kriminalita od pozemkov cez vodo-, geo- až po stav- je len výsledkom diania na Slovensku, príspevok je dlhší, v súvislostiach
Máme aj nemáme. Väčšina fundovaných (to znamená naozaj JUDR. vzdelaných) ľudí, ktorí viedli ekonomické kriminálky sa presunula po revolúcii do súkromného sektora, napr. medzi exekútorov a ďalších (profesne), pretože predvídali, akým smerom bude nasledovať "majetkový prevod" a ako bola povedzme nastavená "politika štátu". A dobre spravili, nič neporušili a na maximum využili celý porevolučný vývoj SR. Exekútori sa ani nezapodievali prvé roky s nejakými pár tisícovými záležitosťami, ale vyslovene sa išlo po majetkoch upadnutých a cez nástenky a vývesky rozobraných už vopred určeným ľuďom, čo je činnosť v závese ktorú sme prebrali písaním teraz. Naviac, táto generácia bola previazaná s ŠtB a zase mnohí agenti ŠtB sa stali serióznymi podnikateľmi, ktorí na rozbeh získali pekné úvery z národných bánk. Nechcem menovať, ale na západnom Slovensku je jeden pán H., ktorý už dnes aj skončil s biznisom a nahradila ho už čistá, vyštudovaná rodina, ale vystaval im jednu z najväčších firiem v predaji áut s STK a doplnkovým biznisom vrátane menšieho stavebníctva. Takýchto ako on je pár tisíc v krajine. Na neho je napojených pár sto a pre neho pracuje pár tisíc. Priamo aj nepriamo a toto sa vetví. Než sa PZ očistil od ŠtB a celkovo banky, telekom (telefónne obvody) etc, tak tu široká vrstva ľudí začala biznis požehnaný politikou, aby dali tej politike pokoj a vysoká politika mala čas sama pre seba. Potom sa to previazalo ľudia privatizéri, ľudia funkcionári a nové firmy, vyvádzanie peňazí aj do nových aktivít a krach pôvodných privatizovaných firiem (celé chemičky, strojárne, sklárne etc) a veselo sa nesplácali úvery štátnym bankám ani neplatili dane, odvody, firmy posielali do krachu a zakladali nové a nové, než sa neprivatizovali banky. Preto bol potom útlm lebo zrazu ani súkromné firmy ktoré už boli nové ale s pôvodnými figúrkami nedostávali úvery a keď sa sprivatizovali energetické rozvodne, tak nemali úľavy a odpisy a nastala vlna bankrotov. Bežný občas z toho nevidel zase nič, zadĺžil sa a preto sme v poslednom období svedkami toho, že ľudia aj investovali do svojich životov a keď nemajú na splátky, tak zase exekúcia. Bohužiaľ, ale systém spravodlivosti je celý od kosti nastavený tak, že bežný poctivý občan alebo právnická osoba, ktorá si všetko plní, tak nevidí z toho prínos. Ešte naopak, ešte ak to malo len trochu prínosu, tak chodila mafia ... a časom ex policajti pre ďalšie dôvody ako ďalšia mafia.
Mladá generácia, kým doštudovala a keď pochopila obludnosť schémy zhora až dole (do regiónov) a keď si uvedomíme politický dosah na vedenie jednotlivých ORPZ a ďalších inštitúcií (ktoré paradoxne zostali v dosahu regiónov na rozdiel od hromady inej štátnej agendy, ktorá sa hravo presunula na samosprávy a štátna zostala len okresaná, tak časť štátnych zložiek zostala aj miestna aj krajská aj celonárodná), tak prečo by sa niekto za tabuľkových pár sto eur mal zapodievať s ľuďmi, ktorí aj tak zo všetkého vyviazli a politika sa postarala o zbytok? To časom pochopil každý. Dnešná doba je len o malý krok ďalej, o miniatúrny, pretože jednak je krajina malá, jednak aj títo majú za ušami a jednak na to treba zase generačnú obmenu. A hlavne ísť podľa platných zákonov a nie dojmov.
