Tento región je mojim rodným krajom, ktorý dobre poznám, preto by som rád pridal niekoľko postrehov, doplnkov (k tomu čo tu už napísal Dy), ako aj svoj pohľad na cestnú sieť v tejto oblasti a niekoľko zvedavých otázok k tomu, čo tu Dy napísal
Dy napísal:Tento región je známy hlavne vďaka svetoznámym kúpelom v Bardejove, čo znamená atraktívnosť v cestovnom ruchu, ale samotná dopravná infraštruktúra nie je v tomto regióne dobrá, aj keď sa tu teraz investovalo cez PPP v rámci opráv cestnej siete do ciest II. a III. triedy, tak tie potreby sú ešte oveľa väčšie.
Úplný súhlas
Dy napísal:Konkrétne by sa mal klásť dôraz na tieto cestné úseky:
1. Bardejov-Zborov-Smilno-Vyšný Mirošov
2. Bardejov-Tarnov-Gerlachov-Malcov-Lenartov-Ľubotín
3. Bardejov-Kobyly-Janovce-Raslavice
4. Bardejov-Dubinné-Kurima-Kučín-Marhaň
5. Zborov-Chmeľová-Becherov-hranice s Poľskom
6. Lukov-Livov
Tým dôrazom myslím výraznejšie investície do týchto ciest v podobe zlepšenia ich parametrov ako aj lepšej údržbe počas a po zimnom období.
V podstate súhlasím, len mám otázku k bodu č. 6. Lukov-Livov.. Tento úsek cesty III. triedy je v dezolatnom stave (napokon ako vacsina ciest III. triedy v SR..
). Pri jeho oprave (zlepšovaní parametrov) sa ráta aj s úsekom ktorý pokračuje od Livova prechodom cez sedlo Priehyba smerom na Olejníkov, Ľutinu a Sabinov? ..ak by to bolo bez tohto úseku, tak by nejaké významnejšie investície a preferovanie tohto úseku pred ostatnými nemalo vôbec opodstanenie, nakoľko obec Livov má cca 150 obyvateľov a Obec Livovská Huta (kam sa dá ešte z Livova dostať) cca 60.. Svoj zmysel by to malo vtedy, ak by sa opravila celá cesta aj s prechodom cez sedlo Priehyby (815m n. m.). Táto cesta bola kedysi dávno dobrou skratkou cez pohorie Čergov v smere od Bardejova na Sabinov.
http://mapy2.atlas.sk/MapViewer/mapview ... &sw=4&sh=4 Avšak niektoré jej úseky najmä v oblasti sedla sa už podobajú len na akúsi lesno-poľnú cestu, ak sa to ešte vôbec dá takto nazvať..
Ešte sa tu sem-tam objaví nejaké auto, ale pustiť sa tadiaľ nejakým lepším autom chce fakt odvahu.. Avšak ako skratka by to na trase BJ - SB ušetrilo dobrých 20km.. To by však chcelo opraviť celú trasu od križovatky s I/77 v Malcove až po križovatku s I/68 v Pečovskej Novej Vsi.. Je to cca 27 km... Plánuje sa do budúcnosti s nejakou takou opravou
Btw: trošku problém by mohol byť v tom, že súčasná cesta sa dotýka na východnej strane chráneného územia NATURA 2000 a v jednom úseku dokanca tým územím aj priamo prechádza...:
http://www.sopsr.sk/natura/index.php?p= ... =SKUEV0332Ďalej v bode 5. je úsek Zborov-Chmeľová-Becherov-hranice s Poľskom (prechod Becherov - Koncieczna, ktorý zabezpečuje prepojenie Bardejov - Gorlice). To by bolo dobré keby sa niečo spravilo aj s týmto (aspoň novú vozovku položiť v úseku Zborov - Becherov). Táto cesta je na tom tiež dosť biedne..
Na stránkach ssc
http://www.ssc.sk/custom/rozvojcs/11_Program.pdf (str. 33) som našiel, že úsek Becherov - Št. hranica je zaradený medzi investíciami po roku 2010.. V súčasnosti sa tam má riešiť EIA (zámer). Sú nejaké bližšie info o tomto?
