotín
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období.
V rámci cestnej siete je však potrebné venovať aj zvýšenú pozornosť cestnému ťahu priamo v Tatrách, konkrétne od hraníc s Poľskom ďalej v smere na Ždiar, Tatranskú Kotlinu, Kežmarské Žľaby až po min. Starý Smokovec. Táto cesta by sa mala výrazne prebudovať tak aby uniesla aj kamión v prípade potreby ako je ťažba dreva a zároveň sa tu treba postarať aj o zvýšenú kvalitu v rámci údržby ciest v zimnom ale aj v letnom období. Okrem toho že by sa mala cesta takto upraviť tak je potrebné čo najskôr dobudovať RC R3, pretože cez Tatry by nemala vôbec prechádzať kamiónová doprava. Vzhľadom na to že sa tak skoro nestane, tak by sa mal tento cestný ťah na to prispôsobiť a ako som spomenul, mala by sa cesta prestavať od podložia.
Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Starý Smokovec, Tatranská Polianka, Ždiar pre zvýšenú kamiónovú ale aj osobnú dopravu a pre zlepšenie dopravnej situácie v týchto miestach
2. Kežmarok
3. Stará Ľubovňa
A okrem toho je potrebné spomenúť, že týmto regiónom sa stavia aj diaľničný úsek D1, Mengusovce-Jánovce a zároveň sa plánuje stavať aj privádzač Poprad-Kežmarok.
Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
1. Mala by tu prebehnúť modernizácia železničného koridoru od Žiliny v smere ďalej na Košice tak aby tu vlaky prechádzali rýchlosťou 160 km/h.
2. Je dôležité spomenúť aj projekt ktorý počíta s tým, že by sa mala spojiť SR a Poľsko pomocou novej železničnej trate cez Tatry.
Železničné stanice:
1. Je plánom modernizovať s pomocou EÚ, stanicu Poprad.
2. Malo by sa viac investovať aj na stanici Starý Smokovec.
3. Podobne ako v bode 2. by sa malo postupovať aj na stanici v Kežmarku.
Iné investície v rámci železníc:
1. Bude sa zrejme výrazne investovať do lanoviek a vlekov v zimných strediskách v Tatrách, či už starých alebo nových.
2. Raz by sa mala postaviť nová lokálna železničná trať do Levoče vrátane novej stanice.
Ďalej v rámci železníc je potrebné spomenúť, že by sa malo aj naďalej viac investovať do železníc priamo v Tatrách.
Ďalšou oblasťou je nepochybne letecká doprava, ktorá tomuto regiónu veľmi výrazne pomáha.
1. Letisko v Poprade. Tu by sa malo hlavne zlepšiť spojenie s Tatrami pomocou častejších spojov ako autobusových tak aj vlakových a zároveň aj lepšie prepojenie s ostatnými regiónmi v SR. Okrem toho by sa malo letisko zlepšovať hlavne v oblasti ponúkaných služieb.
A nakoniec aj spomeniem ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
Mala by sa výrazne zvýšiť ochrana vodných zdrojov v tejto oblasti a to posilnením investovania do modernizácie či výstavby ČOV, ďalej výstavba a rozširovanie kanalizačných sietí a výraznejším tempom by sa malo investovať aj do výmeny starých vodovodov.