Kočnera by som se neplietol, Kočner bol v prvom rade mafia. Ja nepíšem o mafii ...
PZ dnes nezoženie ani s prepáčením nefundovaných ľudí. Prihlásiť sa môže každý, nároky sú naozaj minimálne, stačí mať základné predpoklady a dokončiť si vzdelanie. Tento absolútny základ ale s biednym motivačným ohodnotením voči tomu ako dnes PZ funguje a aká je spoločnosť nestačí prilákať dosť adeptov. Chýba 10% miest. Reforma sa skôr zameriava na to, aby sa znižíl odliv. (mimochodom, členovia skinheads už po 2000 študovali vo väčšom filozifické smery a všeobecne mali aspoň Bc. a dnes ovládli časť úradov, a časť PZ, čím nejaká vrstva stredného riadenia bez rozhodovania už má nejaké vplyvy, my to vieme ako spoločnosť cez VS tajných, takže zase nič extra som neuviedol). Ostatne, BA zápasí s tým, že ak chceme chrániť centrum lebo turisti, tak na sídliská kde žije 20-50 tisíc dávame 2 hliadky na službu. Pekné všakže a prehadzujeme všetko na MsP a iné poriadkové služby (DPMB má svoju atď.)
Pre bežných ľudí, ktorí to teraz čítajú, to je potom v praxi aj o tom. Vykradnú vám chatku - ak ste uvedomelý človek, tak si nájdete najbližšiu služobňu. Tak tam idete. Ak to nie je väčšie mesto, tak zistíte, že tam nie je fyzicky prítomná osoba. Je tam postup, čo máte robiť ďalej (to ste si nemuseli zisťovať kam máte ísť). Aj keby ste ihneď volali, zase sú postupy. Nahlásite čo sa stalo a bude vám povedané, že do 2h príde hliadka, buď kde ste alebo miesto chatky, ale je to vysoko individuálne. Niekedy to nie sú 2h ... teraz, príde hliadka. Idete na miesto činu, kde ak zistia, že ste stihli prezrieť miesto, aj keby ste sa ničoho nechytili, vypočujete si že ste tam nemali ani chodiť, páchateľ tam mohol ešte byť (uvedomte si ten čas čo by vám to pomohlo, iná vec by bola keby ste nahlásili aj páchateľa prípadne zbraň). A teraz sa spraví obhliadka, zaistia potrebné fakty. Často sa kradnú stroje, mašinky atď. Vám vznikne škoda aj na zámkoch dverách, oknách plote, často väčšie než je škoda hobby strojov. Idete to spísať, prípadne kontaktujete poisťovňu. Tam zistíte, že vám to nekryje poistenie, a dozviete sa, že často je toto už preč, je to o 200km inde v nejakej záložni. Inak povedané, nenájde sa. Strávite 4h spisovaním škody za 1,5 tis. €, poisťovňa vám preplatí max zlomok za časť poškodenia zámkov aj to individuálne a môžete nakúpiť znovu. To je realita z pozície PZ a bežná drobná kriminalita a občan, ktorý čaká služby. Rozhodne nie sme v Rakúsku, že vy si prídete na centrálnu dedinku, tam sedí policajt aj s kolegom a okamžite idete na miesto činu. Napokon schvaľovaná legislatíva kedy nie je povinnosť volať políciu je tiež jasná. Aj keď každý právnik vám naznačí, že keď sa chce niekto vykrúcať tak spochybní podpis na tlačive, aj keď je to 3x podpísané.
prax sa dá charakterizovať aj inak a síce: s PZ za 200 bez za 100 pre nevinného ktorý pohrozí zavolaním ak si je istý (pokus o vtip)
Pri tendri Dúha som počúval často, že muselo byť jasné, že Dúha nedá 1/4 zakázky dlhého tunela. Lenže trestný čin sa nestane tým, že niekto sa prihlási do tendra a vyhrá ho. Môže sa stať "po ceste" niečo, čo ním je, teda napr. korupcia. Oveľa jednoduchšie by ale bolo a aj metodicky správnejšie, aby sa také firmy neprihlásili do tendrov o verejné peniaze. Taký zoznam existuje, ale neexistuje nariadenie pre štátne firmy a organizácie, aby sa ním riadili. Majú sa riadiť, že firmy nemajú dlhovať na daniach a odvodoch, ale nerieši to ex firmy ich vlastníkov. To je rozdiel. Malo to byť, pretože nedokončenie diela znamená jeho predraženie už minimálne tým, že sa isté statky/zdroje niekam dávajú, ale neslúži to včas a v požadovanej kvalite.