Tiež by bolo vhodné opraviť cestu aj k druhému hraničnému priechodu Kurov - Muszynka (Krynica). Podľa ssc je tento úsek rozostavaný (neviem či ešte stále..):
http://www.ssc.sk/custom/rozvojcs/11_Program.pdf (str. 16) Táto cesta by si zaslúžila väčšie úpravy, lebo má význam najmä z hľadiska cestovného ruchu, keďže priamo spája (iba 35 km!) najvýznamnejšie poľské kúpeľné mesto Krynica s veľmi známymi Bardejovskými kúpeľami.. Bolo by vhodné ju upraviť minimálne na cestu II. triedy s príslušnými parametrami
Táto cesta mi zároveň chýba medzi spomínanými prioritnými trasami..
Podobne mi tam chýba aj úsek Nižná Polianka - št. hranica, kde sa má otvoriť nový cestný prechod Nižná Polianka - Oženna (spojenie Bardejov/Svidnik - Jaslo). Jedná sa len o 2-3km úsek, ktorý sa odpája od cesty I/77 za obcou Nižná Polianka
ssc na svojej www stránke píše, že sa na ňom má pracovať v roku 2010..:
http://www.ssc.sk/custom/rozvojcs/11_Program.pdf (str. 33)
4. Bardejov-Dubinné-Kurima-Kučín-Marhaň. Toto je veľmi potrebné, nakoľko cesta medzi Bardejovom a Giraltovcami je úplný tankodrom..
V úseku medzi Hrabovcom a Poliakovcami je dokonca (neviem či ešte stále) dlhé roky/desaťročia rýchlosť obmedzená na 20km/h...
Tiež by bolo vhodné ju preklasifikovať a upraviť na cestu II. triedy, nakoľko spája dve mestá a má aj nesporný regionálny význam.. a eventuálne to bude možno aj napojenie na R4 (ak by sa vybral variant cez Giraltovce)
Dy napísal:V tomto regióne je dosť slabé cestné spojenie s ostatnými mestami ako Svidník či Giraltovce a aj cestné napojenie na Poľsko je zo strany SR oveľa lepšie než zo strany Poľska čo však súvisí s obývanosťou na poľskej strane.
Vo veci spojenia s Giraltovcami úplný súhlas. Spojenie so Svidníkom nie je až také zlé, ale cesta je dosť deravá..
Akurát že vedie trošku "na okolo bližšie"
http://mapy2.atlas.sk/MapViewer/mapview ... &sw=4&sh=4 čo však pri jej budovaní myslím že súviselo s nejakými vojenskými zaležitosťami a lepšou dostupnosťou št. hranice..
..a v priamej línii je aj dosť kopcovitý terén..
..ale ten je napokon aj na súčasnej ceste..
Čo sa týka Poľska, tak majú zlé cesty, ale oni teraz aj dosť investujú na juhu a veľa ciest sa opravuje z rozvojových programov EU, tak si musíme dať pozor, aby sme nezaspali v tejto oblasti, lebo nás predbehnú..
http://www.malopolskie.pl/prasa/2001/10/997.htmhttp://www.przetargi.egospodarka.pl/343 ... 005_2.html Táto oblasť má totiž veľký potenciál v rozvoji cestovného ruchu ako na poľskej, tak aj na slovenskej strane a je potrebné mať tu kvalitné cestné prepojenia..
..Až také výrazné bariery v podobe vysokých pohorí (ako napr. na Orave, alebo Kysuciach), alebo rieky ako v prípade Popradu, či dunajca tu totiž nie sú, takže by to chcelo s tým niečo urobiť..
Už len samotné medzinárodne významné kúpeľné mestá Krynica a Bardejov (nehovoriac o ďalších významných poľských kúpeľoch v tejto oblasti ako napr. Vysowa, a pod...), pamiatky UNESCO v Bardejove, a mnoho iných atrakcií stojí za rozvoj..
..Ale ja viem, peniaze..
Dy napísal:Predovšetkým sa treba zamerať na výrazné investovanie do ciest II. a III. triedy a pokúsiť sa prebudovať cesty II. triedy na cesty I. triedy, aby bol tento región lepšie spojený aspoň s Prešovom a Svidníkom.
Áno, toto by bolo potrebné. Treba prebudovať cestu II/545 spájajúcu Bardejov s Prešovom na cestu I. triedy. Táto cesta je síce v súčasnosti až na pár krátkych úsekov v celkom dobrom stave, ale keďže bude v blízkej budúcnosti slúžiť pre Bardejovský región ako najbližšia spojka k D1, tak by na to mala mať aj príslušné parametre a hlavne obchvaty..
V smere na Svidník existuje síce cesta I. tiedy č. 77, ale už je v takom stave (stav vozovky, absencia obchvatov), že kvalitou ťažko spadá do tejto kategórie..
..a to už nehovorím o tej istej ceste v smere od BJ na St. Ľubovňu.. diery, koľaje, úplná bieda..
Nehovoriac o tom, že vedie stredom všetkých obcí.. dokonca neviem, či v okolí horského priechodu a obce Obručné (aj keď to už patrí do okresu SL) táto cesta vôbec splňa aspon parametre II. triedy..
cesta má iba šírku kategórie 7,5m, čo zodpovedá ceste III. a nie I. triedy..
Dy napísal:Z hľadiska diaľničnej siete tu nie je naplánovaný ani 1 km diaľnice, čo nie je žiadna prekážka vzhľadom na motorizáciu a tranzit v tomto regióne a veľkým pozitívom je fakt, že v blízkosti bude diaľnica D1 a neskôr (za 10-20 rokov) aj RC R4. Na to, aby ti prinieslo kvalitný efekt netreba stavať 10-tky km privádzače, ale treba mať Bardejov spojený s D1 (Prešov) a R4 (Svidník) pomocu ciest I. triedy.
Ono tá D1 až tak blízko nebude, lebo do Prešova je z BJ 42 km a diaľnica bude na opačnom konci mesta, takže reálne takých 50km.. Síce tu bude privádzač a R4 v Kapušanoch (33km od BJ), ale to vzdialenosť v podstate nejak neskrati, akurát trosku zrýchli cestu..
R4 vo Svidníku (36km) bude dobrá vec, ale len v súvislosti s cestovaním do Poľska, resp. poliakov do BJ.. Väčšina motoristického pohybu z BJ totiž smeruje na západ (Stará Ľubovňa, Poprad, BA) a juh (PO, KE, BA), čo je súvislosti s rozložením sídelných centier v SR aj logické..
Počul som niečo o tom a aj čítal na tomto fóre o tom, že sa možno v ďalekej budúcnosti uvažuje s pokračovaním RC od Kežmarku (od diaľničného privádzača) smerom na Starú Ľubovňu a do Poľska.
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=606&start=0http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=684&start=0Ak by sa táto potenciálna RC potiahla aj ďalej v smere na BJ (s prepojením na SB a PO) a pokračovala by od BJ v smere na Svidník, kde by sa pripojila na R4, tak by vzniklo súvislé prepojenie naprieč (takmer celým) severovýchodným Slovenskom, čo by tomuto regiónu veľmi pomohlo..
..Ale toto je už zrejme poriadne sci-fi..
Ono totižto ak by bola cesta na Poprad cez St. Ľubovňu kvalitnejšia, s lepšími parametrami a s obchvatmi, tak by tadiaľ prechádzalo oveľa viac dopravy ako cez PO, lebo je to takto o viac ako 20km kratšie, bez zdržania v PO.. Kým sa neotvoril tunel Branisko, tak si dovolím tvrdiť, že viac ľudí jazdilo na PP cez SL, ako cez PO.. Teraz však už viac ľudí chodí cez PO, lebo cez SL je to veľmi zlá cesta..