Lenže toto ľudia nevidia.
(vidia ceny v obchode)
Keď sme pri týchto 2 oravských okresoch. Majú v zlom až havarijnom stave základné cestné mosty. Je ohrozený verejný záujem? Mal by za to niekto niesť zodpovednosť. Župa, štát? Lenže zase sme u toho, že to by všetky štátne a samosprávne organizácie skončili alebo MFSR platili pokuty? (obdoba toho je most v Hlohovci, ktorého správcom je Trnavský kraj, ak by spadol tak ako spadol iný most na diaľnici aj u nás aj v Taliansku aj inde, tak nastupuje vyšetrovanie, ale tu je problém, že tie kraje ani nevedia v akých stavoch tie mosty majú, no to tiež nespravedlňuje). Toto ľudia vidia, ale len regionálne. A pomaly spejeme k tomu "ále, toto tu tak je a s tým nič nenarobíme", lenže toto tu tak nebolo a je to tu tak preto, lebo niekto ignoruje stav údržby. Obchádzky pre nákladné autá aj osobné znamená zbytočné mrhanie energiami. Mali by to tí správcovia kompenzovať.
Ja stále hovorím, že ak by každá firma normálne podnikala, platila dane aj odvody a podnikala s cieľom podnikať a nie skrachovať a nechávať za sebou nesplatené úvery, tak by sme boli bohatá krajina. Takto tu je bohatých 20%, z nich polovica vlastnou hlavou a polovica ťaží zo systému. Zbytok trpí celým systémom. Tie hodnoty sa nevrátia naspäť, aj keby sa to vzalo tým ľuďom, tak nezhmotníte drahé výlety, drahé dovolenky, drahé násobne predražené zariadenie ktoré stratilo na cene etc. Že sa dnes zavádza nová legislatíva, nové špecializované nástroje, že sa šijú špeci podmienky je len náplasť na zlý chorý systém a už to nenahradí škody, malo by to zabrániť v takom pokračovaní akého sme boli svedkom po dobu 2/3 existencie štátu.
Stavebníctvo a stavebné tendre sú predmetom záujmu drancovania, odkedy sme v EU. Pretože fondy. Ale my musíme peniaze dávať naspäť, takže to zase platia len ľudia to, že sa niečo projektovo nedodrží alebo sa oklame tender. A napriek tým cenám za kilometer. To je šialené, ale ani táto vláda to nezmenila. Zaviedla len ÚHP, nezaviedla skutočné zmeny do toho kto sa o čo prihlási. Zmeniť priority výstavby, ale nezmeniť pravidlá samotné je dosť málo. Kleplo sa legislatívou po prstoch NDS, že ani nevie tendrovať, lenže sme v stave, že sa síce nestavia moc za draho, ale málo za draho. Prestáva sa stavať. Predtým neboli záujmom tunelovania. Ja som o niečo neskoršia generácia, ktorá sa pracovne nevenovala diaľničnej výstavbe v ponímaní ETČ, pretože toto bol skôr politický proces (jedni za, druhí proti) a tu bol skôr problém nabaľovania samospráv na tomto programe. Problémom bola slabá otvorenosť trhu, a zase sme u toho, že sme boli čierna diera na mape a iné firmy sem nemali chuť ísť z obáv o investície. Nakoniec sem prišli len vďaka miestnym neschopákom, ktorých činnost biznisu som opísal. Pretože iba tak sa sem dostali tie nadnárodné firmy, že kúpili niektoré na pol skrachované cestné firmy.