Ak však bude dobudovaná celá D1 tak pre BJ bude do najbližších desaťročí hádam postačovať kvalitné napojenie na PO, ale s dostačujúcimi parametrami (tj. aspoň v kategórii tých 11,5m šírka) a so všetkými obchvatmi na trase..
Ostatné zrejme stačí riešiť potom, keď bude známy vývoj cestnej situácie (intenzít) tak okolo roku 2025..
Netreba napokon zabúdať na skutočnosť že tento región (ako aj celé severovýchodné slovensko) je z demografického hľadiska progresívnym regiónom a stále tu prevažuje prírastok obyvateľstva. Ako prirodzený (pôrodnosť - úmrtnosť), tak aj mechanický (migrácia obyv.). Podobne aj motorizácia tu podľa prognóz ešte dosť porastie.. Takže aj intenzity pôjdu o dosť nahor.. podobne aj tranzit.. chystá sa v BJ priemyselný park (teda aspoň dúfam, že sa postaví)
http://www.slovakembassy-us.org/text/bu ... s_2004.pdf (str. 3 a 10), čo tiež zvýši premávku..
Dy napísal:Ďalej je potrebné vybudovať tieto cestné obchvaty:
1. Bardejov
2. Ľubotín (aj keď to už nie je priamo táto oblasť, je to okres SL)
3. Raslavice
4. Zborov
Ten najdôležitejší obchvat je okolo Bardejova a výhľadovo by bol potrebný aj okolo Raslavíc.
Súhlas
Ohľadom obchvatu v BJ: videl som tu v tvojom príspevku, že Dopravoprojekt vyhral súťaž na vypracovanie technickej štúdie juhozápadného obchvatu mesta.. Technická otázka: ako dlho môže trvať od zadania štúdie po uskutočnenie stavby? Resp. čo všetko je potrebné po vypracovaní štúdie ešte uskutočniť, aby sa mohlo začať stavat
Tento obchvat je hlavný. Časom by však bolo potrebné vybudovať aj severný obchvat mesta.
Ľubotín, Raslavice, Zborov.. súhlas, tieto obce potrebujú obchvat
Ten by však bolo dobré na trase BJ - PO postaviť aj v Kľušove a Kobylách, nakoľko súčasná cesta vedie cez obce.. A v okrese PO detto v Demjate a Tulčíku..
Na ceste I/77 je veľa obcí (prakticky takmer všetky, kde je potrebné postaviť obchvat.. V úseku BJ - Ľubotín (vrátane) sú to: Mokroluh (tam sa teraz síce investovalo, ale išlo len o potrebné rozšírenie súčasenj cesty), Rokytov, Tarnov, Gerlachov, Malcov, Lenartov, Obručné a Ruská Voľa n. Popradom (posledné dve menované patria podobne ako Ľubotín pod SL)..
V úseku BJ - SK sú to okrem spomínaného Zborova aj: Dlhá Lúka (miestna časť BJ), Smilno, Nižná Polianka Hutka, Vyšný Mirošov, Nižný Mirošov, Vyšný Orlík a Nižný Orlík (posledné 4 menované patria pod SK)..
Okrem toho by bolo vhodné časom vybudovať aj obchvaty v smere na Giraltovce v miestnej časti Bardejovská Nová Ves (pripravuje sa tam výstavba priemyselného parku)
http://www.iszp.sk/pp/bardejov.htm a Hrabovca a riešiť (najlepšie úplnou preložkou) úsek Dubinné - Kurima - Kučín - Nemcovce - Porúbka - Harhaj - Marhaň - Lascov - Brezov, nakoľko tieto obce sú blízko seba a cesta prechádza takmer výlučne cez ich stredy..
Dy napísal:Ďalšou oblasťou je rozvoj železničnej dopravy v tomto regióne.
Železničné trate:
Tak tu nie je ani čo písať. Treba za každú cenu ponechať jedinú železničnú trať Prešov-Bardejov a ideálne by bolo vhodné vybudovať novú železničnú trať, ktorá by spojila Bardejov so Svidníkom, keď už cestné spojenie nie je práve najlepšie a tento región ani nemá nejaké výrazné možnosti na ďalší rast.
Železničné spojenie Bardejov - Svidník je potrebné a dosť by pomohlo najmä obciam medzi týmito dvoma mestami, a Svidníckému regiónu. Ako zaujímavejšie a pre oblasť Bardejova aj prínosnejšie by som však videl prepojenie (Prešov) - Bardejov - Gorlice - (Rzesów), ktoré bolo spomínané aj na tomto fóre:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1182&start=0 ktorému by som v prípade výstavby železníc dal väčšiu prioritu.. Táto trať by tvorila významné, v súčasnosti absentujúce priame prepojenie medzi mestami Prešov a Rzesów (ako medzi nadregionálnymi centrami) a mestami Bardejov a Gorlice ako regionálnymi centrami a strediskami cestovného ruchu..
Ak by sa to však stavalo, bolo by potrebné zlepšiť aj technické parametre trate Prešov - Bardejov aspoň výmenou železničného zvršku, zmiernením polomerov zákrut a zmenou ich klopenia.. lebo "vliecť" sa celý čas 40, max. 60 km/h. tak to nic moc..
Btw.. trať Prešov - Bardejov, mala v pôvodných plánoch (bola postavená pred 113 rokmi) pokračovanie práve do Gorlíc, ale akosi sa s výstavbou tej druhej časti nejak pozabudli, a aj keď už potom boli peniaze, aj materiál na výstavbu, tak prišla 1.ww, po nej rozpad monarchie, vznik nových štátov a bolo po plánoch..
Nehovoriac už o situácii po 2.ww..
Vtedy síce vznikli plány na výstavbu trate Bardejov - Svidník (ako aj Bardejov - Giraltovce - Hanušovce n. Topľou a Vranou n. Topľou - Stropkov - Svidník), ale zostalo len pri plánoch..
http://rail.sk/arp/slovakia/history/histzsr.htmhttp://rail.sk/arp/slovakia/history/histzsr2.htm#2http://rail.sk/arp/slovakia/zelmapsk.htm (mapa
)
..dokonca tieto trate už mali aj pridelené svoje čísla.. (612 a 617) škoda..
Pochybujem o tom, že sa tieto trate ešte niekedy postavia.. a ak áno, tak ja tu už asi nebudem..
Dy napísal:Železničné stanice:
Treba udržiavať na max. dobrej úrovni stanicu v Bardejove.
Súhlas
..Bardejov na to, že sa nachádza na konci tejto málo významnej regionálnej trate má veľmi dobrú, aj celkom modernú železnično-autobusovú stanicu, ktorú dúfam že sa podarí urdžať aspoň na terajšej úrovni..
..aj keď škrtanie železníc na regionálnych tratiach sa v niektorých veciach začína prejavovať aj tu..
Dy napísal:Letecká doprava.
Táto oblasť svoje regionálne letisko typu aké je v ZA alebo v PP, nepotrebuje. A to práve pre blízkosť letiska v PP alebo potom v KE.
Bardejov má čo sa týka letísk dosť "blbú" polohu niekde v strede medzi nimi..
Btw: nemyslím si, že letisko v PP je až tak blízko.. Z BJ je to priamo na letisko až 105km (cez PO 125km) a to je už dosť..
..hlavne keď sa zoerie do úvahy stav ciest medzi BJ a PP..
Do KE je to trošku bližšie (cca 85km).. vychádza to pri zachovaní predpisov a prejazde cez PO aj KE na takú hodinku a štvrť/pol..
Ešte vo Svidníku sa nachádza regionálne letisko
http://www.svidnik.sk/index.php?op=letisko ..ale odtiaľ sa neuskutočňujú žiadne pravidelné, ani charterové lety.. Slúži iba tamojšiemu aeroklubu na športové lietanie. Pristávacia plocha má pomerne kvalitný živicový povrch..