Získali ľudí aj nejaké stroje aj nejaké kontakty cez tých ľudí. To až oslabilo tie dovtedajšie 3-4 jedničky na trhu, z ktorých prvý padol Hydro a neskôr aj Váho a Dopra stav. Sú z nich akože nové firmy. Toto je model, ktorý ale v zahraničí moc nefunguje. Skrachuješ tak si skončil. Tak je to najlepšie. Zdravé jadro si rozobere konkurencia a chorý zvyšok zanikne.
Dalo sa to riešiť, keby sa hneď na začiatku jasne stanovilo, že nikto kto bol člen ŠtB nebude môcť podnikať ani pokračovať v štáte. Lenže to by nesmel byť na čele ex premiér, ktorým táto republika začala. Keďže sa nevymenili kľúčové osobnosti, tak sa de facto umožnilo im tu legálne pokračovať a spraviť si z toho raj. Zbytok je o vhodnej mediálnej kampani na bežný národ. Sú postkomunistické krajiny, ktoré podobnú legislatívu schválili. Tu to niekde malo začať. Dnes vám niekto nový pôjde robiť za 1200€ a naháňať niekoho? Pri lepšej vôli mu nepovedia, že to tak nerob, alebo mu neodoberú jeho vec. Alebo mu tam nepridelia iného kolegu. Etc. Kariéra? Závisí len od nadriadeného. A niektoré kolektívy si robia zle, zámerne na seba povedia čo nie je pravda, a potom jedna z troch vecí sadne. Mínus prémie, nesnažíš sa. Nemáš výkazy, prečo? Prenášaš prácu domov a to všetko za pár eur. Rýchlo pochopí každý nový, že ak to chce robiť, kde je jeho miesto a z hliadky kontrolúcej poriadok zastavuje pol dňa autá a dáva pokuty. Na viac aj tak nemá, lebo nemá výcvik a nebude riskovať pre niekoho kto má ľudí, ktorí ho majú. Zarobí menej ako každý živnostníček. Ktorého prenasledujú daniari s každou blbosťou. Už na väčších nejdú, alebo len špeci postupom a všetko je ok. Pracovné právo? Kontroly u vodičov ano, ale kontroly hluku v západných firmách, ktoré zamestnávajú ľudí, ktorých treba zdierať od rána do večera to fakt nie, inak by tu tá firma nepodnikala. Takto sa k tomu pristupuje a vlajky priemyslu nemajú ani klímu, stačí tam v lete zájsť. Sú na tom horšie ako radový vyšetrovateľ čo sa týka pracovných podmienok. Ale tento radový vyš. je zviazaný zákonmi, ich nestabilitou a systémom. Bežný občan má problém svedčiť, že bol svedkom pouličnej bitky.
Radšej ... povie, že si dal poldeci a vlastne nevie čo videl. Pritom pri jasnom svedectve možného napadnutia a vinníka tento hradí liečebné náklady a to sú zase len verejné peniaze. Tu niekde to začína s tým ako ľudia vnímajú spoločné peniaze. Ale je to dané systémom ako je nastavený. Inak by bola úplne iná objasnenosť, často paradoxne aj s maerovým záznom a priebehom, ale kamera nezaznamenáva často začiatok udalosti.
Už len tak podstatný zákon o konkurze a reštrukturalizácii z r. 2005 bol mierne upravený až v 2017. A ako celok je zložitý a v praxi komplikovaný.
Lepšie auditovanie by sa žiadalo. POtom by Hranol nemusel riešiť extra postup pri jednom širokom stave. A riešiť aj možnosti oddlžovania a kto koľko čoho dostane. Trápne niekto zaplatí DPH a nazad dostane 15% a podobné nápady.
Aj pozemky. Ďalší mega biznis ovládaný na pol mafiou ...pozemková mafia. Máte sieť ľudí na úradoch v samospráve a príslušných úradoch a iné nerobíte len sledujete a masívne celonárodne organizujete postupy. Zamieňate, kupujete a predvídate a bohatnete. Na začiatku bolo všetko štátne, potom sa niečo niekomu vrátilo. Štát si dodnes neupratal pozemky so samsprávami pod vlastným majetkom. Za to stihol rozpredať na všetky strany ... Dnes už regulérne, ako poradenstvo.