Toto letisko má zaujímavú históriu. Dokončené bolo iba v roku 1990 a pôvodne sa s ním uvažovalo v okolí Bardejova, kvôli Bardejovským kúpeľom (ich odľahlosti v rámci Československa) a ich navštevníkom/kúpeľným hosťom.. Avšak región Svidníka bol vtedajšou politickou vchnosťou viac preferovaný (veď napokon odtiaľ pochádzal aj sám "veľký" Vasiľ, tak sa letisko začalo stavať vo Svidníku (podobne dopadol aj projekt nemocnice, kt. mala stáť v BJ a bola postavená tu..) s argumentom že je to jediný okres v ČSSR bez železničného spojenia (čo aj bola pravda), preto sa toto malo kompenzovať leteckým.. Avšak výstavbu zastihol rok ´89 a z pôvodných veľkolepých plánov sa postavilo len to, čo bolo naozaj nutné dostavať.. Takže žiadne pravidelné letecké linky sa nekonali a zrejme už ani nebudu..
Inak, z toho, čo som práve napísal, sa môže na prvý pohľad zdať, že mám niečo proti mestu Svidník a jeho obyvateľom, ale nie je to tak.. Dokonca mám tam aj zopár dobrých priateľov
..Ale tento región bol oproti okolitým v minulom režime skutočne vládou pretláčaný, preto treba brať s odstupom určitú averziu obyv. blízkych miest (napr. Stropkova), voči tomuto mestu..
..veď podobné prípady sa na Slovensku nájdu aj medzi inými mestami..
K sekcii leteckej dopravy ešte dodám, že obyvatelia BJ a okolia pomerne často využívaju aj letiská v Krakove (cca 160 km) a v Rzesove (cca 150 km), kam denne lietajú linky napr. z UK (väčšinou nízkonákladové spoločnosti), ale v prípade Krakova
http://www.lotnisko-balice.pl/aj z USA..
..Ceny sú prijateľné, takže veľa ľudí, namiesto toho, aby cestovalo do BA, Viedne, či Prahy, chodí radšej sem..
Dy napísal:Ostatné investície do infraštruktúry v tejto oblasti v rámci predovšetkým vodných zdrojov a ochrany ŽP.
Tu je potrebné investovať do vodárenstva a kanalizačnej siete, ideálne v spolupráci s EU.
Súhlas
..Veľmi potrebné by bolo zabezpečiť dodávku kvalitnej pitnej vody pre mesto BJ a okolie, lebo v súčasnosti táto pochádza len z povrchového odberu rieky Topľa (a len dodatočne sa upravuje), kde sa nachádzajú nepriepustné flyšové súvrstvia, ktoré majú napr. oproti dunajským štrkopieskom veľmi chabé filtračné schopnosti..
Navyše sa nad odberovým miestom nachádza 15 obcí, a preto pernamentne hrozí v prípade havárie (ale aj vypustenia menšieho množstva nebezopečných látok) riziko znečistenia a znehodnotenia zdroja pitnej vody..
..Ideálne by bolo zrejme napojenie na vodárenskú nádrž Starina, odkiaľ berie pitnú vodu mnoho miest na východe, medzi inými aj Prešov a Košice..
Existoval kedysi projekt na výstavbu vodárenskej nádrže v oblasti Malcova a Lukova (dokonca tu bola aj stavebná uzávera) ale to už myslím že dávno bolo zrušené.. Ono prípadnou výstavbou by boli zasiahnuté minimálne tieto 2 obce, ktoré by museli byť vysťahované + ešte zrejme aj obec Lenartov, ktorá leží nad nimi by musela byť taktiež vysťahovaná (to je dohromady takmer 3000 obyvateľov) a ešte preložka cesty I/77, takže komplikácii by bolo až až..
..Zrejme by to bol drahý špás..
Kanalizácia je tiež na na tom biedne..
..ale v tomto smere sa núkajú dobré šance využiť prostriedky EU..
A už sa aj začalo
http://www.e-bardejov.sk/infoservis/vie ... 2006042006
No, rozpísal som sa teda poriadne..
Na niektorých miestach som vyšiel aj mierne off-topic, tak za to sa osprevedlňujem
..a dúfam, že som aspoň trošku prispel k lepšiemu poznaniu tejto oblasti