(že radíte a z toho máte ohromující životný štýl, ale bez ziskov alebo len malé zisky; pritom vlastne len teelfonujete a máte počítač a viete kde bude stáť ktorý vodný alebo veterný park alebo cesta a v správny čas získate pozemky za pár šupov a vhodne predáte za viac a úplne najlepšie ak vám nejaká samospráva premení hodnotu prevedením zóny cez ÚP). Lenže toto sa dokazuje extrémne ťažko.
Čím dlhšie trvá rozpliesť ... tým viac ich zaniká premlčaním. To je tu zbytočné rozpisovať. Zrovna tieto dva okresy sú zaujímavo na tom čo sa vodohospodárstva týka. Aj to bola kedysi veľmi mocná inštitúcia a dnes sotve zvládne udržiavať základný chod. A úzko súvisí s hydro správou a posudkami na ŽP a zase sme u EIA problémoch a aj u diaľnic. A rozličných záujmoch. Najhoršie je, ak niekto investoval v minulosti do niečoho čo sa medzičasom zmenilo v trasovaní, tak sa hľadá dôvod pre novú zmenu. Alebo sa hľadá tretia zmena, na ktorej by sa ten kto "investoval" mohol aspoň kúsok zhodnotiť. A že štátne inštitúcie 5x posudzujú ten istý projekt po dobu 40 rokov ale nie a nie zakopnúť? Koho to trápi? No pri cenách tých dokumentácií a štúdií by aj malo. Najnovšie sa biznis presúva práve sem, keďže stovky mil eur musia ísť do vodnej infra-. Zrazu máme východné firmy v zakázkách na západe, aby mali vyššie referencie. Aby sme videli ďalší posun ďalej. Doterajšie západne dopodnikali v tomto obore a presunuli ťažisko inde, o tom to tu je. Prelievanie kapitálu aj činností podnikania ... nie normálny záujem normálne podnikať. Samozrejme, nakoniec každý vodovod stojí, len tá výsledná cena je nadodatkovaná. Schválená, skontrolovaná. A keď občas niečo nevyjde, nevadí, veď štát to zaplatí sám a peniaze pošle naspäť do Bruselu. Ak nebola inflácia a my tu nevieme postaviť dielo ani s rezervou a aj tá sa vyčerpá, tak to v normálnych demokraciách západného typu znamená, že sa taký dodávateľ zruší, často na takom diele skončí. To je normálny postup, nie to divadlo, ktorého sme tu svedkom od rôznych "stavov" po posledné mini firmy, ktoré nevedia platiť za nekvalitu. A to, že to je nekvalitné, tak to sa vie skôr, kde bol dozor? Ako je možné že tam sú pečiatky a schválenia??? Vidíte, ale zaplatí to župa. To sa nezmení tým, že sa zatvorí Kočner alebo odstaví jeden "stav". Nakoniec aj seriózne firmy ktoré preberajú tieto diela sú v antikampani, lebo to čo budú robiť tak sa zistia iné nedostatky. Ja by som sa takému nedivil tu rovnako ako sa nejde diviť pri Višňovom so Skanskou. Tu sa proste rozkrádajú denne miliardy v chorom systéme, na opravy a niečo nové ide potom minimum než čo má v skutočnosti ísť. Existuje CRZ, ale to nie je záruka spravodlivosti, to je len verejný výkaz kam idú naše peniaze.
Rozhodne sa toto nezmení rozhodnutím v jednom úrade. Ani na MV sa to nezmení, lebo ten dosah do celého PZ je o inom. To sa nezmení ani jedným zákonom v NRSR. Ani jedným odsúdením. To sa môže zmeniť až sa spravia čiastkové úspechy + sa zmení zmýšľanie ďalšej generácie, ale obávam sa, že stávajúca generácia nemá o toto ani záujem a ani sa v tom neorientuje. A kto áno, tak z 1/2 preto, že má iné záujmy než to ísť naprávať. Deformácia je zavŕšená oligarchami v zdravotníctve a ...